• Malwiin

Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.

Min 9mån flicka vägrar äta något annat än gröt. Fruktpureer och söta saker går ner men inget annat. Tar jag fram vanlig mat så spottar hon ut det direkt och blir jätte arg. Jag har provat burkmat och hemmagjort men inget av de funkar. Har provat varannan sked riktig mat å varannan gröt men de funkar inte heller. Jag har tom provat att blanda i lite köttbullsbitar i gröten men dom spottas ut lika fort. Jag är desperat.... Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.
  • Malwiin

Ja va ska jag göra då tycker du? Ersättning vill hon ju inte ha längre har provat sen jag börja med välling hon ratar ju allt. Ska jag svälta henne eller ? Bättre hon äter något än ingenting alls.

• La Lola
    Malwiin skrev 2013-01-09 10:18:50 följande:
    Ja va ska jag göra då tycker du? Ersättning vill hon ju inte ha längre har provat sen jag börja med välling hon ratar ju allt. Ska jag svälta henne eller ? Bättre hon äter något än ingenting alls.
    Varför slutade du med ersättning om hon åt det?
    Svälta henne ska du såklart inte göra. Det framgick inte att hon vägrar äta ersättning numer.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Malwiin

Slutade aldrig utan införde välling som kvällsmål sen vägrade hon ersättning efter det.

• La Lola
    Malwiin skrev 2013-01-09 10:24:51 följande:
    Slutade aldrig utan införde välling som kvällsmål sen vägrade hon ersättning efter det.
    Ok...
  • Rockan

Jag tycker ett talesätt som jag nyligen hörde är rätt bra: "Food before one is just for fun". Det är ingen fara ifall de är sega med att börja äta utan då är det bättre att de får ta det i sin egen takt, men dock med reservation för att amning eller ersättning i så fall bör utgöra huvudfödan. Min yngsta var, jämfört med sin storasyster, seg med att komma igång och äta men runt årsdagen lossnade det. Vi har knappt matat honom, med undantag för en månads tid när vi försökte få i honom gröt på kvällen pga refluxbesvär nattetid som blev värre av ersättning.

Malwiin skrev 2013-01-09 10:18:50 följande:
    Jag skulle faktiskt provat att plocka bort vällingen helt och återinfört ersättning. Om hon äter bra med gröt så kan du ju ge det som kvällsmål ifall det är så att hon sover bättre på det än ersättning? Skulle hon ändå vägra ersättning så är det ju inte så mycket att göra mer än att vara noga med att i alla fall hälften av all välling/gröt du ger är glutenfri, samt kanske gärna ge omega 3-tillskott?
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • dripdrop

Tagga ner med maten och sluta truga. Låt barnet upptäcka maten i egen takt.

Fundera över om du kan dra ner glutenintaget. Blanda i ersättning i vällingen om barnet inte gillar smaken kanske? Ersättning är ju minst tio gånger nyttigare än välling och gröt hela tiden.

I den åldern ammade mitt barn säkert 90% och åt lite mat.

• Natulcien
    Malwiin skrev 2013-01-09 10:01:49 följande:
    Jag ger välling. Morgon: välling Mellis banan Lunch gröt plus att försöka få i henne mat Mellis någon frukt eller puré Middag försök till att äta mat plus gröt Kvällen välling
    Oj, det är väldigt mycket spannmål för en liten bebismage. Inte bra att proppa i så mycket gluten. Jag skulle ta bort vällingen helt om jag var du, och ge ersättning istället. Gillar hon det inte så får du väl fasa in det. Blanda med välling först, och så mindre och mindre välling. För den kost hon äter nu är alldeles för näringsfattig.
    Och när hon tar ersättningen så kan du ge samma mat som ni äter som plockmat vid lunch och middag och fylla på med ersättning efteråt tills honom kommer upp i hela mål med mat.
  • nypnyp

Min dotter snart 8 månader är likadan. Hon vill inte amma längre så jag kör ersättning 2-3 ggr dag å välling till kvällen, gröt på frukost å lunch. Igår provade jag p blanda Pytte lite mat med gröten på lunchen å hon gilla de i dag så tog jag en halv tsk till å de fick oxå ner utan tårar. Tänkte öka lite varje dag. Hoppas hoppas de funkar.... De kanske e nått för er. Lycka till!!!

• canviva

Ursäkta jag måste få klargjort gällande välling/ersättning av er som skrivit om det här ovan?
    Jag har ett barn på 9½ mån som  jag fortfarande ammar. Han vill inte ha pureer utan gillar att plocka, dock får han inte i sig så mycket. Han äter gröt 2 g om dagen och välling 1g. Min bm sa att man brukar säga att vid 9 mån svälter barnet vid bröstet. Dvs mjölken innehåller inget längre. Borde jag skippa välling och ge ersättning på kvällen istället fram till han blir ett år?

• La Lola
    canviva skrev 2013-01-12 23:59:12 följande:
    Ursäkta jag måste få klargjort gällande välling/ersättning av er som skrivit om det här ovan?
    Jag har ett barn på 9½ mån som  jag fortfarande ammar. Han vill inte ha pureer utan gillar att plocka, dock får han inte i sig så mycket. Han äter gröt 2 g om dagen och välling 1g. Min bm sa att man brukar säga att vid 9 mån svälter barnet vid bröstet. Dvs mjölken innehåller inget längre. Borde jag skippa välling och ge ersättning på kvällen istället fram till han blir ett år?
    Jag hade gett ersättning före välling.
  • dripdrop

canviva:
    Din barnmorska kunde inte ha mer fel! Barn kan leva bra på endast bröstmjölk i minst ett år om man ammar fritt!
    Bröstmjölken anpassas efter det växande barnets behov och blir fetare ju äldre barnet blir. Det är fakta. Din barnmorska verkar behöva läsa på.

Vill du inte amma är ersättning ett okej alternativ till amning, gröt och välling är samma sak och bör inte ersätta amning/ersättning.

Är du bekväm med att amma är det det allra bästa du kan ge ditt barn, så oroa dig inte över det!

• Leonel

Finns det någon som kan svara mig angående flaskmatning??? Min son (8 månader) vägrar ta flaska, Jag har provat allt möjligt, inget har funkat. Jag har senast idag varit på Coop forum och köpt esska flaska, mam, inget går bra. Han äter välling men med sked. Allt går att äta fast med sked. Jag vill dels för min del att det går smidigt och för hans del att det går lättare att äta det på natten speciellt när han vaknar. Finns det speciella flaskor för sådana barn?

• Rocket Mania
    Leonel skrev 2013-01-13 17:28:52 följande:
    Finns det någon som kan svara mig angående flaskmatning??? Min son (8 månader) vägrar ta flaska, Jag har provat allt möjligt, inget har funkat. Jag har senast idag varit på Coop forum och köpt esska flaska, mam, inget går bra. Han äter välling men med sked. Allt går att äta fast med sked. Jag vill dels för min del att det går smidigt och för hans del att det går lättare att äta det på natten speciellt när han vaknar. Finns det speciella flaskor för sådana barn?
    Vissa barn tar helt enkelt inte flaska. Ge gröt på kvällen i stället. Äta på natten kanske inte är helt nödvändigt om han får i sig tillräckligt på dagen? Eller om du ammar då?
  • nypnyp

Leonel
    Dr Brown är bra den funka för min dotter. Den har "naturligt flöde" det blir liksom inget vakum i den. Lycka till!

• Leonel
    nypnyp skrev 2013-01-13 20:30:39 följande:
    Leonel
    Dr Brown är bra den funka för min dotter. Den har "naturligt flöde" det blir liksom inget vakum i den. Lycka till!
    Har provat esska och mam, inget av det funkade. man blir totalt förstörd när ens barn inte vill ta flaska. det går lättare och speciellt på natten, inget kul när dem inte tar. ska prova mig fram men jag tror att han inte vill ha det heller. provat i sömnen men han väcks av vällingen, blir så arg på mig
  • Echo

Nu vet jag inte om du fått det här rådet, men. Om barnet inte vill ha ersättning kan du ju åtminstone blanda gröten på ersättning och blanda ersättning i vällingen. Blir ju något mer än bara mjöl i alla fall.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Hjälp! Min 9mån äter nästan inget annat än gröt.