• tezzan77

TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!

Vi behöver alla tips och råd vi kan få om sömn från er som varit med om liknande!

Våran son är 8 månader och har aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv,fine det fixar vi men nu börjar det bli förbannat drygt alltsammans, Han är kvällstrött men vi försöker dryga ut på läggningen till 18.30 då lägger vi han vaken i hans säng och klappar på rumpan. Han blir pigg så fort vi lägger ner honom från att ha varit så trött och far runt i sängen en stund men det brukar inte vara så länge sen slappnar han av och somnar på ca 15 minuter, en av oss sitter bredvid. Han sover en timmer sen vaknar han stup i kvarten..tappat nappen eller bara att han vill att vi ska komma. Heeela natten ungefär 15 gånger per natt, vid 04 är det så ofta så jag tar över han i min säng och där somnar han en stund sen vaknar han och far runt som en galning i en timme för att sen somna igen. jag tycker det har blivit värre.
    just nu har jag hållit på i en och en halv timme och orkar inte sitta som ett fån och klappa rumpan utan har gått ut och gått in med 3 minuters mellanrum och han är inte så farligt ledsen utan sitter och jollrar och pillar. Han sover i snitt 3-4 timmar på dagen, ibland en långsovning, klart han är trött på dagen så lite och så dålig sömnkvalite som han har på natten!  VAD SKA VI GÖRA??? 

• Svar på tråden TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!
  • Pärla

Hur långt pågår seperationsfasen? Min son gallskriker när jag lägger honom i sin säng och går ut, och bökar i sängen.

• Natulcien
    AnneliR skrev 2013-01-09 21:18:23 följande:
    Oj, skicka lite snabbt.. Då kan han också somna om själv. Och jag råder er att INTE låta han sova i er säng jämt.. Blir det ännu en grej som ska vänjas av sen när han är större.
    Eller också resulterar det i ett tryggt och harmoniskt barn som själv tar initiativ till att sova själv...
  • MalinEddie
    Pärla skrev 2013-01-09 21:21:11 följande:
    Hur långt pågår seperationsfasen? Min son gallskriker när jag lägger honom i sin säng och går ut, och bökar i sängen.
    Det är individuellt. För oss märktes den av i ca 6 veckor. Det brukar underlätta att ge barnet mycket, mycket närhet och inte göra några stora förändringar. För vår del gick allt tillbaka till det normala efter. Det var för oss en självklarhet att ge barnet mer vid nattning då det krävde det och samsova för att underlätta för alla inblandade.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    AnneliR skrev 2013-01-09 21:18:23 följande:
    Oj, skicka lite snabbt.. Då kan han också somna om själv. Och jag råder er att INTE låta han sova i er säng jämt.. Blir det ännu en grej som ska vänjas av sen när han är större.
     Vår son somnade på egen hand mycket tidigt i egen säng (vagn i början) då han trivdes bra med att somna så men han hade uppvak nattetid. Behoven försvinner inte för att barnet somnar på ett visst sätt. Ett barn som behöver vara nära kommer signalera det. Visst, bortser man från barnets behov och använder metoder som 5-minutersmetoden t.ex kommer barnnet till slut ge upp sina försök till kommunikation men det hoppas jag ingen rekommenderar någon.
    Avskyr CIO-metoder.
  • AnneliR

Hmm..hur många sover bra med barn i sängen som bökar runt? Kommer ju ts ändå vakna flera gånger/natt och vara helt slut dagen efter. Varför då inte lära barnet att somna själv och sova harmoniskt i sin egen säng, med trygghet att föräldrarna är i samma rum.

Mina barn har alltid sovit i egna sängar och varit mkt trygga och nöjda barn! Dom har sovit bra och jag har fått sova bra. Alla har vunnit på det :)

• MalinEddie
    AnneliR skrev 2013-01-09 21:35:31 följande:
    Hmm..hur många sover bra med barn i sängen som bökar runt? Kommer ju ts ändå vakna flera gånger/natt och vara helt slut dagen efter. Varför då inte lära barnet att somna själv och sova harmoniskt i sin egen säng, med trygghet att föräldrarna är i samma rum.

Mina barn har alltid sovit i egna sängar och varit mkt trygga och nöjda barn! Dom har sovit bra och jag har fått sova bra. Alla har vunnit på det :)
    Du har noll erfarenhet av samsovning men vet exakt hur andra upplever det? Mina barn bökade aldrig runt i de perioder vi samsov med dem, de sov däremot bättre och vaknade inte.
    Avskyr CIO-metoder.
  • AnneliR

Har aldrig använt 5-min metoden, har som tur var inte behövt. Självklart är alla barn olika och har olika behov, en del behöver mer närhet. Men jag är glad nu att mina barn sovit i egna sängar och inte i vår. Äldsta sonen kan inte ens sova hos oss då han är så ovan vid det.
    Säger bara vad jag tror och upplevt som bästa lösning på sömnproblem :)

• AnneliR

Okej, ska inte dra all samsovning över en kant..en del sover säkert jättebra och aldrig har några problem med bökiga barn men tror att det även finns dom som har! Varför vänja barnen vid ännu en till sak som tillslut troligen måste avvänjas? Men som vanligt på FL får man inte säga sin åsikt.
    Alla gör som dom vill och jag berättade för ts om vad som varit bäst för oss. Gav råd. Är det ok eller????

• skogsvitter

De flesta samsover ju för att bebisen behöver det. Alltså slutar man när bebisen inte längre behöver det. Svårare än så är det inte. Det är inget man behöver slita ihjäl sig för att vänja av senare, när barnet är moget nog att sova i egen säng så kommer barnet också göra det. Jag har två barn varav båda sover mycket gott i egna sängar, utan tvång och utan avvänjning. De har alltid fått samsova med oss vid behov, i synnerhet mitt under separationsfasen.

När separationsfasen gått över så lugnar sig även sömnen igen. Ju mer närhet man ger desto mer underlättar man i den här fasen och desto snabbare brukar ångesten gå över.

• hannis

Samsovning är mitt bästa tips. Ni kanske kan ställa spjälsängen bredvid er säng och ta bort en sida så att han ligger nära men ändå har plats att böka lite. Då kan ni lätt lägga en hand på honom och klappa honom om han vaknar till men slipper vakna till och gå upp.

• Evelinas

Om det fungerar att samsova så gör det, men funkar det inte får ni försöka med annat.

Vi samsov första 4 månaderna men det fungerade tyvärr inte alls. Efter 4 månader av sömnlösa nätter flyttade vi över sonen i egen säng i eget rum, då började han sova bra, vaknade 2 ggr per natt för mat och somnade om direkt efter. Vi har alltid gått in till honom om han vaknat, aldrig någonsin låtit honom vara ledsen och han somnar själv, tryggt och bra i sin säng. Jag tror att vi skapat den tryggheten genom att visa att vi alltid finns. Vi har en skiva som vi spelat sen han var någon vecka gammal. Jag tror på att följa barnet, ge närhet och trygghet, aldrig använda någon skrikmetod.

Kan det vara så att han är hungrig på natten? Hur äter han under dagen? Ha en rutin vid läggning, likadant varje kväll.

Svar på tråden TIPS TIPS TIPS och råd om nattning och bättre sömn TACK!