• Anonym (Mamman)

Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?

Mitt barn år 5 år och bor på heltid hos mig. Jag och mitt barns pappa har väldigt dålig kontakt och befinner oss sedan något år tillbaka i en vårdnadstvist som jag tog initiativ till.

Tingsrätten ordnade samarbetssamtal åt oss och där lyckades personalen förklara för honom vad vårdnad innebär, att det inte påverkar honom ekonomiskt och att han fortfarande kommer att få träffa barnet. Han skrev då på pappret som ger mig ensam vårdnad. Äntligen!

Men när jag pratade med den advokat jag anlitat i vårdnadstvisten sa han att vårdnadsfrågan ändå inte är klar. Att det är upp till tingsrätten att besluta i fråga om vårdnad. Att mitt ex, med hjälp av sin advokat, mycket väl kan ta tillbaka beslutet att ge mig ensam vårdnad och t ex säga att han inte förstod vad vårdnad innebär pga hans svårigheter att förstå svenska. ( Han har ett annat modersmål, och kan inte särskilt bra svenska, men han erbjuds alltid tolk vid samtal och förhandlingar)

Vad tror ni?
    Såå tacksam för svar gällande denna långa process.... 

• Svar på tråden Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?
  • hellokill3r
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-22 14:07:31 följande:
    Du får ursäkta men vad har du druckit? Min man och mamman till deras barn skrev under för att hon skulle få enskild vårdnad. Men de blev nekade pga det inte ansågs vara barnets bästa.

Rätten kan visst bestämma att enskild vårdnad ska inte ges. Eller vilken instans det nu var som nekade, men nej blev det iaf.

Om socialtjänstens bedömning inte visar på att barnet far illa så kan en socialsekreterare godkänna avtalet på plats och då kan inte tingsrätten neka detta. Tycker de inte att det ligger i barnets intresse så skriver de ett utlåtande och skickar till tingsrätten för vidare hantering.
  • SupersurasunkSara
    hellokill3r skrev 2012-12-22 14:11:16 följande:

Om socialtjänstens bedömning inte visar på att barnet far illa så kan en socialsekreterare godkänna avtalet på plats och då kan inte tingsrätten neka detta. Tycker de inte att det ligger i barnets intresse så skriver de ett utlåtande och skickar till tingsrätten för vidare hantering.
    OK. Ja jag vet inte vem som nekade, men jag tycker det ju vore i barnets bästa att den som har hand om honom mest också kan skriva på ev papper själv osv. Vi vet ju heller inte vilket dagis som är bäst där de bor osv men min man skriver ju under men det tar ju sån tid och saker som rör mamman eg bara måste han också vara med och godkänna. Det känns lite fel.
  • hellokill3r
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-22 20:35:22 följande:
    OK. Ja jag vet inte vem som nekade, men jag tycker det ju vore i barnets bästa att den som har hand om honom mest också kan skriva på ev papper själv osv. Vi vet ju heller inte vilket dagis som är bäst där de bor osv men min man skriver ju under men det tar ju sån tid och saker som rör mamman eg bara måste han också vara med och godkänna. Det känns lite fel.

Antagligen är mamman väldigt olämplig, annars så är det aldrig nån som motsätter sig. Tingsrätten får inte heller döma till gemensam vårdnad i en vårdnadstvist mot båda föräldrarnas vilja om inte barnet är i risk av att fara illa om den föräldern som båda vill ska ha vårdnaden har den. Vårdnadshavare anses kunna avgöra vårdnadsfrågan på egen hand, det är i de fall som föräldrarna inte kommer överens myndigheterna behövs för att avgöra. Om mamman i ert fall är en vanlig svensson-mamma så är det nån som ljugit för dig/er. Ta kontakt med familjerätten vet jag.
  • Tonårsmorsan
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-21 19:37:31 följande:
    Min man skrev på för ensam vårdnad till sitt ena barns mamma. Men det blev nobben, det ansågs inte vara barnets bästa.Så det är inte säkert att det blir så även om ni är överens.
    Orsaken för min man att skriva på var för att det är så pass stort avstånd så det blir krångligt när mamman inte får ta vissa beslut själv utan måste ha pappans underskrift.
    Det går ju, men hade varit smidigare om hon haft enskild vårdnad, umgänget påverkas ju inte.
    VA??? Det var det dummaste jag har hört. Alla kan avsäga sig vårdnaden om sitt barn. Det går inte att tvinga någon att vara vårdnadshavare. Det händer faktiskt att ingen av föräldrarna vill ha vårdnaden efter en separation och att barnet därför fosterhemsplaceras.

Alltså det här går helt emot det jag vet om juridik. Jag är lite nyfiken på vilket år detta är. Det har blivit lättare att få enskild vårdnad efter 2006 nämligen. Svårigheter att skriva på papper osv är helt klart en anledning till enskild vårdnad numera. Som du mycket riktigt påpekar så påverkas inte umgänget av vårdnaden
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-22 20:35:22 följande:
    Ursäkta men jag tror faktiskt inte du fått riktigt rätt info här...
  • Tonårsmorsan

SNÄLLA! Kalla mig inte "rasist" nu men jag har personligen sett så många gånger (jag är lärare) barn som förts utomlands av ena föräldern och som sen aldrig kommit tillbaka till Sverige. Att pappan själv är ointresserad spelar mindre roll i vissa kulturer. Det kan vara andra släktingar som trycker på och kräver att pappan/familjen ska ha kontrollen över sitt barn.

Jag vet fall där en pappa kidnappat barnet och i vårdnadstvisten hävdat att barnet har det mycket bättre i hans hemland OCH samtidigt fått politisk asyl för att allting är så hemskt i hans hemland! Irak är inte ett land svenska myndigheter har några möjligheter i. 

• SupersurasunkSara
    Tonårsmorsan skrev 2012-12-26 13:52:47 följande:
    Ursäkta men jag tror faktiskt inte du fått riktigt rätt info här...
    Jag har läst alla papprena. Och jo de nekade. Antagligen kan de driva detta vidare till rätten, men min man är less på rättegångar nu.
  • Tonårsmorsan
    SupersurasunkSara skrev 2012-12-26 15:32:40 följande:
    Jag har läst alla papprena. Och jo de nekade. Antagligen kan de driva detta vidare till rätten, men min man är less på rättegångar nu.
    Aha Där har vi det. Familjerätten är bara en underavdelning till soc som ska få föräldrar att försöka komma överens. Självklart är det Tingsrätten som måste hantera att en person avsäger sig vårdnaden. 
  • virgo49

Jag har samma problem som mig. min ex är ju hjärnskada och handikappad. förstpr inte vad är vardnaden. jag mår psykist dålig utav honom som till slut jag tvungen lämnade mina barn fast han klarar inte. nu sos har tagit mina barn och hoppas sos kommer att hjälpa mig förklara till honom. så ledsen och mår inte bra egter domstol beslut som tvinga mig gemensamt vårdnad med en sjuk människa som kan inte diskutera.

• Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-12-22 14:11:16 följande:

Riktigt så går det inte till. Soc/familjerätten skickar inget till tingsrätten om de inte blir ombedda av tr att göra det. Utgången av samarbetssamtal konstaterar de barn; föräldrarna har träffat en överesnskommelse = avtal och allt är klart. Ingen överenskommelse= upp till föräldrarna att ta beslut om hur de skall gå vidare. TS ring direkt till tingsrätten och fråga vad som hängt upp sig men kolla först folkbokföringen, det kanske är klart?
  • Anonym (insatt)
    Tonårsmorsan skrev 2012-12-26 13:50:33 följande:
    VA??? Det var det dummaste jag har hört. Alla kan avsäga sig vårdnaden om sitt barn. Det går inte att tvinga någon att vara vårdnadshavare. Det händer faktiskt att ingen av föräldrarna vill ha vårdnaden efter en separation och att barnet därför fosterhemsplaceras.

Alltså det här går helt emot det jag vet om juridik. Jag är lite nyfiken på vilket år detta är. Det har blivit lättare att få enskild vårdnad efter 2006 nämligen. Svårigheter att skriva på papper osv är helt klart en anledning till enskild vårdnad numera. Som du mycket riktigt påpekar så påverkas inte umgänget av vårdnaden
    Frågan är vad du vet om juridik? Att ingen av föräldrarna vill ha vårdnaden innebär inte automatisk familjehemsplacering. Familjehemsplacering och juridisk vårdnad har inget med varandra att göra.
Svar på tråden Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?