• Igus11

Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips

Jag och min sambo har en dotter på 2 år och jag och min sambo kommer från två helt olika uppväxter. Han är ensam barn och är så sjukt bortskämd, kan inte laga mat och har även svårt för att städa då han inte ens vet hur man ska göra eftersom han alltid har fått allting gjort när vi träffades så bodde han själv och då skickade han sin tvätt till sin mamma som fick tvätta åt han två gånger i veckan och hon va även där och städade. Jag får konstant be han eller säga åt han att göra saker i hemmet eller med dottern för på nått sätt så ser inte han att de behövs städas eller att klockan är åtta och dottern måste sova.
    Nog med det hans föräldrar är otroligt påfrestande och de känns som att fom kväver mig. Dom köper otroligt mycket saker till oss trots att jag inte vill och har även försökt sagt det men inte gett någon påverkan. Ibland så känns det som att dom köper alla dom här sakerna till oss för att vi ska känna oss skyldiga till att låta dom få ha våran dotter och de känna förjävligt. Dom vill träffa henne minst två gånger i veckan och så fort dom inte har träffat henne på tre dagar så hör dom av sig och frågar om dom får vara barnvakt för att dom saknar henne så mycket, jag känner mig verkligen kvävd och tycker dom behandlar henne som deras egna dotter och de är aldrig så att saknar dom henne så kan dom komma hem till oss för att träffa henne utan dottern ska allid komma hem till dom och helst ensam.
    Dom lyssnar aldrig på våra regler tex inte äta godis inte är massor med kakor och skit mitt i veckan eller innan läggdags, inte dricka kaffe och de är nått jag har irreterat mig otroligt på då dom har erbjudit henne kaffe flera gånger och hon vill ju gärna smaka och sen känna de som att dom gör narr av mig bara för att jag verkligen förbjuder att min två åriga dotter ska få dricka kaffe ett exempel jag går från fika bordet och hör svärfar säga "vill fu ha lite kaffe ? Skynda dig att smaka innan mamma kommer, skynda dig ta mammas kopp och smaka innan hon hinner se" tycker ni de är normalt att dotterns farfar sitter och säger sådär till sitt barnbarn som är två år och jag hörde allting.
    Mim sambo blir jätte arg på mig när jag tar upp saker om hans föräldrar för han tycker bara att jag klankar ner på dom hela tiden men jag vill ju att han ska förstå att han och jag måste komma överens om hur relationen dottern ska ha till hans föräldrar och de är nått han o jag måste komma överens om ingen annan och jag känner mig verkligen överkörd utav dom och sambon vågar inte säga någonting till dom och jag har sagt till dom på skarpen en gång men då vart dom jätte ledsna och prata inte med mig på en hel dag som vi va hemma hos dom. Jag är kluven sårad och förbannad jag vet verkligen inte hur jag ska gå till väga snälla hjälp mig med lite tips om hur jag ska säga till sambon och föräldrarna
    Tack på förhand

• Svar på tråden Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips
  • Tuss 1

Mina barns farmor vill också vara med barnbarnen mest hela tiden. Men hon lägger band på sig. Dessutom är hon lyhörd för vad vi säger. Dock misstänker jag att hon mörkar en och annan kaka... fast vi äter aldrig sånt hemma så det är väl ok.

Har du själv pratat med dom om problemet?

• Orangica
    Princessan skrev 2013-01-04 09:41:29 följande:
    Haha löjligt svar du fick Igus11. Är ju sjuk att be dig chilla av när dina svärföräldrar på ett tydligt sätt visar att de inte respekterar dig och dessutom ger ert barn kaffe som varken är bra för hälsan och är beroendeframkallande. Nä stå på dig! Visst att svärföräldrar kan få skämma bort men det finns andra mycket bättre sätt att detpå än att ge kaffe och godis som tex laga en god och fantasifull middag eller engagera sig på annat sätt än via godsaker som ex engagera i barnets lek, måla tillsammans, åka till bonden och kolla på djur osv. Vissa här på fl samt många svärföräldrar verkar tro att svärföräldrar har någon rätt att bestämma... Löjligt tycker jag. Säg till på skarpen till både dem och din man vad du tycker om det hela!

Oj här flyger påhopp redan i inlägg 2 intressant vart ska det då sluta? Kaffe håller jag med det är inte bra men nästa vecka är det nåt annat som är värre, varför inte inse att ibland är det bättre att främja det goda och lyfta fram det istället för det negativa, precis som när man uppfostrar barn! Så ja ibland behövs att man chillar för man kan inte starta en konflikt jämt för nån gör nåt som man inte vill. Barn mår inte dåligt av att veta att vissa saker gäller hemma hos farmor/farfar nåt annat och mormor/morfar kanske nåt annat igen, så kommer livet se ut iallafall.
    Igus11 skrev 2013-01-04 09:43:41 följande:
    Jag tror inte riktigt du förstod texten. Mina föräldrar kanske träffar våran dotter 3-4 gånger i månaden och dom ringer inte och tjatar flera dagar i veckan om hur mycket dom saknar henne och vill träffa henne. Jag känner mig kvävd och överkörd då dom inte visar nått intresse för varken mig eller sambon utan det är bara dottern som gäller

Aha där skon klämmer, de bryr sig mer om barnet, var glad att de är engagerad för tänk om de inte brytt sig alls, var tacksam att de bryr sig
  • Igus11

Ja jag tycker de är surt att varje gång vi kommer dit så slänger dom i sog maten eller kaffet för att sedan försvinna och leka med dottern på golvet precis som hon vore bebis och inte kan leka själv och där sitter vi själva kvar vid bordet och känner oss inte alls välkomna

• Flickan och kråkan

Jag tycker alla här missar huvudproblemet.....som inte är svärföräldrarna utan barnets pappa/TS sambo.

TS, att dina svärföräldrar vill vara med sitt barnbarn är fullkomligt normalt. Jättekul att de vill träffa henne mycket och leka med henne. Vad gäller kakor och sötsaker och kaffe är det självklart frågor där de bör respektera era regler eftersom det inte handlar om enstaka tillfällen som jag förstått det utan väldigt ofta/flera gånger i veckan. Problemet är väl här att det är du som tycker det medan du inte får stöttning i detta från din sambo.....och hur ska svärföräldrarna då tolka det. Du tycker en sak, deras son signalerar andra saker och de vill gärna, vem tror du de lyssnar på då.

Som sagt, din sambo är problemet. 

• Orangica
    Igus11 skrev 2013-01-04 10:05:24 följande:
    Ja jag tycker de är surt att varje gång vi kommer dit så slänger dom i sog maten eller kaffet för att sedan försvinna och leka med dottern på golvet precis som hon vore bebis och inte kan leka själv och där sitter vi själva kvar vid bordet och känner oss inte alls välkomna

Ja och då kan ni dvs du och sambon äta i lugn och ro medan de leker med barnet ert
  • Igus11

Flickan och kråkan

Tack ja från grunden så ligger det där och som sagt vi signalerar olika singaler till dom och det känns som att jag alltid framstår som det svarta fåret, får även kännslan att dom inte tycker att jag kan ta hand om henne på ett bra sätt eftersom dom vill ha henne så mycket, jag skulle absolut aldrig förbjuda dom till att få träffa sitt barnbarn men dom måste lugna ner sig. Känns som att jag måste välja mellan att antinge hålla käften och låta allting fortsätta eller att min sambo kommer lämna mig pågrund utav allt tjat från min sida om hans föräldrar.

• Flickan och kråkan
    Igus11 skrev 2013-01-04 10:31:53 följande:
    Flickan och kråkan
    Tack ja från grunden så ligger det där och som sagt vi signalerar olika singaler till dom och det känns som att jag alltid framstår som det svarta fåret, får även kännslan att dom inte tycker att jag kan ta hand om henne på ett bra sätt eftersom dom vill ha henne så mycket, jag skulle absolut aldrig förbjuda dom till att få träffa sitt barnbarn men dom måste lugna ner sig. Känns som att jag måste välja mellan att antinge hålla käften och låta allting fortsätta eller att min sambo kommer lämna mig pågrund utav allt tjat från min sida om hans föräldrar.
    Men DU måste ju ta tag i huvudproblemet. Du ska inte tjata och gnälla på dina farföräldrar. Du ska ta ett rejält samtal med din sambo där han tar ansvar för sitt föräldraskap. Tycker han att det är ok att hon t.ex. äter sötsaker varannan dag i obegränsade mängder? Om han verkligen tycker det så har ni ju värderingsfrågor som ni måste diskutera igenom ordentligt....kring mer än sötsaker skulle jag tro.....om inte (vilket jag tar för givet att han i grund och botten inte tycker) så är det ju hans ansvar att ta det med sina föräldrar och att stötta dig i detta.

Sambon är ju problemet. Ta det med honom. 
  • jwrh

Varenda vettig far/morförälder fattar att det är föräldrarnas regler som gäller. Punkt. 

Att uppmuntra dottern att göra saker som du som mamma sagt nej till är verkligen att undergräva din auktoritet och är rent ut sagt jäkligt oförskämt. Att ge en tvååring kaffe är ju rent ut sagt sjukt! VARFÖR vill de att en tvååring ska dricka kaffe?! På vilket sätt tror de att det gynnar henne? En tvååring behöver lite uppiggande koffein eller?!

Din sambo verkar tycka det är helt okej att hans föräldrar tar föräldrarollen över ert barn, då han själv låter dem ta en föräldraroll över honom. Han behöver växa upp och vara förälder själv! Jag hade blivit galen på min sambo om han betett sig som din (vilket han tack och lov aldrig skulle göra). 

Du och din sambo är föräldrar! Vad dottern ska få/inte få göra bestämmer NI och ingen annan. Svärföräldrarna har faktiskt ingen talan i den saken. Du och din sambo ska vara ett team, inte din sambo och mamsen och pappsen. Din sambo förstår väl tex att godis och kaffe i veckorna inte är bra?

Om din sambo och svärföräldrarna fortsätter undergräva dig på det sättet så kommer din dotter bara skratta åt dig till slut när du säger till henne. Vill du verkligen att din dotter ska se att hennes mamma inte har någonting alls att säga till om? Sätt ner foten ordentligt mot din sambo, beslut fattas er emellan och sen är det upp till er båda att se till att svärföräldrarna följer de regler ni satt upp. 

Utifrån de förutsättningarna kan din dotter ha en bra och sund relation till sin farmor och farfar, vilket ju självklart är jättebra att hon har!

• hallontryffel

TS, som jag ser det är din sambo/er kommunikation det största problemet, så länge ni inte är överens om regler som gäller barnets skötsel står du ensam i konflikten med svärföräldrarna. Men (om du och sambon i grunden är överrens men han fegar ur när föräldrarna tjurar), vad skulle hända om du, när de ringer och vill träffa barnet, skulle säga att "nej, den här veckan passar det inte, men nästa torsdag får ni gärna komma över på middag". Invänder de att de vill passa barnet själva får du säga att, eftersom de inte respekterar er hållning vad gäller tex kaffe så vill du/ni inte att de har barnet själva.

• Igus11

Tack för er respons, jag är en feg jävel och vill alla väl och har svårt att säga ifrån på allvar. Jag dka se till att prata ordentligt med han ikväll

• Airhostess

Hur gick samtalet med sambon?

Jag vet att jag mår så mycket bättre av att inte ha min svärmor springandes hemma hos mig var och varannan dag. Inte heller vill jag åka dit mer än 1 gång i månaden och då på en snabbvisit där jag tydligt säger ifrån när farmor ska ge godis och kaka innan maten. Eller vad det nu kan va.

För varje gång jag tackar nej så känner jag mig lite starkare och lite friare. Min sambo var lite som din i början men med tiden och juh mer ensamtid han haft med sonen så har han börjat känna stolthet i att han vet vad som är bäst för vår son. Och inte hans mamma. Och därmed börjat säga ifrån till henne på riktigt.

Men du måste börja, det blir lättare för din man att förhålla sig till dig om du står upp för dina värderingar.

Du gör ingen en tjänst av att hålla tyst och gå runt och vara förbannad. Sätt gränser!

Svar på tråden Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips