• Kaninbarnet

Hur pass litet dop kan man ha egentligen?!

Som rubriken lyder- hur litet dop kan man ha?
    Rent teoretiskt- kan det bara vara mamman, pappa och barnet/barnen som ska döpas, och så prästen?
    Eller behövs det någon form av "vittnen"?  

Måste man ha dopet i samband med en gudstjänst, eller kan man ha det på en lördag t.ex?

Anledningen att jag frågar är att vi har två barn, som inte är döpte, och ett tredje på G, och jag går i lite funderingar på att döpa alla tre barnen när den lilla föds, men det känns inte riktigt rätt att dra på med ett stort dop med massa gäster...    

• Svar på tråden Hur pass litet dop kan man ha egentligen?!
  • enbär

Vet att det finns en tråd här där präster svarar på frågor om dop.

Vi hade väldigt litet dop till vårt första barn. Mina föräldrar var nyskilda och ville inte träffas och det kändes jättejobbigt med släktkalas när allt bara var kaos. Nu blev det i alla fall tre vuxna och ett barn förutom sambon, jag och vårt barn, men som jag förstod fanns inga krav på ett visst antal närvarande. I vår församling har de särskilda dopgudstjänster om man inte vill ha dop i en vanlig gudstjänst. 

• hallontryffel

Ja, du kan ha dop så som du efterfrågar , ordningen är densamma oavsett antal närvarande (vill minnas att två psalmer "krävs").

...möjligtvis att en kyrkvärd är med om dopet sker i kyrkan och ev. en kantor för musiken

• hallontryffel

Vad gäller dag är det olika i olika församlingar, en del erbjuder dop vid vissa tider en dag i veckan, medan andra är mer flexibla -kolla med pastorsexpeditionen i er församling hur det ser ut hos dem.

• Fija m 2 pojkar

Hej!

Du har fått flera råd som är precis rätt.

Eftersom det skulle innebära tre dop i samma gudstjänst tror jag att alla församlingar skulle ge er en "egen" dopgudstjänst, eller möjligen en egen söndagsgudstjänst, där inga andra barn döps.

Om ni har en helt fristående dopgudstjänst, behöver inga andra vara närvarande än er familj och de som arbetar, dvs präst, musiker, vaktmästare och ev. en kyrkvärd (de ger ofta ut dopljusen som en hälsning från församlingen).

Jag har flera gånger döpt syskon tillsammans och det blir ofta jättefint!

Lycka till!

/ Skånepräst 

Svar på tråden Hur pass litet dop kan man ha egentligen?!