• roja22

Går det att ändra en bebis sovtid

Har en bebis på 5 veckor. Efter de första två veckorna somnar hon för natten mellan 23.30 och 1. Sen sover hon med en till tre nattamningar fram till 9-10. Är såklart jätteglad att hon sover så bra på nätterna. Nu undrar jag om det går att få henne att somna lite tidigare på kvällarna så man kommer upp tidigare på dagarna. Grejen är den att hon är som piggast och äter mest efter 21-22 på kvällen. Hon har haft en vecka då hon varit extra gnällig den tiden men nu har det lugnat ner sig lite. När hon äter på dagarna somnar hon oftast vid bröstet, men efter 21-tiden så är hon alltid vaken då och vill sen äta ofta och mycket. Det verkar gå någon magisk gräns vid 23.30, då lugnar hon ner sig. Ibland känns hon övertrött vid 22-tiden. På dagarna sover hon ibland ett längre pass, ibland flera korta och hon äter lite oregelbundet.

Frågan är, går det att få henne att somna tidigare eller är det bara att vänta tills hon blir äldre?

• Svar på tråden Går det att ändra en bebis sovtid
  • Frontline

Du får nog dansa efter hennes pipa skulle jag tro.
    Om 1 vecka kan det se helt annorlunda ut och om 2 veckor på ett nytt sätt..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kossi

Det låter ju jättebra som det är?;)
    Har oxå en 5 veckors och det finns inte en tanke på att redan ens börja fundera över hur hon sover.

Hon sover ungefär som din;)

Men som ovan säger,man få dansa efter deras pipa.
    Det är ingen idé att försöka ändra för det går inte och nästa vecka kan se helt annorlunda ut.

Dom har liksom ingen rytm ännu.

Bara att vänta till dom blir äldre.

• Natulcien

Men hon sover ju jättebra! Låt det vara som det är, och följ hennes rytm bara. Det kommer ändå att ändras många gånger.
    Vår son sov ungefär likadant i samma ålder: Somnade runt midnatt och sov till ca 10-tiden med 1-2 amningar.
    Vi följde hans rytm och behov, han fick sova när han ville och äta när han ville. Och vid ca 4 månaders ålder hade han själv justerat tiden så att han somnade runt kl.20 och sov 12 timmars obruten sömn till kl.08 nästa dag.
    Det enda vi gjorde var att se till att det var tyst, mörkt och stilla på natten och ljust, ljud och rörelse på dagen.

• ModestyBlaze

Hej, detta är mycket vanlig tid för en 5 v. Det kommer automatiskt bli tidigare och tidigare fram till 4-5 mån ålder. Du kommer märka skillnad redan vid 9v ungefär. Så ta det lugnt, släck ner på kvällen och ha gärna RÖD mysbelysning så kommer hon lägga sig tidigare och tidigare.

• cosinus

Jag skulle vänta till ungefär 4 mån innan jag försöker ändra något i sömnen (om det då behövs).

Mina barn har varit rätt kvällspigga i riktig späd ålder men sen är de så ombytliga i sina vanor och rutiner att det som inte är någon ide att föröka sätta något för det kan ändå vara totalt annorlunda nästa vecka.

Från 4 månader har de dock gått bra att styra så att de haft kväll samma tid som syskonen vid 19:30-20. Men sen om de sovit till 06 eller 09 det har varit olika på de olika barnen. En del morgontrötta, andra morgonpigga.

• Takex

Nej jag har försökt! Sonen är 3 månader idag och tycker 12:30-1 är en perfekt läggtid! Men så sover han utan att vakna till 8 så jag ska egentligen inte gnälla allt för mycket. Jag tycker egentligen att det är rätt najs att sova fram till 12 på dagarna :P

• roja22

Tack för alla svar!
    Jo, hon sover ju rätt bra och jag är glad för det. Det ända är väl att det är jobbigt om man ska iväg någonstans på morgonen. Får ju rätt bra med sömn om jag går upp 10 men då kommer man inte iväg någonstans före 12. Men man ska väl inte klaga. Undrade mest om det går att påverka  

Svar på tråden Går det att ändra en bebis sovtid