• 1979sandy

Somna utan gråt-hjälp,,,,

Hej! Snälla, hjälp en trött , trött mamma... Min 4.5 månads lilla kille har alltid sovit någorlunda på nätterna. Ca 21-8 med 2-3 ammningar och lite stök o bök. Nu på sistonde är det uppvak varje timme! Han sover oroligt, kastar sig av och ann och vill bara suga på mitt finger, napp duger inte. Den tappar han ändå hela tiden då han somnar på sidan. Han har alltid sovit i en sidosäng breve min sambo men nu har jag honom brevid mig för att hjälpa han att somna om vid varje uppvak. Lägger han på sidan då somnar han om men sen vips runt till ryggläge och kasta med huvudet. Gäspar till och upp med ögonlocken och vaken. Jag går upp och vaggar honom till söms igen i famnen.. Nu dags för egen säng, vi kanske väcker honom och jag får absolut ingen sömn. Har ögnat igenom boken Somna utan gråt, verkar vara så bra men min hjärna är för trött för att ta till mig allt. Nån som har läst den och lyckats få in lilla att sova bättre? Om, snälla förklara i korta drag hur ni gjort , jag har inte ens energi för att läsa boken .. På dagarna sover han 1,5 på morgonen, 1,5-2 h vid lunch och sen ca 1h sen eftermiddag... Oftast 3-4h på dagarna, kanske lite men får inte till det mer. 1000 tack för hjälp....

• Svar på tråden Somna utan gråt-hjälp,,,,
  • 1979sandy

Tack "skönt" att höra att det finns fler i samma sits..sover han bättre nu när han blivit äldre?
    Min lille la sig 8, nu har jag fått söva om honom då han vaknar efter en timme och så lär det hålla på resten av natten, han är som förbytt:(...
    Jag sover dåligt när vi samsover och jag kanske stör honom oxå, ingen aning...

• m0desty

Vår dotter beter sig ungefär sådär och i hennes fall bökar hon runt för att få ut gaser och kunna prutta. Nu är hon fem månader. Prova att låta henne hållas. Vår dotter gör det i sömnen mest och sedan sover hon lugnt längre, flera timmar.

Dessutom har vi givit gröt sedan hon blev fyra månader och det har stabiliserat sömnen enormt. Rekordet är 9 timmars obruten sömn.

Trots detta sover jag i ett annat rum, just för att jag blir så störd av hennes bökande och låtande. Maken vaknar inte lika ofta och somnar om snabbare.

Jag har också gråtit över sömnbroschyren från BVC och Somna utan gråt. Boken förutsätter att inga medicinska problem föreligger, som t ex vår dotters trassliga mage. Försöker man metoderna ändå så är det som att banka huvudet i väggen.

• 1979sandy

Jag sover också ibland i annat rum för att få några sammanhängande timmar, men har man otur vill han äta och då e det bara att kliva upp.
    Vi väntar lite med gröt då Hans mage är lite bökig, helammar och gör nog det till 6 mån... Men hört att många sover gott på det!:)

• skogsvitter
    Tjolanta skrev 2013-01-06 19:46:19 följande:
    [quote=68230588][quote-nick]skogsvitter skrev 2013-01-06 16:18:54 följande:[/quote-nick] Jaha, är hon så liten så förstår jag! Vad har du för sele? Kanske skulle fungera bättre med en sjal, de sitter mer intimt och inbonat då och min erfarenhet är att nyfödda ofta trivs bättre så (särskilt om de är lite oroliga i själen så att säga) antagligen eftersom det känns lite som när de låg i livmodern fortfarande [/quot Det är en vanlig baby björn sele. Känns som att det börjar bli för sent att införskaffa en sjal..? Har ingen erfarenhet av dem.. tänkte att hon börjar bli "för stor" för en sjal..
    Då förstår jag att hon inte gillar selen, babybjörn är inte alls ergonomiska för bebisen utan det blir väldigt obekvämt. Att bära längre stunder avråds dessutom av tillverkaren eftersom det blir en osund ställning för bebisen, dessutom blir din egen rygg snedbelastad. Klart det inte är för sent för en sjal, din bebis är ju fortfarande bara nyfödd! Jag har burit mina i vanlig lång trikåsjal från nyfödd ålder och upp till ca 6 månader. Efter det har jag bytt sjal till en som är mer lämpad för mer rörliga och tyngre barn. Men tycker du att tanken på sjal är skrämmande så finns ju ergonomiska selar, går att få tag i för bra pris på tex tradera. Då sitter bebisen som en groda, med benen uppvikta. Inte dinglande rakt ned som i babybjörnen (inte alls en bra position för bebisen).
  • skogsvitter
    1979sandy skrev 2013-01-06 21:17:25 följande:
    Tack "skönt" att höra att det finns fler i samma sits..sover han bättre nu när han blivit äldre?
    Min lille la sig 8, nu har jag fått söva om honom då han vaknar efter en timme och så lär det hålla på resten av natten, han är som förbytt:(...
    Jag sover dåligt när vi samsover och jag kanske stör honom oxå, ingen aning...
    Vill nog påstå att de flesta varit i samma sits
    Som sagt så är 4 mån en typiskt jobbig ålder. Vi hade ett rent helvete med framförallt äldsta dottern. Men det gick över, och det kommer det göra för er med! Under tiden får man göra så gott man kan för att underlätta för sig själv.

Om du sover dåligt själv när ni samsover så låt bebisen sova intill pappan i första hand istället? Så gjorde vi (av annan orsak iofs) och det fungerade jättebra!
  • skogsvitter

Angående ätandet så liggammade jag alltid, då behöver man inte stiga upp utan kan tom småsova under tiden = man vinner sömn

• shine

Har bara läst TS. Vår son sov oroligt och vaknade hela tiden. Det visade sig vara mjölkproteinallergi som är den vanligaste allergin bland barn. Han hade förmodligen ont och kunde inte sova. Han ville ha tröst och tutte hela tiden.

• 1979sandy

Tack, men det är inte allergi, det vet vi. Inatt har han vaknat nästan varje halvtimme. Ena armen flyger upp och sen sparkar han och armarna börjar vifta, så tar jag tag i armarna så somnar han om för att Sen vakna upp igen, förstår inte vad det är... Liggammar även. Vi tar halva natten var, den Ena ligger i gästrummet, men vid min tur skulle han äta så fick bara två Tim ihållande sömn, gäsp...
    Men det är ju bara att härda ut, det blir nog bättre! Men så jobbigt att man inte kan hjälpa honom!

• Tjolanta
    skogsvitter skrev 2013-01-06 22:34:06 följande:
    Då förstår jag att hon inte gillar selen, babybjörn är inte alls ergonomiska för bebisen utan det blir väldigt obekvämt. Att bära längre stunder avråds dessutom av tillverkaren eftersom det blir en osund ställning för bebisen, dessutom blir din egen rygg snedbelastad. Klart det inte är för sent för en sjal, din bebis är ju fortfarande bara nyfödd! Jag har burit mina i vanlig lång trikåsjal från nyfödd ålder och upp till ca 6 månader. Efter det har jag bytt sjal till en som är mer lämpad för mer rörliga och tyngre barn. Men tycker du att tanken på sjal är skrämmande så finns ju ergonomiska selar, går att få tag i för bra pris på tex tradera. Då sitter bebisen som en groda, med benen uppvikta. Inte dinglande rakt ned som i babybjörnen (inte alls en bra position för bebisen).

vilken tur att hon inte vill sitta i den då om den är så "dålig".. Ska genast kika efter sjalar! Tack
Svar på tråden Somna utan gråt-hjälp,,,,