LillaLivetIMagen skrev 2013-01-05 20:30:59 följande:
Jo kanske, men hur gjorde man förr? Tror barnen fick äta vanlig mat så fort de kunde.
Så länge de mår bra är det ingen fara. Sen ska man inte lyssna på allt man läser och hör :)
Men skall ändå ge honom ersättning vid två mål. Frukost, lunch och kvällsmat behåller vi som vi har det idag.
Som tur är har man ju mer kunskaper om bebisar och kost idag än man hade "förr". Vetenskapen går framåt.
Och idag vet man att det inte är så lyckat att ge barnen puré vid 3 månaders ålder. "Förr" trodde många mödrar också att deras mjölk sinade runt 3 månaders ålder eftersom bebisen plötsligt ville äta mer och mer och inte "verkade bli mätt". Idag vet man att det är en tillväxtfas just vid 3 månader...
Och magproblem behöver inte visa sig omedelbart utan kan ju komma många år senare, eller inte alls. Man vet inte. Därför är det ju onödigt att chansa, tycker jag.
Både jag och min sambo hörde till de bebisar som slutade ammas och fick fast föda/välling redan från 3-4 månaders ålder. Jag har inga som helst problem med min hälsa eller min mage. Min sambo, däremot, har en oerhörd problemmage med magkatarrer och smärtor om vartannat.