• LängtansBlåaBlomma

Ge namn som råkar vara efternamn?

Får man ge sitt barn ett tilltalsnamn som redan används som efternamn av ett fåtal svenskar? T.ex. om jag tycker namnet Vinding är fint, men kollar på Ratsit och upptäcker att det är ett par stycken som redan har det som efternamn, och ingen som har det förnamn (vilket inte är sant, men jag vill inte berätta vilket namn det handlar om). Får jag ge det som tilltalsnamn eller är det liksom upptaget då? Låt säga att jag googlar och hittar några utomlands som heter Vinding som tilltalsnamn. Kan jag då hävda att det är ett förnamn och ge det till mitt barn?

• Svar på tråden Ge namn som råkar vara efternamn?
  • lindalinaa

Tex björn och markus är ju både för och efternamn så de borde väl inte va problem? Tror dock inte man skulle få använda tex andersson!

• Amatullah

Vad jag vet så finns det många som heter Mohammed och Ibrahim i förnamn och många som har det som efternamn.

• AgnesLucia
    Amatullah skrev 2012-12-30 13:08:36 följande:
    Vad jag vet så finns det många som heter Mohammed och Ibrahim i förnamn och många som har det som efternamn.
    I vissa kulturer använder man väl pappas namn som "efternamn" så då är det inte så konstigt att det blir samma. 
  • LängtansBlåaBlomma
    lindalinaa skrev 2012-12-30 12:56:28 följande:
    Tex björn och markus är ju både för och efternamn så de borde väl inte va problem? Tror dock inte man skulle få använda tex andersson!
    Fast bägge namn är ju vedertagna för- och efternamn. Det är väl det de tittar på?
  • Seven Costanza

T ex Erik och Martina Haags ena barn heter ju Jackson, det är ju ett efternamn som används som förnamn. Det går nog.

• Natulcien

Kan man heta som en stad, en blomma eller en stjärna så kan man väl heta som ett efternamn...

• LängtansBlåaBlomma
    Natulcien skrev 2013-01-04 13:40:31 följande:
    Kan man heta som en stad, en blomma eller en stjärna så kan man väl heta som ett efternamn...
    Fast jag kan ju inte välja IKEA eller Beatles som tilltalsnamn. Och om jag ska byta efternamn får jag inte ta ett som är upptaget.
  • Natulcien
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-01-04 16:44:19 följande:
    Fast jag kan ju inte välja IKEA eller Beatles som tilltalsnamn. Och om jag ska byta efternamn får jag inte ta ett som är upptaget.
    Du får väl kontakta Skatteverket med ditt specifika förslag. Ingen här kan ju säga något om det när man inte ens vet vad det är för namn.
    Det finns t.ex. 71 män som heter Jansson i förnamn i Sverige...
  • LängtansBlåaBlomma
    Natulcien skrev 2013-01-04 17:06:43 följande:
    Du får väl kontakta Skatteverket med ditt specifika förslag. Ingen här kan ju säga något om det när man inte ens vet vad det är för namn.
    Det finns t.ex. 71 män som heter Jansson i förnamn i Sverige...
    Jag får VÄL det... 
Svar på tråden Ge namn som råkar vara efternamn?