• hanbahhonbah

ta lån för att betala mina skulder

jag har nu suttit och klurat, jag har skulder hos inkasso/krono runt 10-15.000, och det känns som jag betalar å betalar å betalar men skulderna går aldrig ner, så då tänkte jag om jag tar ett lån hos banken på 10.000 å betalar av allt, och sen istället har EN skuld hos banken, är inte det smartare? det blir lägre ränta, och jag betalar in så mycket jag kan varje månad. Känns inte som jag kommer någonvart annars.. för å nackdelar? jag vet att de kan verka dumt att ta en lån, för att betala skulder, men som sagt.. tröttsamt att betala å betala men ingenting händer

• Svar på tråden ta lån för att betala mina skulder
  • ruthen
    hanbahhonbah skrev 2013-01-02 18:14:45 följande:
    jag personligen får nog inget lån, även om det bara är 10.000, men tanken var då att min mor eller far får ta lånet åt mig
    Ja det är en bra ide. Har du inga syskon du kan låna av annars? Eller har inte dina föräldrar 10 tusen som du kan få låna? Det är verkligen inte mycket pengar det är frågan om.
  • Jennie med ie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-02 18:47:30 följande:
    Du missar nog en viktig punkt här, det TS vill göra är att samla sina skulder under en skuld. Generellt så sänker det räntekostnaden och leder till skuldfrihet snabbare. Det är inget fel alls att göra så, förutsatt att man alls har pengarna att betala lånet givetvis. Har man inga pengar alls blir det bara att förskjuta problemet men så verkar det inte vara här.
    Dessutom är det väl så att får TS ett lån NU och kan betala hela skulsaldot NU så blir hon också av med betalningsanmärkningarna tidigare eftersom de (normalt sett) 3 åren börjar löpa när skuldsaldot är borta? Eller?
  • kikkie

Anmärkningarna ligger tre år från den uppkom

• kikkie

Oftast söker den man har skulden till om den om den inte är slutbetald o då blir det tre nya år

• Ramborg
    Jennie med ie skrev 2013-01-02 22:55:08 följande:
    Så man kan bli av med en betalningsanmärkning fast man inte betalt skulden?

Så kan det ju inte vara, det är ju fullkomligt orimligt.
    42.
  • Jennie med ie
    Ramborg skrev 2013-01-02 22:58:27 följande:

Så kan det ju inte vara, det är ju fullkomligt orimligt.
    Det blir ju konsekvensen av att löptiden börjar när skulden uppstod vare sig den är betald eller ej...

Jag googlade och jo, så kan det bli. Men den som ska ha in kosingen kan e till så det blir en ny....
  • Ramborg
    kikkie skrev 2013-01-02 22:57:56 följande:
    Oftast söker den man har skulden till om den om den inte är slutbetald o då blir det tre nya år

Aha, då förstår jag. Där ser man, man lär sig nånting nytt varje dag!
    42.
  • kikkie

Skulden går tillbaka till sökande efter en tid tex till inkasso , då kan det hända att dom inte skickar den till kf igen oxå utan försöker driva in den själva först , då är den skulden inte kvar hos fk , skickar dom tillbaka den direkt blir det en ny anmärkning som finns i tre år !

• Waldo

Om du har skuld/er hos KFM har du också anmärkning vilket kommer att hindra dig från att få ett lån hos en vanlig bank
    Då återstår ett av de andra kreditinstitutet som kommer att dra en betydligt högre ränta än banken på ett blancolån

Om man då tittar på vad du betalar för ränta till din borgenärer idag, genom KFM, så kommre du att komma BLILLIGARE undan genom att låta din skuld ligga kvar hos KFM
    Här ligger räntan på strax över 8% och hos kreditbolagen är det inte ovanligt att få betala 25 - 30% plus avgifter

För att spara in ytterligare pengar ska du, om du har avbetalningsplaner till inkassobolag, själv sköta avbetalningarna
    Du ska alltså inte få aviseringar utskickade varje månad, för det får du betala för
    Ring och lägg gör om ifall du har några avbetalningsplaner

• hanbahhonbah
    Waldo skrev 2013-01-03 09:03:12 följande:
    Om du har skuld/er hos KFM har du också anmärkning vilket kommer att hindra dig från att få ett lån hos en vanlig bank
    Då återstår ett av de andra kreditinstitutet som kommer att dra en betydligt högre ränta än banken på ett blancolån

Om man då tittar på vad du betalar för ränta till din borgenärer idag, genom KFM, så kommre du att komma BLILLIGARE undan genom att låta din skuld ligga kvar hos KFM
    Här ligger räntan på strax över 8% och hos kreditbolagen är det inte ovanligt att få betala 25 - 30% plus avgifter

För att spara in ytterligare pengar ska du, om du har avbetalningsplaner till inkassobolag, själv sköta avbetalningarna
    Du ska alltså inte få aviseringar utskickade varje månad, för det får du betala för
    Ring och lägg gör om ifall du har några avbetalningsplaner
    jag själv får inget lån nej, det vet jag redan om. Och något blancolån är det inte frågan om,
    utan ett privatlån, med en ränta på ungefär 6%. Alltså har jag bara en ränta då, och inte 3 stycken olika.
    Jag pratade med mina inkassobolag igår, och autogiro har ingen av dom, tyvärr..
  • Waldo
    hanbahhonbah skrev 2013-01-03 09:34:33 följande:
    jag själv får inget lån nej, det vet jag redan om. Och något blancolån är det inte frågan om,
    utan ett privatlån, med en ränta på ungefär 6%. Alltså har jag bara en ränta då, och inte 3 stycken olika.
    Jag pratade med mina inkassobolag igår, och autogiro har ingen av dom, tyvärr..

Kan du få ett privatlån är det jättebra, då ska du absolut gå den vägen
    Se till att skriv ett ordentligt skuldebrev, så känns det bra för alla parter

Du behöver inte ha ett autogiri för att gör den här månadsvisa inbetalningen själv
    Men jag förstår att du fick det svaret. Man vill tjäna pengar på en månadsvis uppläggningsavgift
    Säg bara att du själv sköter inbetalningarna varje månad
    Be om ett postgironr och ett ocr eller refnr att skrva på inbetalningarna
  • louice80
    Cajza85 skrev 2013-03-11 12:07:57 följande:
    Ang anmärkningen. Den är 3 år från det att det är betalt
    fel jag har haft skulder hos KF och min anmärkning sattes när det uppkom oavsett om jag betalt
    om jag inte betalar inom 3 år gränsen och jag har skuld kvar då måste dom ansöka en ny period.

om jag får  min anmärkning säger 2011.01-01 och betalar  den 2012 men den är ifrån 2011 som anmärkningen Uppkom och där är det 3 år som gäller  och jag vet eftersom jag har pratat både med UC och kf
    många tror att det är när skulden är betald.

mamma till viktor
  • Clabbe99

Ofta är det mycket dyrare att ha flera lån från olika håll. Det är lätt att missa en räkning och då blir det påminnelseavgift. Att ha lån från vänner kan också fresta på relationerna. Mitt tips är att försöka samla alla lån hos en och samma långivare. Här är en bra artikel i ämnet lån för att betala skulder.

/Claes

• jojo30L

Jag hade lån på tre olika ställen, men la över alla till samma. Kanske inte var så mycket billigare, men betydligt lättare att ha koll och slipper påminnelseavgifter etc. Så tycker det helt klart är värt det.

• Personlig Utveckling Nu
    Clabbe99 skrev 2015-02-27 03:58:03 följande:

Ofta är det mycket dyrare att ha flera lån från olika håll. Det är lätt att missa en räkning och då blir det påminnelseavgift. Att ha lån från vänner kan också fresta på relationerna. Mitt tips är att försöka samla alla lån hos en och samma långivare. Här är en bra artikel i ämnet lån för att betala skulder.

/Claes

^
    Plus

Lycka till

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
Svar på tråden ta lån för att betala mina skulder