• DrB

Mat/vaccination

Detta är från Smittskyddsinstitutets hemsida!

"Varför ges första dosen av MPR-vaccinet först vid 18 månaders ålder i Sverige?

De flesta svenska mödrar har antikroppar mot mässling, påssjuka och röda hund i sitt blod. Antikroppar förs över till barnet via moderkakan och ger ett visst skydd mot infektion under spädbarnsåret. Om vaccinet ges för tidigt slås de försvagade viruspartiklarna i vaccinet ut av antikropparna och vaccinet får därmed sämre effekt."

Av denna anledning rekommenderas

endast MPR vaccinet om barnet fyllt 9 mdr!

Jag skulle åka och vänta med mat till du är hemma igen!

• DrB

Mässlingskyddet har inget med amning att göra utan förs över som antikroppar medan barnet är ett foster i magen. Man sa tidigare att barnen var immuna upp till6 månader men det har man frångått, däremot så menar många att sjukdomen pga dina antikroppar blir mildare, sen är det ju inte säkert att ni träffar på en mässlingsjuk person på flyg/flygplats.

Jag har många vänner som spenderat 3 månaders föräldraledighet i Thailand i samma åldersspann och då utan vaccin och det gick bra. Tror du måste lita på din magkänslan här vad som är rätt/fel för er! Om barnet skulle bli sjukt så brukar de flestas reseapotek innehålla det viktigaste vid mässling också dvs Alvedon/vätska/vätskeersättning osv

• DrB

Thailand har lika-lite högre vaccinationsandel av befolkningen som Sverige så just där är risken inte större än i Sverige men flygplatsen och flyget är ju där smittan riskerar att finnas även om risken är liten. Omöjligt att veta innan ..

Önskar dig lycka till i grubblerierna! Själv åker jag 9/1, längtar!!

• DrB

Reseapotek är bara det man brukar kalla det "smått och gott" som är smart att ha med, finns ej samlat men fråga på ditt apotek, dom kan detta! Lite exempel: näsdroppar, febernedsättande, vätskeersättning, solcreme, handdesinfektionservetter/sprit, plåster, febertemp.

Litet trick för att slippa en del av trycket i öronen vid start/landning är att ni alla ca 1h innan upp/nedstigning tar näsdroppar/spray för att detta påverkar även örats utjämning i svalget!

Ha så jätteskönt nu!

• DrB

Denna gång har dom hunnit bli 4 och 1,5 år och vi åker till Koh Lanta! Ska bli så skönt!

Svar på tråden Mat/vaccination