• Banansugen

Adhd???

Det är så att jag har en son på 7,5 år. Han är väldigt livlig av sig, han  kan även vara blyg när han träffar nya människor eller när han är i stor grupp. Men hemma är han livlig. Han är i gång från morgon till kväll. Först skolan 5 timmar sen fritids 3 timmar. Kommer hem ut och leka med någon kompis, in och äta. Ut igen tills kvällsfika. Äta lite ... Sen har han jätte svårt att varva ner. Munnen går i ett. Aldrig tyst, aldrig still . Svårt med koncentrationen. Han hinner inte rikigt med i skolan. Han slåss i skolan , han slåss hemma. Han vet att det är fel. Han kan komma och säga förlåt efteråt. Men han vet inte varför han gör det. Han har ingen inpulskontroll. Det är så här hans dagar kan se ut.  Inte alltid men... Så här har det sett ut sen han var 2 år.. I perioder. Bättre och sämre dagar.  Jag tycker att det är viktigt med regler och gränser. Och att man kan faktiskt stå för det man har gjort. Gått hos ett par barnpsykologer osv... Tycker inte det har hjälpt... Skolan är inte inne på mitt spår med utredning för adhd.. Men det vill jag och pappan. Pappan har adhd han äter medicin. Ärftligt sägs det ju att det kan vara. Någon som har nåt bra svar Glad

• Svar på tråden Adhd???
  • hmhm

">

Kanske kan vara ngt? Här hemma brukar vi ta en stund på em/kvällen och sitta med tända ljus och måla mandalas. Lyssna på lite mjuk musik och hjälpa varandra att varva ner. 
    Ge hit kakorna!
  • Lina o Ante

Hur kommer det sig att dom på skolan inte vill gå vidare?
    Min sambo har ADHD och Ja det är ärftligt, speciellt när det kommer från fadern..
    Nu vet jag ju inte vad pappan äter för mediciner och din son kanske inte behöver just mediciner utan bara en bättre förståelse.

Ligg på och om du inte kommer någon vart genom skolan tycker jag att ni själva tar kontakt med barnmorska eller läkare så dom kan skriva en remis för en utredning, Ni skall ha rätt att få göra en utredning på honom speciellt när pappan i fråga har diagnosen.

• Banansugen
    Lina o Ante skrev 2013-01-09 21:39:28 följande:
    Hur kommer det sig att dom på skolan inte vill gå vidare?
    Min sambo har ADHD och Ja det är ärftligt, speciellt när det kommer från fadern..
    Nu vet jag ju inte vad pappan äter för mediciner och din son kanske inte behöver just mediciner utan bara en bättre förståelse.

Ligg på och om du inte kommer någon vart genom skolan tycker jag att ni själva tar kontakt med barnmorska eller läkare så dom kan skriva en remis för en utredning, Ni skall ha rätt att få göra en utredning på honom speciellt när pappan i fråga har diagnosen.
    Dom ser inte detta "klassiska" som dom säger.. Finns ju olika typer.  Min bror har adhd, och känner igen mycket i sonen från min bror. Även om min bror fick diagnosen väldigt sent, 36 år. Men han har verkligen blivit en annan människa utav medicinen. En bättre människa Glad
  • Lina o Ante
    Banansugen skrev 2013-01-09 21:48:52 följande:
    Dom ser inte detta "klassiska" som dom säger.. Finns ju olika typer.  Min bror har adhd, och känner igen mycket i sonen från min bror. Även om min bror fick diagnosen väldigt sent, 36 år. Men han har verkligen blivit en annan människa utav medicinen. En bättre människa Glad
    Jo jag Förstår vad du menar.. Min guddotter var lika dan och hennes mamma gav sig inte nu har hon fått en diagnos som visade sig vara en typ av Aspergers istället, Så ge dig inte.

Ett tips när han ätit middag så ha honom inne och ge han typ lego eller bilbana som han redan då kan börja varva ner sig med.. Det kommer nog bli jobbigt till en början men jag tror det skulle vara bättre än att låta honom springa ut han behöver nog börja varva ner tidigare än efter kvällsfikat.
  • sophiie

Kontakt Bup för rådgivning och en ev utredning.

Bryr dig inte vad skolan tycker och anser.
    Bup brukar inland vilja att man går via
    Skolans sjukvård men detta är inget måste !

Lycka till !

• Mona om hälsan

Känner igen min son precis och håller nu på skriver ner vår historia. Jag har hittat orsaken till alla problem; koncentrationssvårigheter, dålig impulskontroll, aggressivitet och rastlöshet. Min son är i dag i balans genom naturliga åtgärder och jag brinner för att hjälpa andra föräldrar till bokstavsbarn så att de slipper oroa sig för barnen och så att barnen kan få en bättre skolgång. Läs mer på www.monage.weebly.com

Mona
  • Orolig mamma Therese
    Banansugen skrev 2013-01-09 21:15:24 följande:
    Det är så att jag har en son på 7,5 år. Han är väldigt livlig av sig, han  kan även vara blyg när han träffar nya människor eller när han är i stor grupp. Men hemma är han livlig. Han är i gång från morgon till kväll. Först skolan 5 timmar sen fritids 3 timmar. Kommer hem ut och leka med någon kompis, in och äta. Ut igen tills kvällsfika. Äta lite ... Sen har han jätte svårt att varva ner. Munnen går i ett. Aldrig tyst, aldrig still . Svårt med koncentrationen. Han hinner inte rikigt med i skolan. Han slåss i skolan , han slåss hemma. Han vet att det är fel. Han kan komma och säga förlåt efteråt. Men han vet inte varför han gör det. Han har ingen inpulskontroll. Det är så här hans dagar kan se ut.  Inte alltid men... Så här har det sett ut sen han var 2 år.. I perioder. Bättre och sämre dagar.  Jag tycker att det är viktigt med regler och gränser. Och att man kan faktiskt stå för det man har gjort. Gått hos ett par barnpsykologer osv... Tycker inte det har hjälpt... Skolan är inte inne på mitt spår med utredning för adhd.. Men det vill jag och pappan. Pappan har adhd han äter medicin. Ärftligt sägs det ju att det kan vara. Någon som har nåt bra svar Glad
    Hej!

din berättelse påminner mycket om min dotter. Även hon är extremt livlig hemma och på dagis, hos läkaren, på bup och liknande är hon tvärt om, verkar som hon inte vågar eller vill visa sitt rätta jag. Hon är hela tiden i farten och har väldigt svårt att varva ner. När hon var lite mindre brukade även hon slåss på dagis, har lugnat sig lite nu.

gränser och regler som du skriver är väldigt viktigt. Vi har gått ett bra tag på BUP nu men inget verkar hända, de vill bara få det att låta som att vi är dåliga föräldrar. Extremt tröttsamt. Dottern har även problem med sina förtter så jag ska prata med hab om både det och om de ev kan göra en utredning om ev adhd. Tyvärr verkar man idag få ligga på mycket och tjata för att bli trodd och för att något ska hända.

Min make har även liknande symtom, dock utan hyperaktivitet, dock ingen diagnos. Försöker få han till det, men är inte sugen på det. Han är även han mycket tillbakadragen i sociala samanhang.
    Kämpa på!!  =) 
Svar på tråden Adhd???