• LillaLivetIMagen

Mat till 6 månaders

Undrar vad som är mest lämpligt att ge en 6 månaders? Hur ser era matrutiner ut? Har en pojke på 6,5 månader och såhär ser våra måltider över dygnet ut: 9-10: frukost i form av en portion gröt med lite puré. 1-2: lunch i form av vår mat i puréform och utan salt. Efter det lite fruktpuré. 4-5: mellanmål av något slag. Yoghurt med frukt, mosad avokado eller liknande. 7-8: kvällsmål i form av gröt med lite puré. 10-11: välling inför natten. Vid varje mål får han även vatten. amning på nätterna, antal gånger varierar.

• Svar på tråden Mat till 6 månaders
  • Natulcien
    LillaLivetIMagen skrev 2013-01-05 18:47:38 följande:
    Alla barn är ju olika, vi drog ner på amningen för att jag gick ner för mycket i vikt och han bara spydde.
    Som vi ger mat idag fungerar jättebra. Han äter, växer och är alltid glad. Känner många som ger mat som vi och även många som inte ger annat än bröstmjölk till 1 års ålder. Tror inte det finns något rätt eller fel och alla rekommendationer är bra men man känner ju sitt eget barn bäst.
    Men har tagit till mig detta och kommer ge honom ersättning vid mellanmålet och även istället för välling tills jag pratat med min BVC. Tänkte ringa dit och fråga på måndag. :)
    Jag skulle hellre konsultera Livsmedelsverket än BVC, för alltför många BVC-sköterskor har dålig koll på rekommendationerna. www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
  • LillaLivetIMagen

Tack för länken :)
    Står där att man kan minska/öka som barnet vill och min son har velat ha vanlig mat från början.

• cloudberry79

Min sexmånaders äter två skedar gröt om dagen ungefär, idag åt hon kanske fyra. I övrigt ammar vi ca 10-12 gånger per dygn. Om du inte längre vill amma, ge ersättning istället och låt bebisens mage vänja sig lite mer långsamt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • pigglet
    LillaLivetIMagen skrev 2013-01-05 20:13:27 följande:
    Tack för länken :)
    Står där att man kan minska/öka som barnet vill och min son har velat ha vanlig mat från början.
    Tja, det står ju även att det är först vid 6 månader som man börjar ge smakortioner, ca 1 tsk mat/gröt/välling. Och att vid 10-12 månader byter man ut målen mot "mat".
  • LillaLivetIMagen

Jo kanske, men hur gjorde man förr? Tror barnen fick äta vanlig mat så fort de kunde.
    Så länge de mår bra är det ingen fara. Sen ska man inte lyssna på allt man läser och hör :)
    Men skall ändå ge honom ersättning vid två mål. Frukost, lunch och kvällsmat behåller vi som vi har det idag.

• cloudberry79
    LillaLivetIMagen skrev 2013-01-05 20:30:59 följande:
    Jo kanske, men hur gjorde man förr? Tror barnen fick äta vanlig mat så fort de kunde.
    Så länge de mår bra är det ingen fara. Sen ska man inte lyssna på allt man läser och hör :)
    Men skall ändå ge honom ersättning vid två mål. Frukost, lunch och kvällsmat behåller vi som vi har det idag.
    "Förr" ammade man längre, i modern tid har man gett mat tidigt och det har lett till en explosion av olika mag- och tarmsjukdomar, allergier etc, därför är man mer försiktig i matrekommendationerna idag. Min etta mådde också bra av att få mat tidigt, sen utvecklade han kronisk förstoppning, vilket kan leda till andra mag- och tarmsjukdomar när han blir större, så jag är naturligtvis försiktigare med tvåan och hoppas att mina erfarenheter kan bidra till att någon annan också tänker till en extra gång innan de ökar på maten.
  • Natulcien
    LillaLivetIMagen skrev 2013-01-05 20:30:59 följande:
    Som tur är har man ju mer kunskaper om bebisar och kost idag än man hade "förr". Vetenskapen går framåt.
    Och idag vet man att det inte är så lyckat att ge barnen puré vid 3 månaders ålder. "Förr" trodde många mödrar också att deras mjölk sinade runt 3 månaders ålder eftersom bebisen plötsligt ville äta mer och mer och inte "verkade bli mätt". Idag vet man att det är en tillväxtfas just vid 3 månader...
    Och magproblem behöver inte visa sig omedelbart utan kan ju komma många år senare, eller inte alls. Man vet inte. Därför är det ju onödigt att chansa, tycker jag.

Både jag och min sambo hörde till de bebisar som slutade ammas och fick fast föda/välling redan från 3-4 månaders ålder. Jag har inga som helst problem med min hälsa eller min mage. Min sambo, däremot, har en oerhörd problemmage med magkatarrer och smärtor om vartannat.
  • Tirem

Hur man gjorde förr...?
    Ja, då dog många i barnsäng, dödligheten var hög bland nyfödda och jag tror medellivslängden var lägre. Vi har lärt oss av dåtiden och vår kunskap om våra kroppar och vad som påverkar den positivt respektive negativt är forskarna någorlunda överens om!
    Men som sagt... Det är bara kostRÅD och ingen lag!

• Danjella

Tycker ditt schema låter bra! min dotter är 7månader och äter gröt på morgonen, lite hemlagad mat till lunch, sen ersättning på eftermiddagen och så får hon frukt  . och beroende på vad vi äter så får hon antingen mat av oss eller ersättning :) sen ersättning på natten

• cila01

HEj!

Jag har en dotter på 6 mån och jag skulle gärna vilja ha råd hur och vad man kan ge dem att äta. 

Som idag när hon vaknade fick hon en flaska ersättning, Vad ska jag ge henne innan lunch?

Till lunch får hon gröt och lite fruktpure.

Vad ska jag ge henne på eftermiddagen?

Till middag får hon pure av något slag och fruktpure

När hon går och lägger sig får hon ersättning .

Hur ska jag lägga upp hennes mål?   

Idag fick hon ersättning 7.00 när hon vaknade, men det är ovanligt att hon vaknar då. Brukar vakna 8.30.

mvh cecilia   

• Tirem
    cila01 skrev 2013-01-07 08:21:17 följande:
    HEj!

Jag har en dotter på 6 mån och jag skulle gärna vilja ha råd hur och vad man kan ge dem att äta. 

Som idag när hon vaknade fick hon en flaska ersättning, Vad ska jag ge henne innan lunch?

Idag fick hon ersättning 7.00 när hon vaknade, men det är ovanligt att hon vaknar då. Brukar vakna 8.30.

mvh cecilia   

Tirem skrev 2013-01-05 17:49:40 följande:
    Så ser ett matschema ut för ett barn som är typ 8-10 månader... Vid 6 månader bör det se ut enligt följande:

Frukost: Någon tsk gröt +Amning/ersättning

Mellanmål: Amning/ersättning

Lunch: Någon tsk puré +Amning/ersättning

Mellanmål: Amning/ersättning

Kvällsmat: Någon tsk gröt +Amning/ersättning

Amning under natten om så önskas...

• Annam85
    Alla barn är individuella, min dotter är lika gammal som TS och äter typ lika som hennes. 
    Lvm verkets råd är just bara RÅD. 

Är ju jätteolika, vi började gradvis med smakportioner med gröt vid ca 4 mån( för att hon skulle få i sig lite gluten), åt då kanske max en tesked, ibland inget. När hon började vänja sig vid konsistens och faktiskt tycka om gröten, gav vi henne lite gröt, och sen fyllde upp med amning. Detta då hon inte var så intresserad av amma....

Mat är jättegott och superintressant tyckte hon så det introducerade vi runt  5 1/2 - 6 mån. Såklart pytteportioner till å börja med, tills nu en lagom bebisportion.

Detta funkar jättebra för oss, hennes mage mår prima och hon mår finemang!!  =)

(Ersättning är inte på tal om till henne då hon ratar allt vad välling och ersättning heter, framförallt om det serveras i flaska. Pipmugg/ sked ingen hit heller.  )
  • cila01

gröt började jag ge henne när hon var 5 månader....provpotioner nu äter on en liten potion till lunch...visst hon har varit hård i magen men  hon bajsar varje dag. pure har hon ätit i ca 3 veckor nu... började med prov portion och ökat varje dag... äter nu en pure burk som är avsed för en 4 månader.Hon äter baby semp lemolac 1 som ersättning.när kan man byta till 2;an? där står på förpackningen att den är från 6 månader men det är bara tilläggsersättning.

• Natulcien
    cila01 skrev 2013-01-07 08:21:17 följande:
    HEj!

mvh cecilia   
    Jag skulle ge ersättning på morgon, förmiddag, eftermiddag och som kvällsmål. Och så ersättning efter gröten vid lunch och efter purén till middag, för en sån liten behöver inte så mycket fast föda än.
  • cila01

Portionen gröt är ej stor, 1 dl vatten oc 3/4 dl pulver men hon blir nog mät för hon slutar gapa. Om jag då ska ge henne ersättning också det tycker jag blir lite för mycket.  en annan fråga, hur många timmar ska det gå emellan målen? om man säger hon vaknar 8.30 äter hon ersättning sedan är hon kanske vaken 1 timme sen vill hon sova igen då kan hon sova 2-3 timmar ibland längre.

• cloudberry79
    cila01 skrev 2013-01-07 18:47:03 följande:

Portionen gröt är ej stor, 1 dl vatten oc 3/4 dl pulver men hon blir nog mät för hon slutar gapa. Om jag då ska ge henne ersättning också det tycker jag blir lite för mycket.  en annan fråga, hur många timmar ska det gå emellan målen? om man säger hon vaknar 8.30 äter hon ersättning sedan är hon kanske vaken 1 timme sen vill hon sova igen då kan hon sova 2-3 timmar ibland längre.

Inga fasta tider, utan fritt då barnet visar hungertecken. Ibland kan det bli en gång i timmen, ibland mer sällan. Precis som vid amning alltså. Jag skulle nog halvera grötportionen iaf och fylla upp med ersättning. Vi gör en fjärdedels grötportion och ammar både före och efter.
Svar på tråden Mat till 6 månaders