• blubbblubb

Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!

Jodyanna skrev 2013-01-05 15:59:26 följande:
    vad menas med språkstöring?

Språkstörning brukar man prata om när ett barn ligger efter jämnåriga när det gäller språkförståelse och/eller förmåga att uttrycka sig språkligt.  Avvikandet ska väl vara långssiktigt och betydande.

Man brukar skilja på de som har en avvikande språkutveckling p.g.a orsaker (t.ex utvecklingstörning, autism) och på de som enbart har språkproblem (primär språkstörning)

Man talar om språkstörning när det gäller modersmål.
  • blubbblubb
    sabiha skrev 2013-01-09 19:25:52 följande:
    tack blubb nu är jag också med. jag visste faktiskt inte om att man skilde orsak relaterade och enbart språk störning..
    Varsågod.

Språkklasser/förskolor/grupper har ofta som krav att barnet är "utrett" och inte har någon annan förklaring till språkförseningen. 

En diagnos ger ju också en prognos.  Jag vet personer som blivit erbjudna kurs i TAKK/AKK redan när barnet är någon månad för att man vet att språket kommer bli ett problem. Ex vid DAMP där du har en förväntad utvecklingsstörning och uttalsproblem.

I ditt fall är det tvärt om, en operation lär ju leda till en förbättring av läget. Men 3 månader verkar som lång tid om nedsättningen är så betydande.
    Sen har han ju missat en lång period hörande så det lär väl ta ett bra tag tills han är ikapp. Första målet borde väl vara att inte tappa mer jämfört med jämnåriga.  

• blubbblubb

Det låter ju som ett strålande tankesätt....ni kanske ska vänta till vuxen ålder då :)

Det borde väl finnas en del studier på hörsel-implantat man kan ge till döva små barn gällande förmågan att ta igen ett missat försprång.

Men förmågan att ta igen något måste ju bygga ganska mycket på det individuella barnets språkliga förmåga och den vet väl ÖNH ganska lite om när det gäller just ert barn.

Jag tycker du borde fundera på om ni inte skulle försöka köra lite stödtecken hemma så länge och se hur han svarar på det. På www.teckna.se kan du ladda ner lite tecken att börja med.  Välj ut 5-10 tecken på ord ni använder ofta och använd de mycket och se om han intresserar sig. Tecken har ju även fördelen att det automatiskt tränar ögonkontakt  Det i sin tur kan vara en hjälp när han börjar höra vad ni säger.    

Svar på tråden Autism eller endast hörselproblem(vätska i öronen):hjälp!!