• Anonym (Mamman)

Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?

Mitt barn år 5 år och bor på heltid hos mig. Jag och mitt barns pappa har väldigt dålig kontakt och befinner oss sedan något år tillbaka i en vårdnadstvist som jag tog initiativ till.

Tingsrätten ordnade samarbetssamtal åt oss och där lyckades personalen förklara för honom vad vårdnad innebär, att det inte påverkar honom ekonomiskt och att han fortfarande kommer att få träffa barnet. Han skrev då på pappret som ger mig ensam vårdnad. Äntligen!

Men när jag pratade med den advokat jag anlitat i vårdnadstvisten sa han att vårdnadsfrågan ändå inte är klar. Att det är upp till tingsrätten att besluta i fråga om vårdnad. Att mitt ex, med hjälp av sin advokat, mycket väl kan ta tillbaka beslutet att ge mig ensam vårdnad och t ex säga att han inte förstod vad vårdnad innebär pga hans svårigheter att förstå svenska. ( Han har ett annat modersmål, och kan inte särskilt bra svenska, men han erbjuds alltid tolk vid samtal och förhandlingar)

Vad tror ni?
    Såå tacksam för svar gällande denna långa process.... 

• Svar på tråden Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?
  • hellokill3r

Alltså bara för att du fått ensam vårdnad hindrar inte ditt ex från att ansöka och få vårdnaden igen, nej.

• Kjell2

Om inget drastiskt händer, t ex att pappan ångar sig, lär du få EV.

Dock är det inget som hindrar att pappan senare söker GV..

• Anonym

Fast om ni kommit överrens och har skrivit papper så är du ju i dagsläget ensam vårdnadshavare. Däremot så kan ju en förälder närsomhelst, dra igång en ny tvist för att ändra på aktuell vårdnadsform. Men så länge föräldrarna är överrens och har skrivit på papper, så är det inget som behöver avgöras i domstol.

• Anonym (Mamman)
    hellokill3r skrev 2012-12-21 10:09:56 följande:
    Alltså bara för att du fått ensam vårdnad hindrar inte ditt ex från att ansöka och få vårdnaden igen, nej.
    Frågan i trådstarten var just ; om jag nu fått ensam vårdnad, om hans underskrift gav det eller inte.
  • Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2012-12-21 10:19:06 följande:
    Om inget drastiskt händer, t ex att pappan ångar sig, lär du få EV.

Dock är det inget som hindrar att pappan senare söker GV..
    Jag hoppas ju på att det är klart nu. Han har ju tillockmed skrivit på.

Skulle han komma på, ett år senare, att han vill starta en ny vårdnadstvist, då får man väl börja om med hela processen igen? 

Jag har verkligen en jättetrevlig advokat som verkar professionell och bra.
    Men jag undrar ändå, det kanske ligger i min advokat, och mitt  ex´ advokats intresse att processen inte blir så kort och enkel?
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2012-12-21 10:42:35 följande:
    Jag hoppas ju på att det är klart nu. Han har ju tillockmed skrivit på.

Skulle han komma på, ett år senare, att han vill starta en ny vårdnadstvist, då får man väl börja om med hela processen igen? 

Jag har verkligen en jättetrevlig advokat som verkar professionell och bra.
    Men jag undrar ändå, det kanske ligger i min advokat, och mitt  ex´ advokats intresse att processen inte blir så kort och enkel?
    Att han har skrivit på betyder inte att det godkänns.

Självklart kan han starta en vårdnadsprocess om ett år.

En fråga; Var det under processen som du fick pappan att skriva på ensam vårdnad till dig?
  • Kjell2
    Anonym (Mamman) skrev 2012-12-21 10:35:04 följande:
    Frågan i trådstarten var just ; om jag nu fått ensam vårdnad, om hans underskrift gav det eller inte.

Domstol eller familjerätten måste fastställa innan det gäller. Om ni är överrens lär det inte bli problem men kan ta en vecka eller två beroende på pappershögen på myndigheten.

I extremfall kan faktiskt domstol eller familjerätt säga nej. Kan t ex vara om den som ska få vårdnaden anses extermt olämplig eller om det framkomer att underskrifter mm inte kommit till på helt ok sätt.
  • unknown02

Nej vad ska du med ensam vårdnad till skaffar man barn med någon får man ta sitt ansvar med och dela lika

• Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2012-12-21 10:52:24 följande:

Domstol eller familjerätten måste fastställa innan det gäller. Om ni är överrens lär det inte bli problem men kan ta en vecka eller två beroende på pappershögen på myndigheten.

I extremfall kan faktiskt domstol eller familjerätt säga nej. Kan t ex vara om den som ska få vårdnaden anses extermt olämplig eller om det framkomer att underskrifter mm inte kommit till på helt ok sätt.
    Detta borde inte räknas som extremfall, underskrivningen har gått rätt till och det har inte varit på tal att jag skulle vara olämplig.

Man kanske ska kolla med skatteverket om vårdnadsbeslutet gått igenom... 
  • Anonym (Mamman)
    unknown02 skrev 2012-12-21 10:54:58 följande:
    Nej vad ska du med ensam vårdnad till skaffar man barn med någon får man ta sitt ansvar med och dela lika
    Tack för ditt svar, men jag tycker inte att du svarar på min fråga i trådstarten.
Svar på tråden Borde jag inte ha fått ensam vårdnad nu?