• Josefin 752

Mat/vaccination

Min lille pojk blir 6 månader när vi ska åka till Thailand i slutet av januari. Tyvärr hinner han inte få vaccinationen för mässlingen som de rekommenderade på bvc. De avrådde mig faktiskt ifrån att åka och sköterskan blev nästan irriterad på mig och nämnde en massa följdsjukdomar man kan få av mässlingen b.la. retardering. Jag åkte hem med gråten i halsen och kände mig som en jättedålig mamma! Jag tänkte direkt att vi kan inte åka!
    Jag och min sambo har blivit bjudna på resan och det går inte att avboka. Jag fick panik och tog kontakt med vaccinations sköterskan på läkarstationen samt smittskydsinstitutet för att ta reda på risker och utbrott av mässlingen. Då fick jag ett helt annat svar. Båda sa att det inte skulle vara några problem samt att följdsjukdomarna på mässlingen är väldigt ovanliga och att det hade varit väldigt få utbrott i Thailand. Vissa risker fanns på flygplatserna men även där var de väldigt små.
    Vem ska man lita på? Hur hade ni gjort? Finns det någon här som har rest utan vaccination av mässling?

En fråga till, hur hade ni gjort med mat? Har inte börjat med smakportioner ännu och tänkte vänta med det tills vi kommit hem. Vi kommer hem när min son blivit 7 månader. Vågar inte ta upp detta med bvc .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-26 00:51
    Tack alla som har svarat! Hoppas jag får mer svar :)

• Svar på tråden Mat/vaccination
  • Josefin 752
    DrB skrev 2012-12-26 00:34:46 följande:
    Mässlingskyddet har inget med amning att göra utan förs över som antikroppar medan barnet är ett foster i magen. Man sa tidigare att barnen var immuna upp till6 månader men det har man frångått, däremot så menar många att sjukdomen pga dina antikroppar blir mildare, sen är det ju inte säkert att ni träffar på en mässlingsjuk person på flyg/flygplats.

Jag har många vänner som spenderat 3 månaders föräldraledighet i Thailand i samma åldersspann och då utan vaccin och det gick bra. Tror du måste lita på din magkänslan här vad som är rätt/fel för er! Om barnet skulle bli sjukt så brukar de flestas reseapotek innehålla det viktigaste vid mässling också dvs Alvedon/vätska/vätskeersättning osv
    Skönt att höra detta måste jag säga!! Har varit så osäker på mitt val men min sambo och jag har pratat väldigt mycket med varandra samt pratat med kompisar som rest med barn. Var mest besviken på bvc sköterskan som kunde lagt fram sitt svar lite snyggare. Förstår att hon ville väl men hon skrämde verkligen upp mig!
    Förrresten, reseapotek? Finns de att köpa på apoteket? 
  • Josefin 752
    DrB skrev 2012-12-26 00:41:08 följande:
    Thailand har lika-lite högre vaccinationsandel av befolkningen som Sverige så just där är risken inte större än i Sverige men flygplatsen och flyget är ju där smittan riskerar att finnas även om risken är liten. Omöjligt att veta innan ..

Önskar dig lycka till i grubblerierna! Själv åker jag 9/1, längtar!!
    Ja jag kollade med upp det. Känns som jag kollat upp allt man kan om detta :) men min magkänsla säger mig att jag ska åka så jag får gå på den. 
    Åh va härligt! Vart ska du åka? Hur gamla är dina/ditt barn?

• DrB

Reseapotek är bara det man brukar kalla det "smått och gott" som är smart att ha med, finns ej samlat men fråga på ditt apotek, dom kan detta! Lite exempel: näsdroppar, febernedsättande, vätskeersättning, solcreme, handdesinfektionservetter/sprit, plåster, febertemp.

Litet trick för att slippa en del av trycket i öronen vid start/landning är att ni alla ca 1h innan upp/nedstigning tar näsdroppar/spray för att detta påverkar även örats utjämning i svalget!

Ha så jätteskönt nu!

• DrB

Denna gång har dom hunnit bli 4 och 1,5 år och vi åker till Koh Lanta! Ska bli så skönt!

• Josefin 752

Ok, ska kolla detta på apoteket!
    Bra tips där med näsdroppar, kommer ju bli svårt att amma när de lyfter nämligen. 
    Tack så mycket! Vi hade med tänkt åka dit :)
    Hoppas ni får en jättefin resa med!

• Neosmama

Vi kommer att resa med våra två barn i två månader, den minsta kommer att vara 9 månader när vi åker. Han kommer inte att få mässl

• Neosmama

...mässlingvaccinet innan.. Som dr b skriver och de som Smittskyddsinstitutet skriver så tror jag att risken är minimal.. Då ska man väl vara lika rädd för att planet kan störta ;) lycka till o trevlig resa :))

• Josefin 752
    Neosmama skrev 2012-12-30 21:03:01 följande:
    ...mässlingvaccinet innan.. Som dr b skriver och de som Smittskyddsinstitutet skriver så tror jag att risken är minimal.. Då ska man väl vara lika rädd för att planet kan störta ;) lycka till o trevlig resa :))
    Tack så hemskt mycket för det svaret! Glädjer mig att höra detta ska du veta! Skrattande
    Som sagt, har pratat med en del som rest med sina barn utan vaccinet och utan problem! 
    Önskar er en trevlig resa med och lycka till!! 
  • resemamman

Jag har varit många månader i Thailand med alla mina tre barn när de varit kring halvåret. Ovaccinerade mot mässlingen. Det är ungefär samma andel som vaccineras i Thailand mot mässling som i Sverige (aningen fler i Thailand!), så enligt den statistiken är det lika farligt att ta sin ovaccinerade bebis ut till ett vanligt svenskt köpcentrum... Risken på flygplatser/flygplan där många människor rör sig är nog aningens större, men verkligen ingenting som hade stoppat mig från att resa.

Kring smakportioner så har mina barn varit i smakportionsåldern när vi rest, och de har fått smaka på det som verkade lämpligt på resan. Kyckling, frukt, grönsaker etc funkar utmärkt. På många semesterorter finns det dessutom ett litet utbud av barnmatsburkar och de brukar vara väldigt bebisvänliga. Oftast importerade från tex Australien (Heinz majs och kycklingpure var en favorit!)

• Josefin 752
    resemamman skrev 2013-01-01 22:08:18 följande:
    Jag har varit många månader i Thailand med alla mina tre barn när de varit kring halvåret. Ovaccinerade mot mässlingen. Det är ungefär samma andel som vaccineras i Thailand mot mässling som i Sverige (aningen fler i Thailand!), så enligt den statistiken är det lika farligt att ta sin ovaccinerade bebis ut till ett vanligt svenskt köpcentrum... Risken på flygplatser/flygplan där många människor rör sig är nog aningens större, men verkligen ingenting som hade stoppat mig från att resa.

Kring smakportioner så har mina barn varit i smakportionsåldern när vi rest, och de har fått smaka på det som verkade lämpligt på resan. Kyckling, frukt, grönsaker etc funkar utmärkt. På många semesterorter finns det dessutom ett litet utbud av barnmatsburkar och de brukar vara väldigt bebisvänliga. Oftast importerade från tex Australien (Heinz majs och kycklingpure var en favorit!)

Oj va kul att höra detta! Kul att fler reser med sina barn!! 
    Kan säga mig att ditt svar lugnade mig rejält! Tack för alla fina tips!! Skrattande 
Svar på tråden Mat/vaccination