• Maariiia

Behöver tips! Lära barnet att somna själv.

Dottern är 18 mån och hon kan inte somna utan att vi är i rummet. Nattningen tar upp mot 1 tim eftersom hon håller sig vaken för att se så vi verkligen är kvar. Samma procedur uppstår om hon vaknar till på natten.
    Få henne att somna om tar ca 1 tim. Och vissa nätter vaknar hon ju er än en gång så därför är detta ohållbart.
    Jag vill att hon skall känna sig trygg och komma till ro utan att vi är i rummet. Men att testa 5 mm på henne skulle kännas som tortyr och det är inget jag vill utsätta mitt barn för.
    Är lite desperat och vet inte hur vi ska få henne att komma till ro själv :(

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.
  • Alisa
    Natulcien skrev 2012-12-22 15:25:01 följande:
    Om hon somnar som en stock hos er så är väl valet ganska lätt..? Ger ni henne den närhet och trygghet hon behöver just nu så kommer det säkert att bli lättare för henne att sova själv sen.
  • Maariiia
    Aileen Allannah skrev 2012-12-22 21:50:37 följande:
    Ställ in hennes säng bredvid er. Just nu måste hennes behov gå före era faktiskt, hon är liten och behöver er. Kanske en av er kan sova på soffan, eller i hennes säng, om det blir för trångt att sova allihop i er säng?
    Ja, sova på soffan varannan natt är ju faktiskt ett bra tips!
  • Aileen Allannah
    Maariiia skrev 2012-12-22 23:05:08 följande:
    Ja, sova på soffan varannan natt är ju faktiskt ett bra tips!
    Det är inte så kul kanske, men det går ju över.
  • Maariiia
    Aileen Allannah skrev 2012-12-22 23:11:08 följande:
    Det är inte så kul kanske, men det går ju över.
    Ja, det mesta med dessa små är ju övergående :)
  • cloudberry79

Ett annat alternativ är kanske att ha en madrass på golvet i ert rum där hon får sova? Då ser hon er samtidigt som ni får ha sängen för er själva.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Maariiia
    cloudberry79 skrev 2012-12-23 10:25:17 följande:
    Ett annat alternativ är kanske att ha en madrass på golvet i ert rum där hon får sova? Då ser hon er samtidigt som ni får ha sängen för er själva.
    Ja, alla tips är värdefulla!

• gbgumman

Att det tar en timma att natta ett barn trodde jag var mer regel än undantag. Varför kan man inte ligga bredvid sitt barn när det ska somna. Varför kan man inte offra en timma sin dag på barnet. Vi har alltid tagit den lättaste vägen och i dag har vi en 8 åring som helt går och lägger sig själv. Han ät van att läggnings professuren inte är en kamp utan något mysigt. Dottern som är 5 är lite svårare än sonen men det är helt ok för hon tycker om att gå och lägga sig. Det är det viktigaste tror jag. Vi ligger bredvid henne tills hon somnar. Dvs lika dant som vi gjorde med sonen i samma ålder.

• Litet My

Vår 16 månaders somnar med oss i soffan (latmansmetoden) hon har sin gosekudde där (stor pälskudde som tillhör soffan) och hon lägger sig där och vi klappar henne på ryggen medan vi kollar tv, pluggar eller läser en bok, sedan lägger vi henne i hennes säng sovandes.

Som det känns nu är det viktigaste att hon somnar, inte var hon somnar, dessutom brukar det gå på ett par minuter sedan bär vi upp henne.

• Maariiia
    gbgumman skrev 2012-12-24 06:39:03 följande:
    Att det tar en timma att natta ett barn trodde jag var mer regel än undantag. Varför kan man inte ligga bredvid sitt barn när det ska somna. Varför kan man inte offra en timma sin dag på barnet. Vi har alltid tagit den lättaste vägen och i dag har vi en 8 åring som helt går och lägger sig själv. Han ät van att läggnings professuren inte är en kamp utan något mysigt. Dottern som är 5 är lite svårare än sonen men det är helt ok för hon tycker om att gå och lägga sig. Det är det viktigaste tror jag. Vi ligger bredvid henne tills hon somnar. Dvs lika dant som vi gjorde med sonen i samma ålder.
    Nej, där ser vi nog olika på saken! Jag tycker inte att läggningen skall behöva ta 1 timme. Och som jag skrev, om du nu läst detta, så handlar det för min del inte endast om 1 timme om dagen utan ibland 3-4 tim beroende på hur många gånger hon vaknar på natten. Du ifrågasätter varför jag inte kan offra en timme om dagen på mitt barn? Jag lägger all min vakna tid på mitt barn! Men läggningen vill jag både för hennes och min skull ska kunna gå lite smidigare än vad den gör idag.
    Dock verkar det vara så att dottern inte varit tillräckligt trött när vi börjat lägga henne, vi har senaste dagarna lagt henne senare än vanligt och hon somnar på 15 min i sin säng. Detta samt närhetsbehov har nog gjort att hon varit svår att lägga. Men vi hoppas det börjar vända nu när hon lägger sig lite senare och om hon vill får hon somna i vår säng.

• Maariiia
    Litet My skrev 2012-12-24 06:49:47 följande:
    Vår 16 månaders somnar med oss i soffan (latmansmetoden) hon har sin gosekudde där (stor pälskudde som tillhör soffan) och hon lägger sig där och vi klappar henne på ryggen medan vi kollar tv, pluggar eller läser en bok, sedan lägger vi henne i hennes säng sovandes.

Som det känns nu är det viktigaste att hon somnar, inte var hon somnar, dessutom brukar det gå på ett par minuter sedan bär vi upp henne.
    Ja, alla sätt utom de dåliga är ju bra :) Vi gör så att vi testar att lägga henne i sin säng nu, märker vi att hon vill ha närhet tar vi in henne i vår säng och lägger oss bredvid så somnar hon (oftast) lättare. 
  • fortsätt paddla

Jag har tre barn som oftast somnar gott på kvällen. Den yngsta är två år nu och samsover fortfarande. Dock somnar hon själv efter lite välling och godnattpuss.
    Vi har valt att försöka lära barnen att somna själva, finns många skäl.
    Vi har gjort så att runt ettårsåldern när barnet är i en trygg period tagit det väldigt suggestivt. Har börjat med att natta som vanligt, välling och ligga och mysa ett tag. Sedan har jag sagt till barnet att nu måste jag tex gå på toaletten, mamma kommer snart. Jag går ut ett litet tag och går in när barnet låter och undrar var jag är. Vi somnar.
    Nästa kväll går jag också ut och är borta tills barnet låter. Tiden jag får vara borta har blivit längre och längre. Ibland har jag bara sagt till utanför dörren att jag kommer snart. Efter x antal kvällar somnar barnet gott utan att vi behövt tårar och bråk.
    Vad vi varit noga med är att barnet måste vara så stort att det förstår vad man säger( jag kommer snart) och att barnet inte är i någon utvecklingsfas då dom ofta behöver extra närhet. Och viktigt, barnet får inte bli ledset.
    Detta har funkat fint med mina flickor. Vi har fungerande rutiner nu. Däremot händer det absolut att någon vill att jag ligger extra länge och myser på kvällen, då får dom den tiden.

• Tygtiiger
    gbgumman skrev 2012-12-24 06:39:03 följande:
    Ibland är det ju inte så enkelt. Det tar en timma att natta våra barn när de är små och har alltid gjort. Ligga bredvid har aldrig varit ett alternativ - stora somnade under skrik och protest i famnen tills han var två och vi tillslut lät honom somna i sängen själv (vi läste saga och sjöng och sa gonatt och gick ut, och när han gick upp ledde vi tillbaka honom och sa gonatt tjugoelva gånger). Fortfarande läser vi bok tillsammans och han somnar efteråt, med öppen dörr, men totalt sett tar det absolut en timme.Han är snart åtta. Han vaknade i snitt åtta gånger per natt mellan 7 och 22 månaders ålder, oavsett om han sov med oss eller inte. Skit samma hur han nattades. En hel natt sov han inte förrän i fyra - femårsåldern. Jag sov hos honom delar av natten de flesta nätter tills han var fem. 

Lilla är ett och ett halvt och somnar antingen av att amma eller i protest i famnen/sele. Det tar oftast någon timme det också. Han vaknar iofs bara fyra gånger per natt så det är ok.

Jag blir alltid så trött på allasom säger att det bara är att ligga bredvid. Det är inte alltid det. Man ska självklart följa sitt barn så mycket som möjligt, men ibland får man satsa på att maximera de vuxnas sömn.

TS - samsov om det går! Skaffa annars stor säng till lilla barnet så du kan gå in där och lägga dig på natten och sova vidare. Den lätta vägen är bäst alla gånger!

Krupke, we've got problems of our own!
  • gbgumman

Om den enkla vägen är att samsova skulle jag också gjort det. jag var så fånig så jag har lyft över båda barnen till min säng upp till tre års ålder för att jag älskar att sova bredvid dem. ( Första månaderna sov de på min mage) Första året också för den fria amningen. Nu för tiden kommer de båda var och varannan natt och kryper ner.

Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.