• sabiha

Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!

Min son är nu 2år4mån nu och vi fick nyligen veta att han inte hör bra i båda öronen pga vätska som han ska opereras och få rör. han förstår inte det vi säger för att han hör tydligen väldigt dåligt så det förstår jag men han har inte så bra ögonkontakt heller(han tittar dock ej i ögonvrån utan rakt när han tittar) kan hörsel påverka ögonkontakten?? hur var era barn med hörselnedsättning som små??

• Svar på tråden Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!
  • sabiha

jodyanna: jag är glad att det finns flera lösningar. upplever du svårigheter i vardagen pga hörsel? hade du hörselnedsättning som små barn också?

• Jodyanna

jaa jag har haft hörselnedsättning hela livet.
    Jag hör t.ex, inte billjud eller såna dova ljud.
    Sen hade jag svårt i skolan med språk och att höra vad läraren sa. Så kom ihåg att be läraren att alltd ha dtt barn längst fram så han inte halkar efter pga det. :) 

• lisadragon

jag har haft rör 10 ggr när jag var liten, jag hörde hemskt bra efter ooeratioben och nån vecka framåt innan man vant sig. min son fick första rören när han var 22 månader, han hörde väldigt dåligt, hade inget tal men förstod tecken som jag körde tidigt. kan säga att när han fick rör så blev han förbytt, han blev som en jätte stor bebis, jag fick vakta honom ständigt för han hade inte hört ord so. "akta, nej, lugn, still" osv. hade då dottern på 8 månader så dom har nu samma språk och förståelse:). min son hade hört så dåligt så han blev livrädd när han väl hörde tåg och flyplan.. nu är han troligen adhd/aspergare och att det misstänks är att han är hyperaktiv, får utbrott, blir trött av sociala aktivuteter och den tröttheteb är farlig för då slåss han, han kan inte somna utan medicin, kan få raseriutbrott och sparka/slå/skrika i bilen om nåt är fel, extremt käbslig för hur kläder känns mot kroppen mm. har alltid misstänkt adhd hos honom pga hans svåra problematik. mvh Lisa

• sabiha

lisadragon: hur gammal är din son nu?? har talet kommit igång efter op:en? hur var han med ögonkontakten innan op:en?
    ja det måste kännas lite konstigt och samtidigt lustigt från att inte höra bra till en bra hörsel. jag vet att min son hörde bra när han var under ett år då han visade reaktion både på ljud och hade bra ögon kontakt också.
    jag har varmluftsugn och en brandvarnare precis vid ingången i köket. hur som helst det blir väldigt mycket ånga vid vissa maträtter. jag och barnen var i vardagsrummet då min man var i köket för och ta ut maten, så gick brandvarnaren igång så vi alla tre hoppade til tjutandet och min son hoppade till min famn av räddsla så det här var när han var ett år. samma sak hände idag också han var själv i vardagsrummet satt och lekte med min iphone. jag öppnade ugnen och brandvarnaren gick igång så jag sprang till vardagsrummet för att jag trodde att han skulle bli rädd igen och jag ville då var där för honom när han är rädd. från det att tjutande började till det att jag sprang till vardagsrummet gick högst 2-3 sekunder så jag hann se hans första reaktion. tjutandet kom ju höger sidan om honom men han vände sig mot vänster och tittade runt och sedan upp mot taket och därefter fortsatt han hålla på med mobilen och inte brydde sig så jag gick tillbaks för och stänga av tjutet. om han visar en så lite reaktion till en sån stark ljud så tror jag inte att han hör oss ett dugg. då blir man ju som i en bubbla och kanske därför han har dålig ögonkontakt också för vad är meningen med att titta på ansikten som alltid ser likadan ut dessutom och med rörande läppar. det blir så trist i längden tycker jag när jag försöker tänka från hans perspektiv.

• lisadragon

min son är 4 år och 5 månader, han fick nya rör i november då hans ramlade ur och han slutade höra (hörde vansinnigt dåligt och blev en riktig fara för sig själv då han inte hörde oss när vi vrålade att det kom bilar, att det var farligt osv). Hans tal kom igång rätt fort efter operationen men största skillnaden var att han slutade skrika! han pratade på sitt sätt och han SKREK sitt bebisspråk.. eftersom han alltid haft svårt att tolka ansiktsuttryck så tränade jag det mkt med honom (jag har jobbat på gymnasiesärskola), visade bilder på glad ansikten, ledsna ansikten, arga osv.. men kom ihåg nu att min pojke med stor sannolikhet har adhd/asperger. Jag visste att min pojk hörde dåligt för.när.man ropade och frågade om han ville ha glass då vände sig alla andra barn i närheten på affärn medan han gick vidare;). samma sak nu innan senaste operationen, han hörde inte sånt.. om din pojk inte hörde brandvarnaren så hör han som min gjorde och du kommer få ett annat barn efter rörisättnkngen:). min pojk hade bra ögonkontakt MEN det var för att jag pratade och visade tecken/teckenspråk så han lyssnade på så sätt och tittade. hoppas ni får tid snart. vi fick akuttid från att dom tittade på sonen så tog det 2 veckor då blev han opererad. Han hade dock fler bekymmer med andningsuppehåll, kräktes mat för hans halsmandlar var så förstorade att han fick svårigheter att svälja. så dom opererade både polyp, halsmandlar och rör i öronen.. det var en hemsk operation och han skrek nästan konstant i 2 veckor.. sist han opererades så var han som vanligt dagen efter. mvh Lisa

• sabiha

vissa vardagliga gester kan min son också dock har vi inte övat på tecken språk eftersom vi inte kan det heller. jag vet inte kanske min son har också både hörselnedsättning och nåt inom autismspektrumet. det lär visa sig ganska snart det är bara så att jag är riktigt less på att vänta och se. helst vill man ju att allt var klart redan igår. inte mycket man kan göra så länge men jag ska ringa och tjata om en så tidigt op tid som möjligt

• blubbblubb
    Jodyanna skrev 2013-01-05 15:59:26 följande:
    vad menas med språkstöring?

Språkstörning brukar man prata om när ett barn ligger efter jämnåriga när det gäller språkförståelse och/eller förmåga att uttrycka sig språkligt.  Avvikandet ska väl vara långssiktigt och betydande.

Man brukar skilja på de som har en avvikande språkutveckling p.g.a orsaker (t.ex utvecklingstörning, autism) och på de som enbart har språkproblem (primär språkstörning)

Man talar om språkstörning när det gäller modersmål.
  • sabiha

tack blubb nu är jag också med. jag visste faktiskt inte om att man skilde orsak relaterade och enbart språk störning..

• blubbblubb
    sabiha skrev 2013-01-09 19:25:52 följande:
    tack blubb nu är jag också med. jag visste faktiskt inte om att man skilde orsak relaterade och enbart språk störning..
    Varsågod.

Språkklasser/förskolor/grupper har ofta som krav att barnet är "utrett" och inte har någon annan förklaring till språkförseningen. 

En diagnos ger ju också en prognos.  Jag vet personer som blivit erbjudna kurs i TAKK/AKK redan när barnet är någon månad för att man vet att språket kommer bli ett problem. Ex vid DAMP där du har en förväntad utvecklingsstörning och uttalsproblem.

I ditt fall är det tvärt om, en operation lär ju leda till en förbättring av läget. Men 3 månader verkar som lång tid om nedsättningen är så betydande.
    Sen har han ju missat en lång period hörande så det lär väl ta ett bra tag tills han är ikapp. Första målet borde väl vara att inte tappa mer jämfört med jämnåriga.  

• sabiha

jag håller med dig. ÖNH här i uppsala är sega om inte vårdgarantin fanns så skulle de skjuta upp det ännu mer. de ville t o m vänta tills han fyller 3 år för vätska i öronen torkar av sig själv för de flesta säger dem och då vill de tydligen inte utsätta barn för onödigt operation. jag vägrade vänta naturligtvis och de bryr sig inte heller att det påverkar språkutvecklingen för enligt de så hinner barn ikapp när hörsel är bra igen...

• blubbblubb

Det låter ju som ett strålande tankesätt....ni kanske ska vänta till vuxen ålder då :)

Det borde väl finnas en del studier på hörsel-implantat man kan ge till döva små barn gällande förmågan att ta igen ett missat försprång.

Men förmågan att ta igen något måste ju bygga ganska mycket på det individuella barnets språkliga förmåga och den vet väl ÖNH ganska lite om när det gäller just ert barn.

Jag tycker du borde fundera på om ni inte skulle försöka köra lite stödtecken hemma så länge och se hur han svarar på det. På www.teckna.se kan du ladda ner lite tecken att börja med.  Välj ut 5-10 tecken på ord ni använder ofta och använd de mycket och se om han intresserar sig. Tecken har ju även fördelen att det automatiskt tränar ögonkontakt  Det i sin tur kan vara en hjälp när han börjar höra vad ni säger.    

• lisadragon
    blubbblubb skrev 2013-01-10 16:27:48 följande:

Det låter ju som ett strålande tankesätt....ni kanske ska vänta till vuxen ålder då :)

Det borde väl finnas en del studier på hörsel-implantat man kan ge till döva små barn gällande förmågan att ta igen ett missat försprång.

Men förmågan att ta igen något måste ju bygga ganska mycket på det individuella barnets språkliga förmåga och den vet väl ÖNH ganska lite om när det gäller just ert barn.

Jag tycker du borde fundera på om ni inte skulle försöka köra lite stödtecken hemma så länge och se hur han svarar på det. På www.teckna.se kan du ladda ner lite tecken att börja med.  Välj ut 5-10 tecken på ord ni använder ofta och använd de mycket och se om han intresserar sig. Tecken har ju även fördelen att det automatiskt tränar ögonkontakt  Det i sin tur kan vara en hjälp när han börjar höra vad ni säger.    

Detta var ett fantastiskt bra tips till dig TS!!
    De saker jag använde som mest vad gällde tecken var
    * Sitt
    * Mat/äta
    * Lyssna/titta
    * Lugn
    * va snäll
    * Prata
    * Sova

Använder fortfarande mkt av dom speciellt när vi är i affären, Viggo slänger en titt på mig och jag gör lugnande tecken eller visar att han måste komma till mig för att lyssna.
    När han får utbrott och är svår att kontakta använder jag prata som tecken och lugn.
    När han är långt bort och jag vill att han ska äta visar jag tecken för äta samma gäller sitta.

Ang att vätska torkar ut, kanske det gör men hörseln är viktig för små barn så de utvecklas och förstår, ligg på dom och ring ofta, barnen är farliga för sig själva när de inte hör oss vuxna som uppmanar dom att akta sig för bilar, akta sig för varma saker osv.
    Viggo opererade sig när han var 22 månader som sagt, jag själv fick rör i öronen när jag var 1 år, sen en gång om året tills jag var 10 år, jag är nu 28 år och problem med öronen men inte behövt rör än, men är under bevakning då trumhinnorna är indragna och rör sig dåligt.. Jag fick även tinnitus på köpet av mina många operationer.

Hoppas han snabbt kan få hjälp med hörseln.
    Mvh. Lisa
  • sabiha

tack för tipsen!! jag har skrivit ut nu några sidor och ska börja använda dem. jag märkte att några tecken använder vi omedvetet tex dricka, springa, sova och så har vi ju hittat på några egna tex när jag vill att han ska komma öppnar jag upp armarna och böjer mig lite och ropar då kommer han springandes till min famn :)
    jag ska lära mig flera så jag kan öva det med han.
    jag hoppas också att vi får tid för op:en snart. vårdgarantin går ut 18:e mars och jag hoppas att det inte dröjer så länge.
    vi var hos bvc psykologen hon gjorde några tester även några som är svårare för hans ålder. de svårare tog min son själv ur hennes låda som var på bordet som de satt mitt emot varandra så hon tillätt han göra de med men trodde inte riktigt han skulle klara men det gjorde han:) det enda som hon tyckte var annorlunda var det sparsamma ögonkontakten för talet trodde hon också berodde på hörseln. vi sa att vi också tycker likadant men vill ändå inte gå miste om en massa tid så kom vi fram till att hon remitterar vidare till hab för utredning

Svar på tråden Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!