• Fine ass mommy to be

Toalett- och pottvägrare.

Jag vill börja med att säga att jag sett att det finns sjukligt många trådar som ställer samma fråga, men för att få bättre svar vill jag berätta om vad som provats och så för att få svar från personer som kanske gjort samma saker.

Jag har en 2,5-åring och tycker det börjar bli dags att potträna, det är ingen panik och jag kommer ta det sakta, men vill börja öva lite. Pottan totalvägras men toaletten går an ibland. Brukar fråga om han vill sitta på toaletten men det är klart det är enklare med blöja när man är van, det kan jag ju faktiskt förstå, så det är 99% av gångerna ett nej och jag vill ju inte tvinga honom så han får en dålig upplevelse av toaletten redan från början.

Jag försöker få honom att sitta en stund så det ska komma lite kiss eller bajs, men han vill gärna resa sig direkt. Försöker sjunga sånger, klappa rasmor med våra händer, osv.

Ja, jag vet inte. Känner mig mest uppgiven för att han själv är så anti :( Har man inte blöja så kommer det alltid i byxorna.

Har någon tips? Hur har ni gjort som haft vägrande barn? Är det bäst att vänta eller? :( 

• Svar på tråden Toalett- och pottvägrare.
  • Maisie

Min dotter som fyllde tre i oktober satt på lite då och då på pottan i våras men sen började hon tvärvägra och min idé om att hon skulle släppa blöjan under sommaren fungerade inte alls. Efter det att hon började på 3-5 års avdelningen så blev hon plötsligt väldigt inspirerad av de andra barnen och då slutade hon med blöja (förutom för att bajsa) dagtid. Vi satte på henne blöja på kvällen men efter hennes tjat och fyra torra nätter så chansade vi och tog bort nattblöjan också. Nu ett par månader senare så har hon börjat bajsa på toaletten så blöja är borta helt. Vi har inte behövt göra något alls för det fixade hon helt själv.

• mammalovis

Frozen: Om det finns intresse, så finns det ju ingen anledning att inte erbjuda pottan. Fråga henne när ni byter blöja eller om hon följer med er på toaletten om hon vill prova. Är hon intresserad lär hon ju svara ja eller börja dra ner blöjan. Är man en snäll förälder så har de smidiga byxblöjor och t-shirt/oknäppta bodies som underlättar att de klarar att ta av sig själva.

Hos mig handlar det nog mer om lathet, men hon verkar ha torrare blöjor ibland eller om det bara slumpat sig att hon druckit mindre är svårt att säga, så vi borde väl fråga oftare. Hon pratar oftare om "kisch" i alla fall.

• LillaVanilla

Att pojkar är senare än flickor är nog viktigt att poängtera i denna tråden. Min äldsta son kände inte att han var kissig förrän han faktiskt kissade när jag tränade honom. Så jag släppte det och en dag sa han att han ville ha kalsonger. Sen dess har han varit blöjfri dagtid. Detta var ca 2 månader innan han fyllde 3 år. Jag har hört att det är hormonellt att känna när man behöver gå på toaletten och innan den hormonbalansen/produktionen är igång kan de inte känna. Denna balans kommer på plats tidigare hos flickor. Så ta det lugnt, prata lite med honom, ta med honom och låt honom välja ett par fina kalsonger så blir han motiverad och säger till när han är redo.

• mammalovis

Trötter: Ha ha, ja risken finns ju att han får rätt ...

Jag hade nog gömt undan blöjorna eller lagt dem högt och kanske bestämt att man måste försöka kissa först och få blöja sedan x gånger per dag, dvs kompromiss. Sedan kan de ju vara så att han är så inne i att börja leka/leker att han inte känner sig kissnödig. 

Vad gäller toan kan det ju vara stor skillnad på att kissa och bajsa ändå. Har han ont/är hård i magen kan ju blöjan vara skön att ha som tryck och dröjer det en stund hinner det gå över. Det kan ju även vara en ren jag vill bestämma själv-grej. Spekulerar bara ... 

• Frozen

Jag frågar varje gång vi byter blöja och ofta vill hon ju gå på toa då men då är det försent, hon har ju redan kissat i blöjan och det finns inget kvar att trycka ut. Jag tror hon mest tycker det är kul att sitta där för att hon får ta toapapper och torka själv. 

Jag tror att vi också måste börja erbjuda, muta, henne vid andra tillfällen på dagen. Typ det första vi gör på morgonen tex.

• mammalovis

Frozen: Det finns ju delade meningar om det är bra att kissa på rutin innan/efter maten t ex. men någonstans måste man ju börja så man kanske kommer på vad barnet har för normala rutiner. Men det första på morgonen kan ju vara en god idé.

• wedding2009

Vi har en kille på straxt över tre som i somras (2,5 år) tvingades in i blöjfrihet...låter hemskt, men han hade under flera månader varit väldigt medveten om när han behövde kissa och bajsa, men ville inte vara utan blöja. Så helt resolut bestämde jag en morgon att " idag har vi inte blöja". Han verkar dock behövt "knuffen över kanten", för det hände i princip inga olyckor överhuvudtaget, och har gått som en dans sedan dess. Dock vill han fortfarande helst ha blöja när han bajsar, och har även nattblöja. Tänker att båda dessa "blöjtillfällen" kommer ge sig självt på sikt. Så har man ett barn som känns "mogen" så kanske en "knuff" utanför trygghetszonen kan vara på sin plats?! Men jag vill tillägga att jag tror att mogenheten/medvetenheten är nyckeln. Speciellt när det gäller bajsandet, då det kan ställa till det en hel del med att hålla sig för länge i brist på de rätta förutsättningarna...

• Fine ass mommy to be

Jag känner igen min son i att han sällan vill byta blöjan även om den är alldeles full. Han går på stora avdelningen på dagis redan så de allra flesta är blöjfria på dagis. Han har kalsonger på blöjan jämt och brukar följa med mig in på toaletten men själv är han inte intresserad :/ Skönt att vi inte är ensamma i alla fall!

• SpinderellaTarantella

Min dotter fyllde tre nu i början av december och man kan väl säga att det är först nu som hon är helt torr dagtid, åtminstone avseende kissandet. Det tog lite tid, men när jag slutade tjata om pottan, så löste det sig själv. Jag tror att hon fått mycket inspiration från de andra barnen på dagis. Hon var sist med att sluta med blöjor.
     Nu har hon bara blöja när hon sover, och om vi ska ut på någon längre biltur/utflykt. Och, när hon bajsar. Där har det inte riktigt löst sig ännu.... Försöker att inte stressa upp mig, och inte tjata, men det är svårt. Särskilt eftersom hon faktiskt har bajsat på pottan en gång, då hon redan var naken och det verkligen blev brådis... Dessutom har vi hamnat i en ond cirkel, vilket gör att hon tycker att det är pinsamt att be om en blöja på dagis "det är bara bebisar som har blöja", och då blir hon förstoppad, vilket gör det ännu svårare att bajsa...

Någon som har något bajsknep?

Har frågat varför hon inte vill bajsa på toa/pottan, men det svarar hon inte riktigt på....     

• Trötter

Jag tror att min son oftast är helt medveten om när han kissar o bajsar. Han kan ibland som upplysning tala om att "jag är kissnödig", och jag föreslår ju självklart då att jaaa, vi går på toaletten... men si nej, det går han inte med på ;/ Han är nu 3 år och 4 månader, så jag undrar om det är så att han behöver dendär "knuffen" i ryggen nu snart... Jag tänker mig att han verkligen borde bli blöjfri dagtid nu under våren i alla fall, även om alla experter på förskola mm säger att man inte skall stressa fram det.

Har även läst tips på att börja använda sämre blöjor som inte har så bra uppsugningsförmåga... med de moderna blöjorna känner de sig ju torra i evigheter i byxan trots att den väger bly. att det kanske vore bra om det började kännas obehagligt att gå runt med en fuktig o skavande blöja. Gränsen till barnplågeri kanske, men det var ju så blöjorna var när man själv var liten :)

• Frozen

Klart man inte kan jämföra "dåliga" blöjor med barnplågeri Jag tror det faktiskt kan vara ett bra sätt att få barn att vilja sitta på pottan istället för att kissa i blöjan. Funkar säkert inte på alla, en del kan ju gå runt med hur blöta blöjor som helst och inte ens tala om när de bajsat, och då tappar det ju lite idéen.

Lite framgång här måste jag ändå säga, dottern har 2 dagar i rad nu bajsat på toaletten, dock först efter att det kommit lite i blöjan först. Men hon var ganska hård i går så jag satte henne på toa direkt efter att jag tagit av blöjan och då har hon suttit där en stund och det har kommit mer. Känns som att det var lättare för henne att sitta ner på toaletten också och pressa. Och hon blir glad varje gång det kommer något i toaletten

• PetraMunchen

Enda knep jag kan dela med mig är samkissande och att börja med att fånga upp morgonkissandet. Ang. bajsa i blöjan så gjorde jag så i början att jag alltid tömde blöjbajset i toan innan jag slängde den så barnen såg på vart bajset hörde hemma.

Att killar skulle vara senare eller att det skulle vara hormonellt tror jag inte riktigt på. I mitt fall var killen torr vid 2 och tjejen är det nu vid 2 år och 3 mån.

• Fine ass mommy to be

Här fungerar nog inte sämre blöjor, min son skulle utan problem kunna gå runt med samma blöja hela dagen :/

Framgång har dock skett bara sedan igår, efter dagens första bajs fick han ingen blöja på hela dagen. Tre gånger kissade han rätt mycket på toaletten, han verkar dock lite osäker på om det är dags. Jag frågade alla gånger och fick nej till svar åtminstone två av gångerna sedan ändrade han sig och följde med :)

• gedansk

vi har äntligen börjat att komma någon vart med vår dotter ( tvillingar som blir 3 i maj) och sedan ska jag försöka med sonen. Tidigare har hon totalvägrat så det har bara varit att vänta ut. Jag har både babybjörn pottor och wc ring och för första gången så tog hon själv fram pottan och satte sig. men jag har märkt att har blöja så blir hon bekväm och kissar i den i stället.jag hoppas att båda ska kunna bli torra på dagen till sommaren.

• nine05

Äldsta barnet vägrade (var rädd) att bajsa på toaletten eller på  pottan kissa gick dock alldeles utmärkt på båda (ca 3år). Även om hon var bajenödig under dagen på dagis så höll hon sig tills hon kom hem och kunde få blöja. Tyvärr blev hon så  förstoppad att minilavemang krävdes. Lavemanget var så effektivt så hon hann inte med blöjan utan sprang själv och satte sig på toaletten. Hennes kommentar efteråt "det var ju inte farligt", sen var det inga problem med att bajsa på toaletten.

• fågelungarna

Jag har bara hört gott om metoden Oh Crap Potty Training. Man köper en e-bok (på engelska tyvärr) för ca 100 kr. Får ett tillvägagångssätt, och massor av tips för olika problem som kan uppstå. Barnet blir blöjfritt på en vecka. Passar bra för barn mellan 20-30 mån. En positiv metod utan vare sig belöningssystem eller tråkiga stridigheter. Skönt att få det hela avklarat, ju förr desto bättre...

www.jamieglowacki.com/

Sen skulle jag vilja säga att det där med hormonbalanser i kroppen gäller kanske för nattorrhet, men definitivt inte för dagen. Alla som EC:ar vet att bebisar redan under nyföddhetsperioden känner när de är kiss- och bajsnödiga och kan signalera det. Min tvåa förstod redan en vecka gammal att han kunde kissa och bajsa när jag höll honom över lämpligt ställe (toa/vask) och sa kssssss. Även om man inte ec:ar fullt ut har man allt att vinna på att introducera pottan redan under bebisåret. Försöka få bajs på potta/toa åtminstone några ggr per vecka, och passa på att sätta barnet på pottan strax efter uppvak samt vid blöjbyten då det ofta kommer kiss. Barnet är då redan bekant med vad man göra på potta/toa, och blöjavvecklingen har stora förutsättningar att gå betydligt smidigare.

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

I ovanstående länk finns bra tips för att få bort blöjan vid bajs hos större barn.

• Gurkan

Sitter på mobilen och det är svårt att skriva men jag är i samma sits med!

• Fine ass mommy to be

Här har det gått super, kissar i toaletten hemma. Inte lyckats (inte olyckats heller) med nr 2 än och inte börjat vara blöjfri på dagis men bara några enstaka kiss i byxan :) Det släppte verkligen av sig själv för nu var han redo!

Svar på tråden Toalett- och pottvägrare.