Hur göra om man vill att ens barn ska gå om en årskurs?
Jag visste att det gick dåligt för dottern i skolan då vi bla har mycket stora svårigheter med att få henne att sköta läxorna, men när jag nu fick omdömet så var det värre än jag någonsin kunnat drömma om och jag blir också förbannas på personalen som inte sagt hur illa det är. I höstas lät de ju som det inte var några större problem.
Som det är nu så kommer hon med sannolikhet endast klara idrotten och läsningen. I alla andra ämnen är det risk att hon helt eller delvis inte kommer uppfylla kraven för trean.
Som jag ser då finns det två lösningar. Antingen kommer hon få lägga all sin fritid på skolarbetet nu under julen, under vårterminen och sommaren för att komma ifatt de andra eller så får hon gå om trean.
För henne skulle det snälla vara att låta henne gå om.
Vi ha samma problem med lillebror som går i tvåan. Visserligen är det än så länge bara svenskan och matten som ligger i riskzonen, men han är precis lika svår att få göra läxorna. Så han skulle ju egentligen behöva gå om tvåan.
Hur gör man om man vill att ens barn ska gå om. Kan jag som förälder bestämma det eller är det skolan som bestämmer det.