• misswersch

föräldrapenning

jag jobbar på mc donalds och har beräknad bf 9/4-13.. 
    undrar lite hur d är med föräldrapenning?
    då jag gärna vill vara hemma med barnet iaf 5 månader å sen börja jobba deltid.
    hur kan man ta ut ledighet och föräldrapenning? måste man ta ut föräldrapenning alla dagar som man är ledig?

• Svar på tråden föräldrapenning
  • älskarlivet81

Du får själv välja ta ut så många dagar du vill. När barnet är 1 år måste du ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att skydda sgi. Det gör du genom att ta ut.5 fp-dagar/vecka eller blandar jobb och fp.

• Orkide

Of topic men tar pappan över efter fem månader. O varför är du hemma just fem månader. Förlåt för att jag undrar men du behöver inte svara eftersom det är of topic.

• misswersch
    Orkide skrev 2012-12-31 13:02:07 följande:
    Of topic men tar pappan över efter fem månader. O varför är du hemma just fem månader. Förlåt för att jag undrar men du behöver inte svara eftersom det är of topic.
    tanken är att ja ska vara hemma mån-fre dagtid då sambon jobbar. sen kan jag jobba kvällar och helger..  :)
  • misswersch
    älskarlivet81 skrev 2012-12-31 13:01:34 följande:
    Du får själv välja ta ut så många dagar du vill. När barnet är 1 år måste du ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att skydda sgi. Det gör du genom att ta ut.5 fp-dagar/vecka eller blandar jobb och fp.
    jo men vill ju gärna spara lite dagar så man har längre fram så hur gör man om man vill ta ut tex 3 eller 4 dagar föräldrapenning i veckan men ändå va ledig heltid?
  • Seven Costanza

Du vet om att du får vara hemma 18 månader utan att arbetsgivaren kan ha synpunkter på det va? Hur kommer det sig att du bara vill vara hemma på heltid i fem månader? Det går förstås bra att göra så men jag tycker det låter väldigt lite. Har du jobbat minst8 månader före barnet föds så att du får SGI-baserad föräldrapenning?

• älskarlivet81

Du begär föräldraledigt från jobb och sen tar di ut fp från försäkringskassan och då väljer du för hur många dagar du vill ha ersättning. Jag tog.ut 1 dag/vecka första året jag var hemma med dottern men var helt ledig från jobb.

misswersch skrev 2012-12-31 13:07:52 följande:
    jo men vill ju gärna spara lite dagar så man har längre fram så hur gör man om man vill ta ut tex 3 eller 4 dagar föräldrapenning i veckan men ändå va ledig heltid?

• Seven Costanza
    misswersch skrev 2012-12-31 13:07:52 följande:

Du behöver inte ta ut en enda dag om du inte vill fastän du är helt ledig. Efter ettårsdagen ska du ha sysselsättning minst fem dagar i veckan om du vill skydda SGI.
  • misswersch
    älskarlivet81 skrev 2012-12-31 13:09:34 följande:
    Du begär föräldraledigt från jobb och sen tar di ut fp från försäkringskassan och då väljer du för hur många dagar du vill ha ersättning. Jag tog.ut 1 dag/vecka första året jag var hemma med dottern men var helt ledig från jobb.
    tack :) tycker d e så himla klurigt att läsa på försäkringskassans hemsida ;) man blir ju bara snurrig av det ^^

• Seven Costanza
    misswersch skrev 2012-12-31 13:06:17 följande:
    tanken är att ja ska vara hemma mån-fre dagtid då sambon jobbar. sen kan jag jobba kvällar och helger..  :)

Fast jag tror inte att du får jobba kvällar (alltså jobba överhuvudtaget) de dagar du tar ut fp, eller vad säger ni andra som är mer kunniga?
  • misswersch
    Seven Costanza skrev 2012-12-31 13:08:26 följande:
    Du vet om att du får vara hemma 18 månader utan att arbetsgivaren kan ha synpunkter på det va? Hur kommer det sig att du bara vill vara hemma på heltid i fem månader? Det går förstås bra att göra så men jag tycker det låter väldigt lite. Har du jobbat minst8 månader före barnet föds så att du får SGI-baserad föräldrapenning?
    då jag är en otroligt rastlös människa och van vid att jobba mycket känner jag att ja inte vill vara hemma för länge.. plus att jag utbildar mig till skiftledare på jobbet så vill jag inte hamna för långt efter dom andra :)
    har haft andra jobb tidigare och på mc donalds har ja varit sen september 2011, så d ska ju inte vara något problem med SGI hoppas jag :)
Svar på tråden föräldrapenning