blubbblubb skrev 2013-01-10 16:27:48 följande:
Det låter ju som ett strålande tankesätt....ni kanske ska vänta till vuxen ålder då :)
Det borde väl finnas en del studier på hörsel-implantat man kan ge till döva små barn gällande förmågan att ta igen ett missat försprång.
Men förmågan att ta igen något måste ju bygga ganska mycket på det individuella barnets språkliga förmåga och den vet väl ÖNH ganska lite om när det gäller just ert barn.
Jag tycker du borde fundera på om ni inte skulle försöka köra lite stödtecken hemma så länge och se hur han svarar på det. På www.teckna.se kan du ladda ner lite tecken att börja med. Välj ut 5-10 tecken på ord ni använder ofta och använd de mycket och se om han intresserar sig. Tecken har ju även fördelen att det automatiskt tränar ögonkontakt Det i sin tur kan vara en hjälp när han börjar höra vad ni säger.
Detta var ett fantastiskt bra tips till dig TS!!
De saker jag använde som mest vad gällde tecken var
* Sitt
* Mat/äta
* Lyssna/titta
* Lugn
* va snäll
* Prata
* Sova
Använder fortfarande mkt av dom speciellt när vi är i affären, Viggo slänger en titt på mig och jag gör lugnande tecken eller visar att han måste komma till mig för att lyssna.
När han får utbrott och är svår att kontakta använder jag prata som tecken och lugn.
När han är långt bort och jag vill att han ska äta visar jag tecken för äta samma gäller sitta.
Ang att vätska torkar ut, kanske det gör men hörseln är viktig för små barn så de utvecklas och förstår, ligg på dom och ring ofta, barnen är farliga för sig själva när de inte hör oss vuxna som uppmanar dom att akta sig för bilar, akta sig för varma saker osv.
Viggo opererade sig när han var 22 månader som sagt, jag själv fick rör i öronen när jag var 1 år, sen en gång om året tills jag var 10 år, jag är nu 28 år och problem med öronen men inte behövt rör än, men är under bevakning då trumhinnorna är indragna och rör sig dåligt.. Jag fick även tinnitus på köpet av mina många operationer.
Hoppas han snabbt kan få hjälp med hörseln.
Mvh. Lisa