• Regnig måndag

Hetsätande kräkskatter

Ni som har det vad gör ni för att sakta ner på ätandet?

En av katterna började hetsäta efter kastreringen, innan kunde jag ha fri tillgång på fodret men efter att hon satt i sig 2kg på 5 dagar går det inte längre. Efter det ser det ut som hon svalt en fotboll. Nu behöver hon nästan halvera sin vikt och äter därför RC Obesity.
    Hon inhalerar maten och en timme senare kräks hon. Är jag inte snabb att torka upp det brukar hon äta kräket. Kräks

Jag försöker dela upp portionerna. Det är enkelt när man är ledig men värre när jag jobbar.
    Fodret sprids ut på golvet (snacka om att se ut som en tryffelhund), en bricka och till hennes stora förtret - en besticklåda.
    Jag använder foderbollar och en "nappflaska" (en uppochnervänd petflaska hon måste lirka ut fodret med tungan). Problemet med det är att hela hennes tillvaro blir att bevaka bollarna och flaskan från den andra katten.
    De äter under övervakning och jag brukar störa henne genom att prata, klappa och peta på henne.

Har ni några mer tips på hur man saktar ner ätandet?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Svar på tråden Hetsätande kräkskatter
  • Regnig måndag
    Lumo skrev 2012-12-30 13:51:43 följande:
    Är det katter som får gå ut? Mina katter äter upp sig inför vintern o bantar ner sig på sommaren. Kanske gör din likadant?

Det är inte hårbollar katten kräks av då? Vår katt kräks åxå ibland o främst vintertid pga hårbollar. Pälsen är ju som ett fårs på vintern så det är ju inte så konstigt... Finns väl knep mot hårbollar med...
    Äh, jag glömde nämna det. De är innekatter.

Det är inte hårbollar. Dels kardas hon nästan varje dag dels så är det i princip efter varje måltid hon kräks om jag inte ger yttepytte lite. Det funkar ju nu när jag är hemma men i vardagen hinner hon inte få i sig tillräckligt med mat eftersom de måste övervakas.
  • IceJossan

Innehållet på den maten du ger låter stört dålig :( Tyvärr rekomenderar många veterinärer såna foder eftersom de fått lära sig av fodertillverkarna själva (som ju gör allt för att övertyga om att deras foder är bäst) att det är lämpligt innehåll för det ena och det andra ändamålet... Vilket foder hade du innan? Har du testat att ge katten köttben att gnaga på? Och har du testat att blöta upp torrfodret innan servering så att det mättar mer omgående? Det får dock inte stå framme blött länge.

• Regnig måndag
    IceJossan skrev 2012-12-30 20:16:05 följande:
    Innehållet på den maten du ger låter stört dålig :( Tyvärr rekomenderar många veterinärer såna foder eftersom de fått lära sig av fodertillverkarna själva (som ju gör allt för att övertyga om att deras foder är bäst) att det är lämpligt innehåll för det ena och det andra ändamålet... Vilket foder hade du innan? Har du testat att ge katten köttben att gnaga på? Och har du testat att blöta upp torrfodret innan servering så att det mättar mer omgående? Det får dock inte stå framme blött länge.
    Hon är verkligen galet tjock och det här går hon ner av.
    Innan åt hon RC indooor vilket den andra fortfarande gör. Hon vägrar blötfoder men kan tänka sig rent kött men jag kan alldeles för lite för att BARFA dem. Hon är dessutom galet känslig, det tog ett halvår att ställa om från katthemmets torrfoder till mitt.

Tanken är att fetknoppen så småningen om ska få annat foder och att jag då låter bägge gå på det men eftersom det är som det är med den andra så ställer jag inte m henne bara för att tvingas göra det ett år senare igen.

Jag har testat med att blöta fodret men det gör ingen skillnad, hon äter lika fort och kräks lika mycket.

Menar du köttben som man ger hundar?
    Kan katter äta sånt? Är inte deras munnar för små för det? Var hittar man det?

• nemo1
    Regnig måndag skrev 2012-12-30 23:33:30 följande:
    Hon är verkligen galet tjock och det här går hon ner av.
    Innan åt hon RC indooor vilket den andra fortfarande gör. Hon vägrar blötfoder men kan tänka sig rent kött men jag kan alldeles för lite för att BARFA dem. Hon är dessutom galet känslig, det tog ett halvår att ställa om från katthemmets torrfoder till mitt.

Tanken är att fetknoppen så småningen om ska få annat foder och att jag då låter bägge gå på det men eftersom det är som det är med den andra så ställer jag inte m henne bara för att tvingas göra det ett år senare igen.

Jag har testat med att blöta fodret men det gör ingen skillnad, hon äter lika fort och kräks lika mycket.

Menar du köttben som man ger hundar?
    Kan katter äta sånt? Är inte deras munnar för små för det? Var hittar man det?

Sluta med RC till din andra katt också, RC lever endast kvar pga sitt namn och är verkligen urdåligt foder.
  • Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-12-31 16:03:10 följande:
    Sluta med RC till din andra katt också, RC lever endast kvar pga sitt namn och är verkligen urdåligt foder.
    Allvarligt, då behöver jag seriös hjälp eftersom det är urkrångligt att ställa om dem. Det är alltså inget jag gör utan att ha massor på fötterna innan. Har du några bra förslag på var jag kan få den?
  • nemo1
    Regnig måndag skrev 2012-12-31 16:44:53 följande:
    Allvarligt, då behöver jag seriös hjälp eftersom det är urkrångligt att ställa om dem. Det är alltså inget jag gör utan att ha massor på fötterna innan. Har du några bra förslag på var jag kan få den?
    Men har du provat något annat foder? Det kanske bara var att dom tyckte RC var äckligt. Du vet väl att du alltid kan lämna tillbaka ett foder av de stora märkena då de har smakgaranti? 
    Gå in på tex zoomarknad och titta på innehålldeklartionen på de foder du kan tänka dig och utgå från att katter är köttätare dvs animaliskt protein ska vara mycket och fettet ligga på ca 20%. Spannmål ska va så lite som det bara går, vissa foder är helt spannmålsfria. 
  • Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-12-31 17:12:35 följande:
    Men har du provat något annat foder? Det kanske bara var att dom tyckte RC var äckligt. Du vet väl att du alltid kan lämna tillbaka ett foder av de stora märkena då de har smakgaranti? 
    Gå in på tex zoomarknad och titta på innehålldeklartionen på de foder du kan tänka dig och utgå från att katter är köttätare dvs animaliskt protein ska vara mycket och fettet ligga på ca 20%. Spannmål ska va så lite som det bara går, vissa foder är helt spannmålsfria. 
    Ja men det är länge sedan.
    Grejen är ju att den första är fet som ett troll och måste gå ner och den andra är väldigt känslig så det tar flera månader att gå över till nytt foder. Jag överdriver inte att hon är extremt känslig utan hon reagerar med diarre för allt, tom om jag möblerar om det minsta. (Det enda hon har accepterat utan problem var en ny ryamatta).

Med andra ord: jag kan alldeles för lite bara för att trava in, läsa det jag inte riktigt begriper....
    Ska jag byta vill jag att det ska bli rätt från början. ( I alla fall stor chans att det kan bli det)
  • nemo1
    Regnig måndag skrev 2012-12-31 17:17:03 följande:
    Ja men det är länge sedan.
    Grejen är ju att den första är fet som ett troll och måste gå ner och den andra är väldigt känslig så det tar flera månader att gå över till nytt foder. Jag överdriver inte att hon är extremt känslig utan hon reagerar med diarre för allt, tom om jag möblerar om det minsta. (Det enda hon har accepterat utan problem var en ny ryamatta).

Med andra ord: jag kan alldeles för lite bara för att trava in, läsa det jag inte riktigt begriper....
    Ska jag byta vill jag att det ska bli rätt från början. ( I alla fall stor chans att det kan bli det)
    Men då gäller det att du läser på ordentligt så vet du sedan. En mycket bra sida är kattstatus.se klicka in där och sedan på kattmat
  • Regnig måndag
    nemo1 skrev 2013-01-01 15:56:40 följande:
    Men då gäller det att du läser på ordentligt så vet du sedan. En mycket bra sida är kattstatus.se klicka in där och sedan på kattmat
    Tack!
    Precis vad jag behöver.
  • Tia F

Min ena katt hetsäter eftersom hankatten annars sitter och blänger ut henne. Det medför att hon kräks efter att ha ätit allt för fort, allt för mycket.
    Jag har löst det så att jag blandar ut blötfodret med massa vatten. Det är då inte vilket foder som helst utan jag köper Applaws vilket lämpar sig bäst att blanda ut. Det är nämligen inte utblandat redan med en massa onyttiga såser eller gele utan är riktigt, fint kött, grönsaker och vatten.  
    Katterna måste först dricka en del och då äter de inte fullt lika mycket och saktar ner på ätandet rätt rejält. Ganska bra eftersom hankatten dessutom behöver banta ett par hekto. Dessutom ser jag på så sätt till att de får i sig tillräckligt med vätska vilket motverkar stenar. 

• Tia F
    Tia F skrev 2013-01-04 14:21:45 följande:
    Min ena katt hetsäter eftersom hankatten annars sitter och blänger ut henne. Det medför att hon kräks efter att ha ätit allt för fort, allt för mycket.
    Jag har löst det så att jag blandar ut blötfodret med massa vatten. Det är då inte vilket foder som helst utan jag köper Applaws vilket lämpar sig bäst att blanda ut. Det är nämligen inte utblandat redan med en massa onyttiga såser eller gele utan är riktigt, fint kött, grönsaker och vatten.  
    Katterna måste först dricka en del och då äter de inte fullt lika mycket och saktar ner på ätandet rätt rejält. Ganska bra eftersom hankatten dessutom behöver banta ett par hekto. Dessutom ser jag på så sätt till att de får i sig tillräckligt med vätska vilket motverkar stenar. 

Kanske skall tillägga att jag har pratat med min veterinär om det här och har katterna på regelbundna kontroller för att hålla deras värden på en bra nivå så eventuella översittarkommentarer från folk som tror de vet bättre undanbedes.
  • IceJossan

Varför ge blötfoder med grönsaker i? :S Gillar de inte t.ex. Mjau eller Bozita som inte innehåller sånt skräp?

• IceJossan

Varför blötfoder med grönsaker i? :S Gillar de inte t.ex. Mjau eller Bozita som bara innehåller köttprodukter, utan grönsaker?

• IceJossan

Tia F: Varför blötfoder med grönsaker i? :S Gillar de inte t.ex. Mjau eller Bozita som bara innehåller köttprodukter, utan grönsaker?

• IceJossan

Oj, vad märkligt det där blev :O Det var bara det sista som skulle postas. Märkliga mobil att göra som den vill :S

• Tia F
    IceJossan skrev 2013-01-04 15:19:36 följande:
    Varför ge blötfoder med grönsaker i? :S Gillar de inte t.ex. Mjau eller Bozita som inte innehåller sånt skräp?
    De gillar det men de mår inte bra av det och blir alldeles för tjocka. Att jag tog med det där om grönsaker var väl iofs onödigt för det är inte relevant.

Jag har valt applaws just för att salt, mineral och fettmängden är väl avvägd vilket är tämligen ovanligt i foder nu för tiden. Dessutom innehåller applaws inte färgmedel, konserveringsmedel, tillsatta smakämnen, smakförstärkare eller glukos. Det är alltså 100% naturliga ämnen i till skillnad från maten på Ica, Coop och dylikt. 
    Köper man fodret med fisk är den viltfångad och köper man fodret med kyckling är det kyckling uppväxt på organiskt foder vilket ju faktiskt också är ett plus.

Sen får andra djurägare göra som de vill. Jag bara tipsar (och låter som en reklampelare märker jag nu haha)
  • Knobi

Ett litet tips som fungerade för mig när vår katt åt som bara den och fort gick det så att hon inte ens hann att känna att hon var mätt och sedan kaskadspydde.

Är det torrfoder vi pratar så lättast är att göra som så att man tar och lägger 3-4 golfbollar i botten på skålen lite beroende hur stor den är. Sedan häller man maten över det och det gör att hon inte kan hetsäta utan måste ta en liten paus för att lirka lite för att komma fram till maten.

Det fungerade helt kanon för oss så det kan vara värt att testa. 

• Izadora

Min katt gjorde så  också när hon inte hade fri tillgång till torrfoder, dvs när hon inte kunde gå och småäta när hon ville. Prova att låta henne äta så mycket hon vill en gång så att hon blir mätt och att där fortfarande är mycket mat kvar när hon självmant går därifrån. Låt det sedan hela tiden finnas mat i skålen.

Svar på tråden Hetsätande kräkskatter