Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur göra om man vill att ens barn ska gå om en årskurs?

Jag kan som motvikt till alla olyckskorpar berätta om sonen.
    han halkade egentligen genast efter i skolan, hela ettan och tvåan kämpade vi men det hjälpte föga. Problemet låg i skolan och skolsituationen och inte på hemmaplan.
    Någon gång under tvåan började jag prata om att låta honom gå om och gick då med på alla möjliga tester. De var bla helt övertygad om att han hade dyslexi.
    Nåväl, det testerna visade var att han låg ca 1 år efter i läsmognad (normalbegåvad men ingen dyslexi ). Det ansåg jag var tillräckliga orsaker, skolan ansåg att han skulle kämpa hårdare för enda gången de lät någon gå om var om barnet hade IQ lägre än 70. (gravt utvecklingsstörd)
    I min värld existerar det inte att en 8-åring ska kämpa hårt för att hinna ikapp ett helt år!

Vi bytte skola och ett krav jag hade var att han skulle få gå om. Skolan svarade att det var helt ok om de gjorde samma bedömning som mig. Det gjorde de efter en termins utvärderande och eftersom det var en åldersintegrerad skola märktes det inte att han stannade kvar ett år.
    Tvärtom berättade han själv att det var underbart att inte alltid känna sig sämst, han kunde lika mycket som alla andra och det var det bästa lyftet för honom!

Det jag däremot tyckte var jävligt störande var omgivningens attityd! De anklagade mig för att idiotförklara honom, att han skulle bli stämplad som idiot och det fanns inga gränser på vad folk kläckte ur sig. Men själv ansåg sonen att det var det bästa som hänt under skolgången!

Nu har han slutat grundskolan och han var visserligen ett år äldre än alla andra men seriöst, så jävla stor skillnad är det inte mentalt, inte i den åldern! Hävdar man det så hävdar man samtidigt att det ska vara könssegregerade klasser eftersom tjejer brukar vara flera år före killarna.

Kontentan är att jag fick kämpa jävligt hårt för att han skulle gå om och vi tvingades byta skola då den första inte hade det bästa barnperspektivet.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hur göra om man vill att ens barn ska gå om en årskurs?