• Didajdidajda

Känner mig helt slut... Ensamstående, går snart in i väggen.

Hur gör man när inte orken räcker till?

Jag har precis blivit ensamstående till min son på 2½ år. Vi bor i en 3:a i en Stockholm förort och jag arbetar heltid på dagarna. Jag försöker verkligen få vardagen att gå runt men såhär ser det ut ungefär;

Alla vardagar;
    06:00 -- går upp och börjar fixa mig i ordning och ställer fram frukost som ska ordnas snatr. Sätter på datorn och gör min sons favoritprogram färdigt för att trycka på play så att det går fort när han går upp. Sedan sminkar jag mig fixar med skönhälsofaktorer och påbörjar frukosten

06:30/45: -
    Väcker sonen med frukost på bordet. byter blöja i sängen, klär på honom i sängen och bär honom till vardagsrummet där han sätter sig och tittar på typ "chuggington".

07:30 -
    Han har ätit, jag har packat alla grejer som ska med, och sonen har alla sina kläder på. Vi får halvspringa till dagis en kilometer. I snö. Med vagn. Bråk på dagis, orolig för att bli sen. Får veta att dagis ska ha dagar de stänger tidigt och dagar de har stängt...

08:05 - väntar på tunnelbanan och hoppas INNERLIGT att den tänker komma idag, så att jag kommer i tid till jobbet.

08:40 -17:10 eller 09:35 -18:10 - Jobbar med att handlägga folks ekonomi i princip.

17:10 eller 18:10 - springer till dagis och hämtar sonen som inte ALLT för sällan är JÄTTETROTSIG såhär dags och hungrig. Springer hem, väl hemma försöker jag göra mat med en son som vill ha 100% uppmärksamhet och slår sig själv, andra saker, kastar grejer och skriker om jag inte ger honom uppmärksamhet. Därför FÅR jag sällan numera göra näringsrika, nollfabrikatsmåltider. Allt ska gå fort. När vi har ätit vid bordet och pratat lite är klockan alltid 7 eller lägg dags 8.. Då ska det hinnas badas med sonen eller fixas med kläder, byta blöja, fixa välling, ibland byta lakan.... Sedan när han väl är i säng och sover är klockan väldigt ofta ungefär 9. Då får jag duscha, ta bort sminket, fixa matlådor, städa undan leksaker sonen lekt med, diska lite samt ringa lite ärenden. Hipp som happ, klockan är 11-12 och jag måste sova. Helgerna går till att storhandla, städa, dammsuga, skura och fixa med ärenden.

Mitt liv är monotomt och jättetråkigt, vilket är helt okej för mig, för jag har valt det... Men min son - han kommer ju ta stryk av detta hektiska liv. Vi har förlorat många nära i dödsfall, därför har jag tyvärr inte så mycket hjälp att tillgå. Min kära far är en klippa och hjälper gärna när det blir kaos, därefter finns det tyvärr ingen som kan hjälpa mig i dagarna. Jag har blivit erbjuden hjälp, men när jag bett om den så har man inte hört något...

Hur fan får ni vardagen att gå runt? Jag MÅSTE jobba heltid, jag MÅSTE betala alla räkningar, hålla rent hemma, laga mat och ha dagis 08:00 - 18:00 varje dag. Det känns för hemskt! :( Vad gör man?

• Svar på tråden Känner mig helt slut... Ensamstående, går snart in i väggen.
  • mamma 86

Varför äter han inte frukost på dagis? Det hade ju sparat tid, är han superhungrig på morgonen kanske han kan äta en frukt eller något annat litet

• kitkat
    mamma 86 skrev 2013-01-11 21:41:25 följande:
    Varför äter han inte frukost på dagis? Det hade ju sparat tid, är han superhungrig på morgonen kanske han kan äta en frukt eller något annat litet

• Ninnus
    Loriyana skrev 2013-01-10 19:05:30 följande:

Ja men jag antar att du får ett knull lite då och då för att göra vardagen lite trevligare? 

Går fan inte att jämföra en ensamstående med en person som faktiskt har en partner som älskar, uppmuntrar och stöttar en...även om de råkar vara borta mestadels av tiden.  
    ÅÅh tack underbara människa för ditt bitska svar! Klockrent! Äntligen någon som fattat, antagligen är du väl i samma situation på riktigt 
    Jag blir verkligen irriterad på folk som säger sådär, de vars partner är borta länge om kvällarna, vars partner jobbar på sjön vecka-vecka, som har delad vårdnad om barnen vecka-vecka eller liknande. Antagligen är det bara ogenomtänkt men ändå fräckt att komma och säga att de har de likadant åt en som är helt ensamstående mamma.
    Visst är det lite trevligt att andra försöker förstå en, men nej, vi är inte i samma situation, vi har det inte likadant, vi är inte i samma sits. Säg inte så!
  • kitkat
    Jisa skrev 2013-01-10 22:21:31 följande:
    Jag säger bara en sak; storkok! Kocka loss med barnet varje sön och frys in mat för hela veckan. Gör köttfrsbiffar, grytor av olika slag, lasagne, en god tomatsås etc. Det finns snabbmat som är nyttig; ex wok med lax, lövbiff eller quorn. Pasta med köpt pesto och en bit ugnsbakad lax. Koka potatis kvällen innan. Nästa dag steker du det med broccoli, morot, lök och tärnad skinka. En hemmagjord pytt på nolltid. Läs kockböcker och få inspiration. Halvfabrikat är inte fel, men helst inte varje dag:) Gör mycket sysslor tillsammans. Dra igång musik och dansa fram med dammsugare, barnet kan hjälpa till att sortera tvätt, plocka ur diskmaskinen osv. Min två åring ger mig porslin som jag sen stoppar in i skåpen. Han känner sig duktig och jag får hjälp med en tråkig syssla :) Även om det är svårt att tänka positivt och hitta glada lösningar, så försök. Jag vet att det är lätt att fastna när det är tungt. Du gör det bra!!

• beccagranen
    Ninnus skrev 2013-01-11 23:00:27 följande:
    ÅÅh tack underbara människa för ditt bitska svar! ♥ Klockrent! Äntligen någon som fattat, antagligen är du väl i samma situation på riktigt 
    Jag blir verkligen irriterad på folk som säger sådär, de vars partner är borta länge om kvällarna, vars partner jobbar på sjön vecka-vecka, som har delad vårdnad om barnen vecka-vecka eller liknande. Antagligen är det bara ogenomtänkt men ändå fräckt att komma och säga att de har de likadant åt en som är helt ensamstående mamma.
    Visst är det lite trevligt att andra försöker förstå en, men nej, vi är inte i samma situation, vi har det inte likadant, vi är inte i samma sits. Säg inte så!

Nu var inte mitt inlägg mer tänkt som råd att laga enkel mat i ugnen så att man slipper stå långa stunder upptagen vid spisen, passa på att göra flera saker samtidigt som att vika tvätt på kvällen när man kollar på tv etc. Allt för att få det mindre stressigt i vardagen och mer tid ihop med barnen. I den mån det går får barnen att aktivera sig och slå ihop tråksaker/nytta med nöje etc. Sen visst är det stopr skillnad på att leva i en fungerande relation vs. ensamstående. Men att ha en relation kan också vara en stor börda om det inte fungerar, då är det bra mycket lättare att vara själv. Och trotts att jag har en realtion idag som fungerar så kan han vara borta 2-3veckor i stöten, och det gör min vardag med två förskolebarn och en bebis precis som en ensamstående. Faktum är att jag har vart ensamståend ei drygt två år med ett barn, och helt ärligt så var det inte ens jämförbart med livet idag. Det var rena semestern att vara själv med ett barn, även om det kunde uppkomma jobbiga stunder. Men tack vare lite mer planering och mindre press på att allt ska vara perfekt så gick det galant, och det var det jag ville förmedla från början.
  • vasen
    Didajdidajda skrev 2013-01-10 13:55:06 följande:
    07:30 - Han har ätit, jag har packat alla grejer som ska med, och sonen har alla sina kläder på. Vi får halvspringa till dagis en kilometer. I snö. Med vagn. Bråk på dagis, orolig för att bli sen. Får veta att dagis ska ha dagar de stänger tidigt och dagar de har stängt... 

Om andra barn bråkar med din son, tycker jag att du ska ta upp det med personalen.

Nalle  Lycka till!!  

• Ellikapellika

Samarbeta med någon annan mamma/familj med hämtningar/matlagning/underhåll av barn medan du städar och tvättar?
    finns det inte en förening för ensamstående i Sthlm? Kanske börja där. Eller om det finns någon dagismamma kanske?

Extramormor/student som kan hämta på dagis och ge sonen kvällsmat och leka tills du kommer hem?
    Kanske stanna nån timme extra så att du hinner städa undan det värsta eller tvätta?

Har du egen tvättmaskin och diskmaskin? Det underlättar massor när man har barn tycker jag.

Involvera sonen i undanplock, städ, tvätt.

Har du möjlighet så gå ner lite i tid så du slipper stressa sönder dig!

• anyXX

Men du, du verkar ju vara en toppenmamma som gör ditt bästa och vill din son hans bästa! Visst det är långa dagar, men har man inget val så har man inte. Man måstE inte laga mat från grunden varje dag, gröt, macka med ägg och makrill... D är mat detockså! Är du fast i Sthlm av någon anledning? Jag tänker att där jag bor, en mindre ort i Östergötland, verkar livet så mkt lättare än i storstäderna... Inte på alla sätt, men det är lätt att hitta en ok lght. En normalstorlek trea t ex kostar 5000 i månaden, det är nära till dagis och sen skola och ganska lätt att lära känna grannar och andra i samma situation. En tanke bara.

flicka 2008 & pojke 2010
  • larissa03

Jag är själv ensamstående med 2 barn.
    Min son som är äldst får en mugg med God Morgon-välling så att den går snabbt att dricka men han hinner dock sitta en liten stund vid bordet för att vakna till.
    Flickan som är yngst får 2 stycken rån att äta. Detta får de bara för att ha något litet i magen och sedan äter de frukost på fritids/dagis.
    Om din son är trött och hungrig när du hämtar honom kan du kanske ha med en liten frukt eller packa ner en burk men havrefras-flingor som han kan sitta och pilla med i vagnen hem.

Försök och stryk endast den absolut nödvändigaste tvätten, byt inte alla lakanen samtidigt då blir det mycket tvätt. Lär din son så tidigt det går att plocka undan lite småsaker själv. Sedan är det ju alla små förberedelserna man får göra kvällen före.

Jag vet.......din egen tid liksom försvinner bort och det finns inte så mycket tid över att sätta sig ner i soffan en liten stund innan du går och lägger dig. Annars är det ju så skönt att känna att jag/du får en kort stund bara för dig innan du går och lägger dig.
    Vet inte om dessa råd hjälper något......Men kortare tid på morgonen tror jag också kan vara en bra ide. Ingen tv utan lite mer direkt i vagnen och till dagis.

• broglo

Jag råkade hamna i den här tråden och kände bara att jag ville skicka lite pepp! Sedan jag fick barn  så har jag mååånga gånger tänkt att de som klarar detta helt själva borde för sjutton få medalj av kungen! Ni är verkligen hjältar!

Det jag tänkte på, som ingen har nämnt i tråden, det är att din son är inne i en rätt så dynamisk ålder. Precis så som det är nu kommer det inte att vara hela småbarnsperioden! Barn är förstås olika, men det var den absolut tuffaste åldern hittills med vår son (som fyller fyra senare i vår). Starka känslor, mycket trots/utbrott, ganska liten självständighet i att hitta egen sysselsättning (ens korta stunder) och fortfarande ganska liten förståelse för vad som hände runt omkring i livet. Om ett år så kommer din son att vara annorlunda; det kommer att vara lättare att umgås tillsammans i hushållssysslorna (det har du ju fått som tips av många, men är ibland inte jättelätt att få till, enligt min erfarenhet), eller han kommer kunna sitta och pyssla, bygga med lego eller något annat, vid köksbordet när du lagar mat. 

En annan sak (som iofs har nämnts) är att jag i din situation hade försökt jobba aktivt för att bygga upp ett nätverk. Mao: försökt hitta andra ensamstående föräldrar så att man kan hjälpas åt. Hittar man någon i samma område så kanske man till och med kan turas om att vara ledig på förskolans studiedagar, hämta tidigare när man måste det, osv. Sådant tar ju också energi såklart (att bygga upp), men om man väl får till det så lär det ju vara väldig avlastande. Socialt också. Man kanske kan "annonsera" efter kompisar i samma sits i samma del av stan här på familjeliv?

Uppdatera gärna i tråden hur det går för dig. Du är min nya idol. 

• Rosahjärta

Vart är pappan mitt i allt detta ??

Jag skulle råda att kontakta soc och kanske få hjälp av en stödfamilj ?
    Jag är ensamstående och känner med dig ! Jag har pratat med pappan till vår son och han har gått med på varannan helg som han ska ha sonen så man kan andas ut lite. Vilket är väldigt viktigt så man inte går in i väggen..
    Kompisar eller stödfamilj som kan avlasta dig lite ? Sen kolla upp det där mer frukost på dagis :)

• äcklet

Låter som mitt liv du beskriver. Jag har två små barn, 2 och 4 år gamla som jag är själv med. Jag flyttade från en storstad till en liten stad. Billigare boende, nära till dagis, ingen pendling, liten trädgård där jag bara kan släppa ut barnen på helgerna så att de kan leka ute medan jag röjer inne, egen tvättmaskin och diskmaskin. Sen gick jag ner i arbetstid så jag är ledig en hel dag i veckan. Då hinner jag göra allt hushållsarbete i lugnt tempo så att barnen kan vara delaktiga och så hinner jag förbereda veckan gällande mat och handling (för handla kan man ju bara glömma att göra mitt i veckorna, möjligtvis springa och köpa en liter mjölk på lunchrasten). Det är mycket knapert med pengarna men eftersom jag planerar maten väl så blir den billigare än innan när jag jobbade heltid och bara fick köpa falukorv och liknande hela tiden.

Lider verkligen med dig. Det är hemskt när man hämtar dem så sent och de bara skriker och själv är man jättetrött och så undrar man bara om livet verkligen ska vara så här?

• mylittlepony

Jag känner med dig! Är ensamstående med 4 barn. Just nu är jag mammaledig med min yngsta men innan hen kom så jobbade jag heltid med tre barn.. Det är inte lätt. Jag har många gånger känt det som att jag bara ska falla ihop och inte klara mer, men man gör det ändå.. Konstigt nog. Du är starkare än du tror! Och en underbar mamma som gör allt för ditt barn.

• The past is now

Är ensamstående med 4 barn och din vardag känner jag igen. Dock tycker jag ditt barn har rätt  till frukost på förskolan och så ska de severa frukt för de barn som hämtas sent. Alt ta med eget!

Du kan få till en bättre vardag utan att tvingas gå ned i arb.tid. 

Svar på tråden Känner mig helt slut... Ensamstående, går snart in i väggen.