• Anonym (Becca)

Han säger att jag ska ha barnen VARJE helg!

På grund av mitt jobb som innebär mycket resande kommer min man vid vår separation nu få huvudsaklig vårdnad om våra barn. Jag kommer ha dem mycket på somrarna, har sex veckors semester, och så ofta jag kan i övrigt. Självklart VILL jag träffa mina barn, ingenting annat är tänkbart. 
    Men min exman säger att jag ska ha barnen varje helg, fredag kväll till söndag kväll. Han tycker att om han ska ha dem hela veckorna så ska jag ha dem varje helg. Är det verkligen ok? Jag älskar mina barn, men om jag ska ha dem hos mig varje helg kommer mitt lilla, lilla sociala liv helt dö ut. Kommer inte kunna skaffa barnvakt åt dem, ska jag ha dem hos mig vill jag vara med dem. Men med långa arbetsveckor, tidiga morgnar och sena kvällar kommer jag aldrig få träffa mina vänner eller ha en chans att gå vidare.
    Min exman däremot kommer ha alla helger för sig själv, dejta, umgås med vänner, åka iväg och göra saker. Varje helg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-06 15:13
    Min exman (snart iaf) är arbetslös sedan ett tag, barnen går på förskola och skola om dagarna. De är 4 och 7 år gamla.
    Han och jag tog gemensamt beslutet att jag skulle satsa på min karriär och jag är nu sex månader in i satsningen, har ca 6 månader kvar och efter det bör jag kunna ha barnen veckovis.
    Min man var otrogen mot mig, när det kröp fram krävde jag skilsmässa.

• Svar på tråden Han säger att jag ska ha barnen VARJE helg!
  • Anonym (Becca)

Nu har jag fått lägenhet, flyttar första februari. Barnen blir kvar hos min exman och jag kommer kunna träffa dem när tid finns. Med vi kommer inte ha något schemalagt umgänge.

Känns ok ändå, nu när allt har lagt sig.

• Anonym (monica)
    Anonym (Becca) skrev 2013-01-18 21:47:03 följande:
    Nu har jag fått lägenhet, flyttar första februari. Barnen blir kvar hos min exman och jag kommer kunna träffa dem när tid finns. Med vi kommer inte ha något schemalagt umgänge.

Vad roligt att det löst sig, har följt tråden.

Du kommer att finnas för barnen när några månader gått.

Ha inget dåligt samvete. Kör på!!
  • Anonym (Grattis)

Jag skulle vara så glad om jag fick ha alla mina barn hos mig, varje helg, varje dag året runt och inte ha dem någon annanstans. Klart jag vill vara nära mina barn, ha ett socialt liv med dem och med mina vänner. Det går att lösa. Det är inte antingen eller

• Anonym

jag har skrivit det förut men skriver det igen. Varesig man är mamma eller pappa så ska man akta sig för att "försvinna ur" barnens liv på vardaglig basis eftersom barn i denna ålder glömmer väldigt lätt. De är väldigt anpassningsbara...på gott och ont.

Mina barn har mer eller mindre "glömt" sin pappa fast han har regelbundet umgänge men det är väldigt lite. De räknar inte med honom och de ser inte ens om honom direkt som en i familjen, tragiskt nog... så jag tror man ska akta sig för detta.   

• Vinterankan

Som karriärsmamma så vill jag ogärna klaga på andra karriärsmammor men det är faktiskt svårt att låta bli i det här fallet. För mig är det faktiskt helt obegripligt hur man kan låta bli att träffa sina barn på regelbunden basis under så lång tid för att man behöver fritid på sidan om karriären. Om man inte barn partner som tar hand om barnen åt en så finns det inte så mycket egentid som karriärsförälder. Det är jobb och barn som gäller, man får lägga sig själv åt sidan och inse att man genom att göra karriär prioriterar sig själv och genom att spendera fritiden med sina barn prioriterar sina barn. Här är ett fall där det är en själv som blir prioriterad både vad gäller arbete och fritid.

• CMM
    Vinterankan skrev 2013-01-21 07:10:43 följande:
    Som karriärsmamma så vill jag ogärna klaga på andra karriärsmammor men det är faktiskt svårt att låta bli i det här fallet. För mig är det faktiskt helt obegripligt hur man kan låta bli att träffa sina barn på regelbunden basis under så lång tid för att man behöver fritid på sidan om karriären. Om man inte barn partner som tar hand om barnen åt en så finns det inte så mycket egentid som karriärsförälder. Det är jobb och barn som gäller, man får lägga sig själv åt sidan och inse att man genom att göra karriär prioriterar sig själv och genom att spendera fritiden med sina barn prioriterar sina barn. Här är ett fall där det är en själv som blir prioriterad både vad gäller arbete och fritid.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Anonym
    Ja, det synsättet delar jag. 

Jag är gift med en man som har en väldigt tidskonsumerande karriär. När jag för många, många år sedan först kom i kontakt med honom var han noga med att uttrycka sig på det sätt du gör här. Hans fritid inkluderade barnen, eftersom det på den tiden inte fanns annan tid under vilken han kunde odla ett eget socialt liv. Däremot är det ju så att barn blir större, hittar egna aktiviteter och ett eget umgänge och - om de fått mycket närhet och känslomässigt investeringskapital från sina föräldrar - får en stabil självständighet och också en unnande sida som tillåter föräldern att ibland göra saker fristående från barnen. 
  • Moonis
  • tro  hopp  kärlek
  • M Y L F
    Jag har själv ett ganska krävande arbete. För mig går familjen ändå först, även om jobbet tar mycket tid. Egentid det undrar jag vad det är? Även om jag har man så har han också ett krävande jobb och den tid som blir över vill vi umgås hela familjen.

Skulle aldrig kunna offra mina barn ens ett par veckor för jobb och egentid.  
  • Anonym (21)

Jag kan verkligen undra om det är någon slags kris som orsakat denna prioriteringsordning? Mannen svek TS grymt på alla plan, inte bara otroheten men även löftet om att låta henne få sin tid på arbetet för att komma framåt. Jag undrar om hon drivs mer av bitterhet mot honom just nu, vilket iofs skulle vara mänskligt men inte särskilt bra för barnen? De genomgår också en skilsmässa.

Det som provocerar är att TS inte gör vad hon kan för att göra situationen så bra som möjligt för barnen. Hon prioriterar att avancera i karriären under denna kris. Kanske finns det vettiga anledningar att göra det, och skäl som inte vi känner till. Men det som är märkligt är att hon vill ha egentid och gå på date hellre än att lägga den tiden på att få barnen att må bra? Det verkar som om något har gått snett i TS tankesätt, det låter extremt själviskt och sårat. Hon pratar om hur mycket "ledigt" mannen får, hon måste bita ihop sin ilska mot honom.

Det är INTE en sund reaktion! Jag skiter i alla argument om mäns beteende vad gäller familj och karriär, jag tror att de flesta av oss är överens om att det inte heller är ok! Och om det är så att TS har varit den huvudsakliga vårdaren (ja, de flesta mammor är närmare barnen när de är små!) tycker jag att det är katastrofalt. I sådana fall försvinner deras största trygghet när de behöver den som allra mest i livet. TS verkar inte kunna prioritera rätt.

• Anonym
    Anonym (21) skrev 2013-01-23 07:36:29 följande:
    Jag kan verkligen undra om det är någon slags kris som orsakat denna prioriteringsordning? Mannen svek TS grymt på alla plan, inte bara otroheten men även löftet om att låta henne få sin tid på arbetet för att komma framåt. Jag undrar om hon drivs mer av bitterhet mot honom just nu, vilket iofs skulle vara mänskligt men inte särskilt bra för barnen? De genomgår också en skilsmässa.

Det som provocerar är att TS inte gör vad hon kan för att göra situationen så bra som möjligt för barnen. Hon prioriterar att avancera i karriären under denna kris. Kanske finns det vettiga anledningar att göra det, och skäl som inte vi känner till. Men det som är märkligt är att hon vill ha egentid och gå på date hellre än att lägga den tiden på att få barnen att må bra? Det verkar som om något har gått snett i TS tankesätt, det låter extremt själviskt och sårat. Hon pratar om hur mycket "ledigt" mannen får, hon måste bita ihop sin ilska mot honom.

Det är INTE en sund reaktion! Jag skiter i alla argument om mäns beteende vad gäller familj och karriär, jag tror att de flesta av oss är överens om att det inte heller är ok! Och om det är så att TS har varit den huvudsakliga vårdaren (ja, de flesta mammor är närmare barnen när de är små!) tycker jag att det är katastrofalt. I sådana fall försvinner deras största trygghet när de behöver den som allra mest i livet. TS verkar inte kunna prioritera rätt.
  • Vinterankan

Instämmer med både MYLF och (21). Något har gått fruktansvärt fel i ts prioriteringar och allt fokus ligger på hennes egentid kontra mannens egentid. Och precis som MYLF så har jag en situation där både jag och min sambo har krävande arbeten. För nästan 4 år sedan så fick jag i födelsedagspresent att mina föräldrar skulle vara barnvakt över natten så att vi kunde få en helg för oss själva. Nu när jag är föräldraledig så har vi äntligen tid att åka iväg på den där helgresan. Självklart har det funnits lediga helger under dessa år, men inga helger som vi har velat lämna bort barnen då vi har prioriterat att vara med dem. Men nu när jag är föräldraledig och är med dem hela dagarna och min sambo kan åka extratidigt till jobbet så att han kan vara med dem hela kvällarna så känner vi att vi kan prioritera oss själva en helg. För vi prioriterar ju faktiskt oss själva hela dagarna när vi gör karriär och då vigs all ledig tid åt familjen. Om vi separerade så skulle jag räkna med ett liv där varannan vecka bestod av sjukt hårt arbete för att varannan vecka kunna arbeta mindre och helt ägna mig åt barnen. Dejtande skulle väl komma om sådär en 15 år när barnen inte vill vara med mig så mycket längre.

• Anonym (Lena)
    Men vad konstigt det blev. Nu tar han dem på heltid. Men det var omöjligt att han hade de på veckorna och en helg i månaden! Låter som han spelat ut dig. Boka tid omedelbart hos familjerätten så ni får detta på papper och ni båda för stöd i hur ni skall fixa detta. Begär att få ha barnen varannan helg! Är ju bara ett halvår tills du får mer rimligt resmängd och ni kan avtala att från ex senast januari 2014 skall ni övergå till varannan vecka.

Jo jag förstår att du är hårt pressad, mycket jobb och fruktansvärt sårad. Se bara till att dina barn känner att du älskar dem, vill ha dem och finns där för dem. Själv reser jag en hel del i jobbet och skulle jag och maken separera skulle jag nog få fundera på att byta jobb om vi inte fick ett vettigt samarbete. Men det händer nog inte. Dvs precis som du trodde, inte misstänkte du att han skulle gå bakom ryggen på dig. Att du inte har någon backup plan för ett år med hårt arbete är inget konstigt alls. Ditt enda fel vara att du litade på din make. 
  • Anonym (Lena)

Det jag läste att ts behövde göra på fritiden på helgen var inte att gå på date, jo om något halvår kanske. Det hon ansåg sig behöva var möjlighet att sitta med en vän och skrika ut sin ångest och gråta över sitt ex. Vilket hon troligtvis verkligen behöver för att ta sig igenom detta. Hon ville inte vara helt utan barnen, ville gärna ha tre helger av fyra och vardagar när så var möjligt. Men ett flexibelt schema var otänkbart för exet.

• Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2013-01-24 12:57:21 följande:
    Det jag läste att ts behövde göra på fritiden på helgen var inte att gå på date, jo om något halvår kanske. Det hon ansåg sig behöva var möjlighet att sitta med en vän och skrika ut sin ångest och gråta över sitt ex. Vilket hon troligtvis verkligen behöver för att ta sig igenom detta. Hon ville inte vara helt utan barnen, ville gärna ha tre helger av fyra och vardagar när så var möjligt. Men ett flexibelt schema var otänkbart för exet.

fast det menar ts att hon inte kan göra om hon har barnen då?? barnen var relativt små och det går att träffa kompisar och sitta och gråta och dricka lite vin och älta, älta och älta fast man har sina barn.
    Jag har haft mina på heltid pga pappans beteende vid separation och jag har mkt väl bearbetat allt som hänt (och jo jag har varit i PRECIS samma sits som ts om inte ltie mer då jag dessutom blivit misshandlad av mitt x OCH han var otrogen så jag har haft mkt att bearbeta)
    Jag skulle inte ge upp mina barn för att jag behöver bearbeta. Gå till företagshälsovården eller vc och be att få komma till en kurator eller en psykolog. Be om hjälp! Ring till vänner och släktningar på kvällar när barnen sover och då kan hon spy galla över sitt ex och situationen. Bjud hem folk när barnen somnat. DEt handlar bara om helger trots allt just nu, hon har ju kvällstid i veckorna också även om hon reser mkt så finns alltid telefonen. Det FINNS tid att bearbeta saker utan att offra relationen med barnen.  
  • Läs vad som står och inget annat
    Trevligt att du har fått en lägenhet nu ts, o kom ihåg, du ska inte ha nått dåligt samvete för de här, du gör inget fel alls! Skönt att det trots omständigheterna känns rätt okej ändå, ta väl hand om dig nu!
  • Lindsey Egot the only one

Jag hoppas du inte ångrar dig när du inser hur fort barn glömmer!

Svar på tråden Han säger att jag ska ha barnen VARJE helg!