• scrapparlotta

Fiberhavregrynsgröt??

Jag har så många gånger försökt äta havregrynsgröt, för det ska vara så nyttigt och bra att äta. Men fy, det är ju vidrigt. Klarar aldrig av det. Men så har jag hört att fiberhavregrynsgröt ska vara godare, är den det?? Är ju i och för sig en smakfråga, men hur smakar den? Är det nyttigt med? Kan man göra den kvällen innan och ha med sig till jobbet eller blir det inte gott?? Har ni nåt på, typ sylt....socker eller nåt? Jag ska försöka gå ner i vikt, så jag försöker leta nyttiga saker att äta...

• Svar på tråden Fiberhavregrynsgröt??
  • Nyfikna72

Gröt är nog inget man värmer på direkt, den gör man då man ska äta den. Gillar du inte havregrynsgröt har jag svårt att se att nån annan gröt skulle vara godare.

• susannapanna

Jag gillar varken vanlig havregrynsgröt eller fiberhavregrynsgröt. 

Däremot är rågflingegröt mumma och lika lätt att få till i mikron!  

• lovely89

Men finns ju massa annat nyttigt :) Varför just gröt vägen ?? 
    Nu älskar ju jag gröt av alla de slag..
    Men hade du tänkt att äta gröt till alla mål  eller bara frukost ??
    För finns ju så mkt mer nyttigt till frukost man kan äta.

På havregrynsgröt har jag bär/frukt och kanel..
    Men när jag är onyttig så har jag äppelmos.. Och såklart mjölk. 

• Coruscant

Fiberhavregrynsgröt är mycket godare! 1 dl gryn, 2 dl vatten, lite salt, in i micron 2 min och det är klart att serveras med mjölk

• Ramborg

Jag hade väldigt svårt för fiberhavregrynsgröt i början. Var student, för snål för att slänga paketet så jag åt ändå. Men efter det tycker jag det är jätteäckligt med vanlig gröt. Den utan fibrer är mycket mer lik tapetklister i konsistensen. Fiber är mycket godare.

42.
  • Crea Diem

Keso med bär till är skitgott, magert och nyttigt! Lätt att ta med oxå.

• scrapparlotta

Ok, som jag kanske anade så är det olika smaker :) En del gillar det och andra inte. Jag skulle tippa på att jag inte gillar det. Men jag har så svårt att veta vad man ska äta till frukost, macka är ju inte nyttigt sägs det. Och keso, usch...vidrigt!! Just nu äter jag en macka med ägg och kaviar. Men jag går upp kl 05.30 och har inte frukost på jobbet förrän kl 9. Jag måste äta nåt innan dess också. Som jag gör nu så äter jag en macka i bilen också, och sen min äggmacka på jobbet. Men tja.....det är väl inte så bra att äta så mycket macka om man ska gå ner i vikt....

• Looloo97
    scrapparlotta skrev 2013-01-06 21:24:00 följande:
    Ok, som jag kanske anade så är det olika smaker :) En del gillar det och andra inte. Jag skulle tippa på att jag inte gillar det. Men jag har så svårt att veta vad man ska äta till frukost, macka är ju inte nyttigt sägs det. Och keso, usch...vidrigt!! Just nu äter jag en macka med ägg och kaviar. Men jag går upp kl 05.30 och har inte frukost på jobbet förrän kl 9. Jag måste äta nåt innan dess också. Som jag gör nu så äter jag en macka i bilen också, och sen min äggmacka på jobbet. Men tja.....det är väl inte så bra att äta så mycket macka om man ska gå ner i vikt....

Jag är själv en "mackoman" och skulle aldrig klara att vara utan mackor, jag kör på ett lowcarb-bröd nästan utan kolhydrater! 
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    (jag byter ut Keso mot philadelphiaost och skippar gojibär om jag inte har några)
    Jag skivar upp hela limpan och lägger i frysen, sedan rostar jag en skiva vid behov, supergott!

Ang. fiberhavregrynsgröt så är den godare för den blir "mjukare" tycker jag än vanliga havregryn. Gör den INTE dagen innan, se istället till att ha havregryn på jobbet med lite äppelmos eller osötad lingonsylt så kan du fixa till gröt på ett par minuter.
    Andra frukost/mellanmåls-alternativ jag brukar göra är stekta ägg med paprika, en burk makrill i tomatsås, smoothie på frukt och yoghurt t.ex.

• m0desty

Fiberhavregrynsgröt är mycket godare! Jag ska nog köpa lite gryn för nu blev jag grymt sugen!

Svar på tråden Fiberhavregrynsgröt??