• Evilina

Simskola och förskola

Ni som har barn i simskola, hur gör ni med yngre syskon under simskoletiden? Tar ni med dem, har ni barnvakt eller får de vara kvar på förskolan den tiden?

Fick precis ett samtal från förskolan att lillasyster egentligen inte får vara kvar längre eftersom storebror är på fritidsaktivitet. Hon har då inte rätt till den tiden. De gör ett undantag idag eftersom det är första gången på simskolan och föräldrarna ska vara med i simhallen. Sedan kommer vi att sitta utanför medan barnen badar, men hur sjutton gör man när den store ska duscha före och efter? Han är inte stor nog att göra detta själv. Det går ju inte att ha med lillasyster i omklädningsrummet.

Hur har ni andra gjort?   

• Svar på tråden Simskola och förskola
  • Sisisisi

Jag har haft med småsyskonet om inte pappan eller nån annan kunnat ha honom. Det har gått utmärkt att ha med lillen när stora bytt om, varför skulle inte det gå?

• Evilina

Min lilla är 2 år och hon är verkligen precis överallt. Tänker mest att det skulle bli besvärligt när storebror ska duscha efteråt om lilla får för sig att hon också ska in i duschrummet. Samt att man ska försöka hålla henne sysselsatt under badtiden. Tänkte först att man kanske kunde ta med henne så hon kunde vara i plaskbassängen samtidigt som de andra badar, men den är inte öppen under simskoletid.

• Evilina

Pappan har inte möjlighet att ta henne då han studerar på annan ort.

• cosinus

Nä syskon har inte rätt till dagis när det är aktiviteter. Man löser det så gott man kan. Förra året när vår 6-åring gick simskola var min man två gånger med honom och de andra 3 syskonen. 1 äldre och 2 yngre och det gick helt ok.

8-åringen fick vakta 2-åringen när simskolebarnet behövde duschhjälp och 4-åringen satt med ett nintendo ds inom synhåll.

De andra dagarna kunde vi alltid lösa så att den ena fick åka tidigare från jobbet och komma hem och ta syskonen för inte tog man med sig 3 ungar dit i onödan :)

Men hade jag haft en vild 2-åring (såna har jag också provat) så hade jag sett till att denne inte kunde springa omkring under duschtiden antingen genom att slänga upp på rygg i sele eller genom att helt enkelt spänna fast i en barnstol (såna finns på vårt badhus i duscharna men eget spänne hade jag ju fått uppfinna)

• 78L

Jag tar med alla mina barn.
    4 st äldsta 6 år och yngsta 10 månader.
    Varför inte passa på att göra det till ett trevligt badhusbesök och bada med det yngre syskonet under tiden?
    Är du själv badklädd är det inte lika besvärligt att hjälpa till i duschen heller.

• Sommar08

Hur gammalt är syskonet ? När våra var små satte vi dom i matstolar under tiden som dom stora duschade :) funkade tills dom var 3 1/2 sen för stog dom. Vad vänta betydde ( oftast i alla fall ) . Mat stolar finns ofta på simhallens café :) lycka till

• Höghus

Jag har med bebisen när dottern simmar men det är ju för att jag är föräldraledig och han inte går på dagis. Däremot vet jag ingen som åker från jobbet en stund på förmiddagen för att ta barnet till simskolan och som sedan lämnar barnet igen efteråt som tar med syskonet. Det känns ju helt sjukt att man ska behöva lyfta ur syskonet ur förskoleverksamheten en timme till ingen nytta.

• Hedebris

Vilka skumma tider har ni simskola? Vi var valt söndag kl 17. Just för att underlätta..

• Höghus

Det är svårt att få bra tider på många ställen. Helger och eftermiddagar är snorfullt. Därför vet jag många (inklusive vi) som valt att ha simskola vardagförmiddagar då det är lugnt i badhuset och färre i gruppen. Och då får man åka från jobbet eller ta hjälp av mor- och farföräldrar.

• Butterscotch

Jag har haft med lillebror (2 år) i omklädningsrummet före och efter storasysters simskola, det gick hur bra som helst.

• Evilina

Vi har tisdagar kl 15-15.40. Finns inte nåt att välja mellan, bara tis, ons eller tors kl. 15. Det enda som är öppet samtidigt är motionssim i stora bassängen, så att bada med henne samtidigt går inte. Finns inget café i vår simhall. Vi får sitta utanför kassan medan de badar.
    Jag har barnen på fsk 9-15.30 vanligtvis, men de här dagarna får jag hämta tidigare.
    Det gick bra att ha henne kvar på fsk de veckor som de är hos pappan eftersom det är jag som går med sonen på simskolan, och då går lillasyster på pappas schema (till 17). De veckor som jag har barnen får jag försöka lösa det på annat sätt.

• Hanna73

Du kanske kan få lite hjälp av någon annan förälder som kan hjälpa sonen i duschen eller passa lillasyster i några minuter? 

• strojes

Mitt äldsta barn började på simskola när hon var 6,5 år och hennes småsyskon var då nästan 4 år. Om jag eller maken var själva med barnen fick småsyskonen följa med in i omklädningsrummet och duschen och sedan väntade vi i kafeterian. Om tid och möjlighet fanns badade föräldern och småsyskonen under tiden som simskolan pågick.

Självklart måste ett småsyskon få följa med in i omklädningsrummet när ett äldre syskon ska byta om inför simskola. Nästan alla föräldrar hade med småsyskon när min dotter gick i simskolan.

• Dr Mupp

Lillebror 3 år är antingen hemma med mig (pappan åker eftersom det är två pojkar varav den ena är för stor för att byta om inne hos herrarna) eller så följer han med och sitter på läktaren. En Ipad eller en mobil håller honom sysselsatt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Trulis78

Kan ni kanske göra så att storebror bara duschar av sig snabbt efter simskolan och därefter duschar ordentligt hemma i stället med hårtvätt och sånt? Då tar det ju inte så lång tid i duschen på simhallen och storebror behöver heller inte direkt någon hjälp. Då får du ha lillasyster på höften efter bästa förmåga medan du överser att storebror duschar av sig innan och efter passet. Du kan så att säga vara med i duschrummet men behöver kanske inte rent fysiskt hjälpa till med så mycket.

• Ova

4-åringen ska börja nu och har en "galen" lillasyster 2 år och en bebislillasyster. 2-åringen kommer inte tycka att det är ok att inte få bada när storasyster gör det och i vårt badhus finns bara en liten bassäng och en motionsbassängj. Vi är tre föräldrar som kommer att turas om att köra och ta hand om barnen och de gånger vi ska köra så får mannen antingen sluta tidigare på jobbet eller så får mormor ställa upp. 

Svar på tråden Simskola och förskola