• agl

    Orolig mamma.

    I augusti 2011, föddes vår son i v 32+0, han är alltså nu snart 15 månader (13 månader korrigerat). Enda sedan innan 1års dagen har det kommit upp massa tankar i mitt huvud om att det skulle vara något "fel" på honom. Han går inte än, bara runt möbler, han äter inte själv, han kan bara säga mamama, papapa och något som låter som tack/kack/kaka. Vi försöker lära/hjälpa honom med att gå o våga släppa taget men han vägrar och sätter sig ner eller slingrar sig ur o kryper iväg. Jag vet att vi måste räkna bort två månader, men det känns som om han aldrig kommer ikapp sina jämnåriga (vet också att man inte ska jämföra o att alla är olika). Börjar bli tjatigt också att alla frågar om han inte ska börja gå snart. Dagisstart om 3 veckor, vill inte släppa iväg honom krypandes dit.
    För att inte låta detta bli alldeles för långt; är jag verkligen världens sämsta mamma?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-04 12:04
    Albin är nu 19 månader, och har börjat släppa taget och gå några steg :D
  • Svar på tråden Orolig mamma.
  • KramKalas

    Min son är född dagen efter bf. Han började gå vid 17månaders ålder.. Han fyller nu 3år och han pratar mycket men inte helt rent än.. Så slappna av ts.. Alla barn är olika


  • vampyria2

    Min 18 åring var 18 mån när hon började gå, pratade inte alls innan tre år eller hon pratade så att jag förstod men ingen annan....för ett år sedan så tog hon studenten ett år tidigare än sina klasskamrater och håller nu på att utbilda sig till läkare, så ta det inte så allvarligt, ditt barn kommer ifatt snart ska du se

    Ja just det hon är fyra veckor för tidigt född.

  • Livlig

    Det där är så olika med hur man utvecklas. Jämför inte med andra. Och ja... på mitt dagis som lämnade en son krypandes och han lärde sig på på någon vecka. 

    MIn dotter var cirka 14 månader är hon ställde sig upp första gången och därefter gick hon mest.  Vad det gäller pratet så släpper det med dagis, lovar dig.  

    Min dotter sa ingenting innan hon började dagis och talar nu 3-4 ords meningar. ( 22månader gammal) 

    Jag slutade lyssna på andra mammors skryt om deras barn (han kan gå, han kan stå, han kan tala......) när jag var på öppna förskolan etc och bad att vi skulle tala om något annat än barn.  

     

  • Mabaja

    Jag kan bara säga om talet. Var inte orolig! Har en dotter på 2 år och 3 mån. Hon är "sen" med talet men proppen släppte efter en tid på dagis! På jullovet kom det 20-30 nya ord och först nu hon härmar en och försöker säga samma sak.. Finns nog en anledning till varför man väntar med "talkontroll" före 3 års ålder...

    Försök slappna av, snart släpper det för ditt barn! :)

  • Prins Williams Mamma
    agl skrev 2013-01-03 01:11:16 följande:
    I augusti 2011, föddes vår son i v 32+0, han är alltså nu snart 15 månader (13 månader korrigerat). Enda sedan innan 1års dagen har det kommit upp massa tankar i mitt huvud om att det skulle vara något "fel" på honom. Han går inte än, bara runt möbler, han äter inte själv, han kan bara säga mamama, papapa och något som låter som tack/kack/kaka. Vi försöker lära/hjälpa honom med att gå o våga släppa taget men han vägrar och sätter sig ner eller slingrar sig ur o kryper iväg. Jag vet att vi måste räkna bort två månader, men det känns som om han aldrig kommer ikapp sina jämnåriga (vet också att man inte ska jämföra o att alla är olika). Börjar bli tjatigt också att alla frågar om han inte ska börja gå snart. Dagisstart om 3 veckor, vill inte släppa iväg honom krypandes dit. För att inte låta detta bli alldeles för långt; är jag verkligen världens sämsta mamma?
    Hej mitt namn är Sofia är mamma till prematurfödda William han föddes i vecka 34+1-2011, min son gick inte förrän han var 14½ månad okorrigerat när han började gå. Jag fick lära mig att vissa saker som t.ex tal motorik till att gå mm det kommer när det kommer inget man kan tvinga fram för att han skall vara i samma fas som jämnåriga. Han har fullt upp kanske med att lära sig annat just nu så vänta det kommer nog skall du se. Ha honom inte sittandes i gåstol lägg honom på golvet och lät honom kämpa men nu kryper han ju också så det är kanske inte aktuellt med gåstol till en så stor kille. Jag fick lära mig att istället för att vara frustrerad över det min son inte kunde så skulle jag fokusera på det han faktiskt kunde. Allt blev bara bättre efter det.
  • agl

    Tänkte slänga in en uppdatering här i tråden. 
    Albin blev 18 månader igår. Han inskolades på dagis för precis en månad sedan. 
    Han går fortfarande INTE. Och alla är så jävla dömande mot oss föräldrar. Jag gråter var och varannan dag eftersom jag inte orkar med allt snack om att han inte går. Det är väl förfan inte vårat fel att han inte går? Vi kan ju inte tvinga honom att gå? :(((

  • IrisBlå

    Hej!
    Vet inte om jag kan lugna dig något. Vi har en pojke som är född i v.29 och han gick inte heller när han var 18 månader. Nu är han över 2 år och går fortfarande inte. Han har fått diagnosen diplegi, en cp-skada som mest drabbar benen. MEN!!! Din pojke låter fullt normal som både kryper och går runt möbler. Jag antar att han kan sitta också. Det har vår pojke aldrig gjort. Han kan inte sitta på sin rumpa, inte krypa sådär mjukt och fint "korsvis", inte heller resa sig själv. Om din pojke gör alla dessa saker utan problem, dvs sitter själv, kryper, reser sig och går runt möbler så tror jag att du kan vara alldeles lugn! Dessutom är det väldigt bra för övrig motorik och inlärning att krypa, så låt du honom krypa så länge han vill, när han är mogen kommer han att släppa och gå.

    Hoppas det hjälpte något...

    Kram!

  • Cisssi123

    Tänkte bara tipsa dig om en grupp på facebook, för tidigt födda barn. Där finns säkert fler som har barn som börjat gå lite senare... Men eftersom han går runt möbler och så så verkar det ju vara på gång.

  • skogsvitter
    agl skrev 2013-02-21 11:59:12 följande:
    Tänkte slänga in en uppdatering här i tråden. 
    Albin blev 18 månader igår. Han inskolades på dagis för precis en månad sedan. 
    Han går fortfarande INTE. Och alla är så jävla dömande mot oss föräldrar. Jag gråter var och varannan dag eftersom jag inte orkar med allt snack om att han inte går. Det är väl förfan inte vårat fel att han inte går? Vi kan ju inte tvinga honom att gå? :(((
    Går han alls med stöd eller runt möbler?
    Vilka är det som är dömande, andra föräldrar, personalen eller vad? Vad säger de? Kan det inte vara så att du är extra känslig just med detta eftersom du själv varit orolig, och då tar åt dig negativt även om folk inte menar något illa? Det är ju inget fel bara för att han inte går vid 18 mån (16 korr!) utan helt inom normalspannet. Alla kan givetvis inte vara medelmåtta och normalspannet är stort. Våra har gått helt vid 16 och 17 månaders ålder. De har inte varit prematurfödda. Det behöver alltså inte ens vara så att ditt barn har något att "komma ikapp" utan kanske redan är i kapp och följer sin förväntade utveckling precis som han ska! Som sagt, alla kan inte följa en identisk mall! Det är bara att låta sådant rinna av i så fall, för så här är det för alla. Inget barn är det andra likt.
  • skogsvitter

    Min fråga där i början är alltså om han fortfarande går runt möbler osv eller har han backat i utvecklingen? För då kan det däremot vara en annan femma.

  • agl

    IrisBlå: Det lugnade inte mig så mycket, men det är okej! :) Tråkigt att höra om din son.... Tyvärr känner ju jag att det är något som är fel med Albin. Det är en oro jag inte bara kan släppa. Jag hade samma oro innan Albin kom, att det var något som var fel, fast alla sa att det inte var något fel.

    Cisssi123: Vad heter den gruppen? Har letat förut, men inte hittat någon sådan grupp..

    Skogskvitter: Han går runt möbler, och korta bitar om man håller i honom i händerna. Han står inte själv utan stöd.

    De som är dömande är andra föräldrar, en vikarie på dagis, min mamma, bekanta. De säger typ "jaha, när ska Albin börja gå då?" "varför går inte Albin?" "är ni för lat för att lära honom eller?" "det är väl för att han är tjock/här stort huvud, som han inte kan gå..." osv.

    Som jag svarade IrisBlå så är det en känsla jag har att det är något fel. Att folk kommenterar med negativa saker, gör ju självklart att man blir extra känslig. Men de blir man ju oavsett vad det handlar om, om det är något negativt som sägs.

    De jag känner som fått prematur barn (allt från v 27-33) går runt ett års ålder, så jag försöker inte tänka på de med prematur längre.

    Backar i utvecklingen gör han inte ialf...

  • skogsvitter
    agl skrev 2013-02-22 12:38:34 följande:
    IrisBlå: Det lugnade inte mig så mycket, men det är okej! :) Tråkigt att höra om din son.... Tyvärr känner ju jag att det är något som är fel med Albin. Det är en oro jag inte bara kan släppa. Jag hade samma oro innan Albin kom, att det var något som var fel, fast alla sa att det inte var något fel.

    Cisssi123: Vad heter den gruppen? Har letat förut, men inte hittat någon sådan grupp..

    Skogskvitter: Han går runt möbler, och korta bitar om man håller i honom i händerna. Han står inte själv utan stöd.
    De som är dömande är andra föräldrar, en vikarie på dagis, min mamma, bekanta. De säger typ "jaha, när ska Albin börja gå då?" "varför går inte Albin?" "är ni för lat för att lära honom eller?" "det är väl för att han är tjock/här stort huvud, som han inte kan gå..." osv.
    Som jag svarade IrisBlå så är det en känsla jag har att det är något fel. Att folk kommenterar med negativa saker, gör ju självklart att man blir extra känslig. Men de blir man ju oavsett vad det handlar om, om det är något negativt som sägs.
    De jag känner som fått prematur barn (allt från v 27-33) går runt ett års ålder, så jag försöker inte tänka på de med prematur längre.
    Backar i utvecklingen gör han inte ialf...
    Då låter han fullkomligt normalutvecklad och det finns ingen som helst orsak till oro. Du behöver inte tänka på honom som prematur ens, utan även fullgångna kan utvecklas i denna takt och det räknas som fullt normalt. Han är senare än snittet ja men inte onormalt eller ovanligt sen! Så skjut undan alla idiotiska kommenterar, de är helt enkelt okunniga och saknar uppenbarligen självkänsla eftersom de måste trycka ner dig och din familj för att kunna känna sig bra själva. En del människor använder sina barn för att hävda sig då de själva känner sig otillräckliga. Det är bara att strunta i det!
  • seandra82

    min dotter kom 6 v för tidigt hon kan inte gå själv el krypa alla är olika hon blir 1 år nästa månad 

  • Cisssi123

    Gruppen heter: För tidigt födda barn
    Förstår att du tycker det är jobbigt med sådana kommentarer, klart att man blir ledsen av att höra sådant, det var ju riktigt elakt sagt. Man vill såklart att barnet ska följa utvecklingen och sen om dom är prematurer så har man nog en extra oro över allting.....det har jag i alla fall. Men man måste tänka på att alla utvecklas olika.... 

  • vännen

    Folk är så klumpiga ibland. Och okunniga om barns utveckling. Herregud, man kan inte lära barn att gå. De går när de är redo. Vissa barn går när de är 7 månader, vissa när de är två år. Vad är det som gör att du tror att det är något fel på ditt barn ? Har du tagit upp din oro med neo eller BVC o vad säger de i så fall ?

  • agl
    skogsvitter skrev 2013-02-22 14:58:40 följande:
    Då låter han fullkomligt normalutvecklad och det finns ingen som helst orsak till oro. Du behöver inte tänka på honom som prematur ens, utan även fullgångna kan utvecklas i denna takt och det räknas som fullt normalt. Han är senare än snittet ja men inte onormalt eller ovanligt sen! Så skjut undan alla idiotiska kommenterar, de är helt enkelt okunniga och saknar uppenbarligen självkänsla eftersom de måste trycka ner dig och din familj för att kunna känna sig bra själva. En del människor använder sina barn för att hävda sig då de själva känner sig otillräckliga. Det är bara att strunta i det!
    Nej jag tänker inte på honom som prematur längre heller. Man kan inte "skylla" på det resten av livet, eller som nu, när han är så stor. 
    Jo jag ska försöka strunta i sånt skitsnack nu.
    seandra82 skrev 2013-02-22 15:03:23 följande:
    min dotter kom 6 v för tidigt hon kan inte gå själv el krypa alla är olika hon blir 1 år nästa månad 
    Får du också höra massa skit för att hon inte kan? Tror Albin ålade fram när han var runt året.. 
    Cisssi123 skrev 2013-02-22 15:30:12 följande:
    Gruppen heter: För tidigt födda barn
    Förstår att du tycker det är jobbigt med sådana kommentarer, klart att man blir ledsen av att höra sådant, det var ju riktigt elakt sagt. Man vill såklart att barnet ska följa utvecklingen och sen om dom är prematurer så har man nog en extra oro över allting.....det har jag i alla fall. Men man måste tänka på att alla utvecklas olika.... 
    Jag hittade den, och gick med :) Den där oron känner jag igen, jag som alltid varit så lugn innan, nu överreagerar jag jämt. Haha. Kanske som detta med gåendet? :) 
    vännen skrev 2013-02-24 13:26:43 följande:
    Folk är så klumpiga ibland. Och okunniga om barns utveckling. Herregud, man kan inte lära barn att gå. De går när de är redo. Vissa barn går när de är 7 månader, vissa när de är två år. Vad är det som gör att du tror att det är något fel på ditt barn ? Har du tagit upp din oro med neo eller BVC o vad säger de i så fall ?
    Alltså, det är ju att han inte vill släppa taget, stå själv, eller gå. Bara om han håller i sig. Och eftersom "alla" säger att han "bör ju faktiskt gå nu", så känns det bara som om något är fel. 
    Har inte någon kontakt med neo, men BVC ska vi till den 4/3, ska prata med henne då. 
     
  • vännen

    Man kan ju fråga sig varför det är så viktigt för alla i omgivningen att barnet kan gå själv när barnet faller inom det normala och dessutom är två månader förtidigt född o har haft en tuffare start i livet än de flesta andra barn. Men det är något knasigt med människor, som att gå är det viktigaste man ska lära sig i livet. Kom på något dräpande till svar till nästa gång o noja inte förmycket över det hela. Troligtvis kommer han springa till sommaren som de flesta andra ett och ett halvåringar.

Svar på tråden Orolig mamma.