Jag tycker ett talesätt som jag nyligen hörde är rätt bra: "Food before one is just for fun". Det är ingen fara ifall de är sega med att börja äta utan då är det bättre att de får ta det i sin egen takt, men dock med reservation för att amning eller ersättning i så fall bör utgöra huvudfödan. Min yngsta var, jämfört med sin storasyster, seg med att komma igång och äta men runt årsdagen lossnade det. Vi har knappt matat honom, med undantag för en månads tid när vi försökte få i honom gröt på kvällen pga refluxbesvär nattetid som blev värre av ersättning.
Malwiin skrev 2013-01-09 10:18:50 följande:
Ja va ska jag göra då tycker du? Ersättning vill hon ju inte ha längre har provat sen jag börja med välling hon ratar ju allt. Ska jag svälta henne eller ? Bättre hon äter något än ingenting alls.
Jag skulle faktiskt provat att plocka bort vällingen helt och återinfört ersättning. Om hon äter bra med gröt så kan du ju ge det som kvällsmål ifall det är så att hon sover bättre på det än ersättning? Skulle hon ändå vägra ersättning så är det ju inte så mycket att göra mer än att vara noga med att i alla fall hälften av all välling/gröt du ger är glutenfri, samt kanske gärna ge omega 3-tillskott?