• jajjad

Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!

Tänkte göra en godis tårta till mitt bonusbarn när hon fyller år (en vanlig tårta toppad med lösgodis)
    och hennes kusiner kommer till oss då och ena är laktosintolerant och andra tål inte mjölkprotein

Alltså måste tårtan vara både laktos och mjölkfri..hur gör man?!

Man är ju så bortskämd med att bonusbarnet kan äta vad som helst.

Någon som har ett bra förslag?!

• Svar på tråden Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!
  • jajjad

Oj här hade det hänt saker!
    jag jag funderar kanske på att göra tårtan vanlig och kanske bakelser till barnen, det var en bra ide.
    Tror du föräldrarna tar illa upp då dock eller att barnen blir sura? :P

Maräng bottnar gillar tyvärr inte bonusbarnet?! hehe

Oj ja det tänkte jag inte ens på med lösgodiset, tack!

Ne jag kan tänkte mig det spökplumpen! för har man inga allergiska barn så är det så mycket att tänka på.
     ja recept har dom nog! bra ide!

Tack allihopa för tipsen! nu känner jag mig lite lugnare!

• J 1981

Till min son (mjölkallergiker och äggallergiker) gjorde vi smulpaj till hans födelsedag. Köp mjölkfritt margarin och Oatley vaniljsås - lycka till!

• SockerStinn
    jajjad skrev 2013-01-05 14:02:38 följande:
    Oj här hade det hänt saker!
    jag jag funderar kanske på att göra tårtan vanlig och kanske bakelser till barnen, det var en bra ide.
    Tror du föräldrarna tar illa upp då dock eller att barnen blir sura? :P

Maräng bottnar gillar tyvärr inte bonusbarnet?! hehe

Oj ja det tänkte jag inte ens på med lösgodiset, tack!

Ne jag kan tänkte mig det spökplumpen! för har man inga allergiska barn så är det så mycket att tänka på.
     ja recept har dom nog! bra ide!

Tack allihopa för tipsen! nu känner jag mig lite lugnare!
    Om du funderar på marängbottnar till bakelser så glöm inte att du behöver göra dem själv. Maräng i mataffärer är gjorde på skummjölkspulver ist. för ägg.
  • spökplumpen
    spökplumpen skrev 2013-01-04 19:52:13 följande:
    Jag känner mig jättenervös varje gång någon vill laga något till mina barn och jag avböjer alltid och tar med mig egen mat/fika till dem. Det är så lätt att missa något om man inte är helt inne i tänket. Om jag var du skulle jag ringa till föräldrarna och fråga, de har säkert recept som du kan använda.

Men jag ska nog lägga till att det sammanlagt är betydligt mer är bara mjölkprotein som ställer till det för oss.
  • Santosha

Tips är att söka på "veganblogg" på google. Du kommer garanterat att få massor av recept som är mjölk- och äggfria, och en rad glutenfria också. Kolla t.ex. kakboken.com, flickanokakorna.se, bakemyday.se eller vegania.net. Eller gör en glasstårta med smördegsbottnar (de som finns i frysdisken är ägg- och mjölkfria i de flesta fall), frukt/bär, chokladsås/strössel och mjölkfri glass (Tofuline är sojabaserad, Oatly inte lika god, havrebaserad).
    Lycka till!

• SockerStinn
    spökplumpen skrev 2013-01-06 12:08:30 följande:

Men jag ska nog lägga till att det sammanlagt är betydligt mer är bara mjölkprotein som ställer till det för oss.
    Jag tänkte nästan det- Här var det enorm skillnad i tillit vad gällde mjölk+ägg (då litade jag på d fleta vänner och närmsta släktingar så länge de lyssnade och tog till sig när jag berättade om allergin) och mot när vi även hade sädesslagsfritt. 
  • jajjad

Tack för alla tips! jag bestämde mig för att göra det lätt. köpte mjölkfri och laktos fri glass sen tänkte jag ha lösgodis ovanpå (det var bara att pilla bort tydligen så dom är inte JÄTTE allergiska)

Dock blev kalaset uppskjutet då hennes ena kusin (i den allergiska familjen) en liten kille på 1 år fick åka upp till sjukhuset..och nu blev det en remiss till Uppsala :((

• EnLitenFlicka

Vi gjorde en jättegod marängtårta med mjölkfri vanilvisp och jordgubbar till vår tjejja den blev så uppskattad att idag är det dags för kalas nr2 då vankas det samma tårta=) kul när man inte ens kan gissa att tårtan är mjölkp fri=)

• Lilia

Både laktos och mjölk, på dig låter det ju som att det är två saker att ta hänsyn till. :D Köp marängbottnar och ha fruktmos och mjölkfri glass emellan.

• SockerStinn
    Lilia skrev 2013-01-12 08:49:23 följande:
    Både laktos och mjölk, på dig låter det ju som att det är två saker att ta hänsyn till. :D Köp marängbottnar och ha fruktmos och mjölkfri glass emellan.
    Inte köp, som det står innan i tråden är köpe-maräng gjord på skummjölkspulver. (Och på bagerier kan de inte garantera mjölkfritt.)
  • jajjad
    Hej igen! Idag är det planerat för kalas iaf..blev  lite uppskjutet!

Marängbottnar gillar inte hon inte så mkt!? så jag fick tänka ut något annat.

Så ja köpte jordgubbsglass istället! (vi tjuvstarta lite med glassen när hon fyllde år och det smakade kanon!)

så nu håller jag på och städar och donar och bonusdottern ser mest i fram emot glassen hahah

Tack så mycket för alla tips! kan jag kika på nästa gång det är kalas ;)
  • jajjad
    Ja då var kalaset slut! och dom kom inte ens eftersom ena killen hade fått magsjuka..så nu har vi massa glass i kylen haha..
Svar på tråden Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!