• Empan36

    Vägar sluta med blöja 6 år

    Hej! Jag har en dotter som blir 6 år om 2 månader och fortfarande använder blöja, använder inte toaletten alls! Vi har försökt med allt känns det som, belöningar, sagt att det är inte finns i hennes storlek längre med mera.. Vi vet inte varför hon vägrar gå på toaletten, det är som att hon blir skrämd av den, hon kan inte ens sitta där utan att bli hyterisk. Annars är hon som vilket annat barn som helst, aningen blyg men har kompisar och har aldrig varit utstött eller liknande. Vi har tagit upp det här med läkare och BVC men inget händer ju!! Det säger att hon har tills skolan börjar på sig, men vad händer om hon inte slutat då? Kan tillägga att hon själv tycler det är jobbigt att hon använder blöja, hon skäms ofta om någon kommentar detta, för många undrar. Jag börjar bli desperat, vet inte vad jag ska ta mig till känns som vi testat allt och läkarna verkar inte ta detta på allvar, finns det ingen hjälp man kan få? :(

  • Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år
  • LillyLolo

    Har TS provat att låta ungen sitta på toan eller pottan och berättar sagor för henne? Det får Henne att slappna av och eventuellt kissa

  • Empan36

    Det går inte att få henne att sitta på toa eller potta, hon får panik och skriker/slåss och gråter. Får hon inte blöja håller hon sig istället för att kissa på sig. Har pratat med BVC igen, ska dit och få en remiss om jag förstod det hela rätt. Hoppas verkligen detta hjälper nu.

    Hon måste bli av med blöjan innan hon börjar i skolan till hösten.

    Har testat nästan alla tips ni kommit med här men ingenting funkar :(

  • Vinterankan

    Usch vad jobbigt, dåligt att ni inte fått bättre hjälp tidigare. Hoppas att remissen gör att ni kommer till någon som verkligen kan hjälpa er. Men bara hon slutar vara rädd så kommer det säkert gå snabbt då hon ju faktiskt kan kontrollera sin blåsa väldigt väl så det lär ju inte bli några olyckor. Lycka till!

  • Apmor2

    en sak du skulle kunna testa ts är att låta henne sitta på toa med blöja på. utan krav! då kissar hon i blöjan men kan vänja sig vid toan.

  • Empan36

    Hon har nu gått på toaletten bara sådär, 5 gånger!!! Känner mig såklart sjukt stolt och glad, samt lättad. Nu går det framåt och förhoppningsvist har vi kastat blöjan för gott :)

  • Apmor2
    Empan36 skrev 2013-01-24 16:48:39 följande:
    Hon har nu gått på toaletten bara sådär, 5 gånger!!! Känner mig såklart sjukt stolt och glad, samt lättad. Nu går det framåt och förhoppningsvist har vi kastat blöjan för gott :)
    har hon väl börjat e det bara att kasta blöjan, dom ska inte längre finnas somm alternativ!

  • Empan36

    Det funkar kanon! Helt fantastiskt att det gått från att ha varit en stor fobi till nu när hon till och med tycker det är roligt att gå på toa, igår gick hon minst 20 gånger, kom inte alltid nåt men hon är så stolt att hon vågar nu och vill sitta där hela tiden, haha. Tusen tack för alla tips!

  • Dixy

    Vad roligt! Är bara nyfiken om det var något speciellt du gjorde som fick henne att gå med på att sitta där, eller om hon kom på det själv?

  • Empan36

    Det var hon själv som börja tycka det var grymt jobbigt och vi prata lite om att vi skulle gå till doktorn och sånt och det ville hon inte. Så hon bestämde sig bara, det var jobbigt i början och vi fick sitta länge men tillslut släppte det. :)

  • Mrs A

    Vad skönt att det har släppt

    Hur är det om nätterna? Jag har en snart 6 åring hemma som vi väcker och kissar varje natt gör vi inte det är det risk att det kommer kiss i sängen.

  • Empan36

    Hon är torr om nätterna, eller ja hon kissar sista gången runt 22 då vi tar upp henne men hon har kunnat kontrollera sig länge bara att hon haft skräck för att kissa utan blöja. Men vi har sagt händer det en olycka så händer det, nu är vi glada att vi slipper blöjan :)

  • mushimushi

    Hej TS!

    Min son är 5,5 år och jag känner igen allt så väl! Tex att bara sätta sig på toalocket var panik för honom. Vi har verkligen testat de vettiga knep som tas upp i kommentarerna, läst böcker och lyssnat på poddar och sökt hjälp av psykolog. Han har även selektiv ätovilja vilket, som vissa tror, går att bota genom att inte ge dem den mat som de äter, utan är en diagnos. Samma sak är det med blöjan för vissa, och det ingen smart idé att låta barnet hålla sig tills det får ångest och riskerar förstöra tarmar och blåsa. Märker att jag blir provocerad av kommentarer om att vi servar barnen för mkt osv. Det handlar inte om det, utan det handlar om barnens sätt att fungera. Exempelvis är det vanligt att barn med autism (även högfungerande sådan, det som hette aspbergers innan) har blöja länge pga låsningar och fixa idéer som är svåra att få bukt med. 


    Iallafall, min son går på toaletten sedan ett tag tillbaka, helt och hållet när han är med sin pappa, men hos mig vägrar han fortfarande bajsa och jag testade först själv det dumma tricket med att sluta köpa blöja. Men beslutet att börja gå på toaletten gick från en dag till en annan. Bara sådär. På förskolan är dock enda stället han vägrar använda toaletten, utan när han är nödig (håller sig så mkt det går) så tar han en blöja och går in på toaletten. Jag googlade idag igen pga börjar bli mer och mer stressad inför förskoleklass om ett år. Det är svårt att förstå varför han vägrar på vissa ställen och finns ingen logisk förklaring utan mer en tanke som kom som han sedan har svårt att släppa. Jag har även pratat med psykolog ang att han har autistiska drag, vilket hon kunde hålla med om när tog upp vissa aspekter, men han fungerar för bra för att göra en utredning och förskolan har inte reagerat på att det skulle vara så. Men jag tror att dessa drag är en del i att han har sina låsningar, vilket även psykologen höll med om. Kognitivt har han alltid legat långt fram, men är något sen i det grovmotoriska och var sen med att gå. Nu kanske din dotter inte alls har några autistiska tendenser, men ville få det sagt då det inte märks av utåt sett gällande min son. Fungerar bra socialt osv. Han är fö försiktig av sig och lite blyg, som en del av sin personlighet. 


    Nog om det! Kände mest ett behov att skriva då jag blev provocerad av vissa kommentarer du fått. Det handlar nog inte om att du servat henne för mycket, utifrån den beskrivning du gett, utan om ditt barns personlighet. Så himla skönt och peppande att läsa att din dotter nu går på toaletten! 😃 Tycker du ska ge dig själv en klapp på axeln för allt du gjort för att försöka hjälpa din dotter och hon känner sig förhoppningsvis också lättad och stolt! Inte kul med frågor från andra barn ang blöja. De förstår så mycket i den åldern. ❤️

  • AutismIFseb

    Känner hon signal från blåsa och tarm att hon är nödig eller inte?
    Har hon någon funktionsnedsättning som autism är det ju vanligt ha blöja längre.
    Spela väl ingen roll. Behöver hon blöja ska hon ha blöja. Inget fel på det. 

  • asdfgh
    AutismIFseb skrev 2023-06-15 15:14:23 följande:

    Känner hon signal från blåsa och tarm att hon är nödig eller inte?
    Har hon någon funktionsnedsättning som autism är det ju vanligt ha blöja längre.
    Spela väl ingen roll. Behöver hon blöja ska hon ha blöja. Inget fel på det. 


    Tråden är 10 år gammal, förhoppningsvis har TS 16åring inte blöja längre...
Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år