Känner mig helt slut... Ensamstående, går snart in i väggen.
Hur gör man när inte orken räcker till?
Jag har precis blivit ensamstående till min son på 2½ år. Vi bor i en 3:a i en Stockholm förort och jag arbetar heltid på dagarna. Jag försöker verkligen få vardagen att gå runt men såhär ser det ut ungefär;
Alla vardagar;
06:00 -- går upp och börjar fixa mig i ordning och ställer fram frukost som ska ordnas snatr. Sätter på datorn och gör min sons favoritprogram färdigt för att trycka på play så att det går fort när han går upp. Sedan sminkar jag mig fixar med skönhälsofaktorer och påbörjar frukosten
06:30/45: - Väcker sonen med frukost på bordet. byter blöja i sängen, klär på honom i sängen och bär honom till vardagsrummet där han sätter sig och tittar på typ "chuggington".
07:30 - Han har ätit, jag har packat alla grejer som ska med, och sonen har alla sina kläder på. Vi får halvspringa till dagis en kilometer. I snö. Med vagn. Bråk på dagis, orolig för att bli sen. Får veta att dagis ska ha dagar de stänger tidigt och dagar de har stängt...
08:05 - väntar på tunnelbanan och hoppas INNERLIGT att den tänker komma idag, så att jag kommer i tid till jobbet.
08:40 -17:10 eller 09:35 -18:10 - Jobbar med att handlägga folks ekonomi i princip.
17:10 eller 18:10 - springer till dagis och hämtar sonen som inte ALLT för sällan är JÄTTETROTSIG såhär dags och hungrig. Springer hem, väl hemma försöker jag göra mat med en son som vill ha 100% uppmärksamhet och slår sig själv, andra saker, kastar grejer och skriker om jag inte ger honom uppmärksamhet. Därför FÅR jag sällan numera göra näringsrika, nollfabrikatsmåltider. Allt ska gå fort. När vi har ätit vid bordet och pratat lite är klockan alltid 7 eller lägg dags 8.. Då ska det hinnas badas med sonen eller fixas med kläder, byta blöja, fixa välling, ibland byta lakan.... Sedan när han väl är i säng och sover är klockan väldigt ofta ungefär 9. Då får jag duscha, ta bort sminket, fixa matlådor, städa undan leksaker sonen lekt med, diska lite samt ringa lite ärenden. Hipp som happ, klockan är 11-12 och jag måste sova. Helgerna går till att storhandla, städa, dammsuga, skura och fixa med ärenden.
Mitt liv är monotomt och jättetråkigt, vilket är helt okej för mig, för jag har valt det... Men min son - han kommer ju ta stryk av detta hektiska liv. Vi har förlorat många nära i dödsfall, därför har jag tyvärr inte så mycket hjälp att tillgå. Min kära far är en klippa och hjälper gärna när det blir kaos, därefter finns det tyvärr ingen som kan hjälpa mig i dagarna. Jag har blivit erbjuden hjälp, men när jag bett om den så har man inte hört något...
Hur fan får ni vardagen att gå runt? Jag MÅSTE jobba heltid, jag MÅSTE betala alla räkningar, hålla rent hemma, laga mat och ha dagis 08:00 - 18:00 varje dag. Det känns för hemskt! :( Vad gör man?