När börja era barn sitta helt själv ?
...
...
Den äldsta vid drygt 6 månader.
De 3 yngre har inte suttit föränn de råkat bli förkylda och inte orkat krypa runt hela tiden. 2an såg jag sitta vid 10 månader och då hade han krypit sen 7 men så fort man satte honom så slängde han sig bara frammåt och kröp iväg.
Första, tredje och fjärde barnet har suttit säkert och stadigt utan stöd vid 6 månaders ålder och då har dom krupit iväg i nästan samma veva så fort dom lärt sig att sitta ordentligt. Andra barnet som föddes något prematur satt själv strax före 8 månader.
Han satt runt 5.5 månader, men först runt 7 mån vågade jag sätta ner honom utan kuddar runtom.
min Dotter på 5 månader kan sitta helt själv, men oftast inga längre stunder då hon tycker det är för tråkigt och då kryper hon iväg istället för att upptäcka resten av huset
Första dotter 5 mån, 3 veckor
Andra dotter 6,5 månad
Tredje dotter 5 mån, 1 vecka
Ettan runt sju mån. Tvåan runt åtta mån. Här i Norge avråds man från att sätta dem upp innan de klarar att sätta sig upp själva pga att det inte skulle vara bra för ryggen.
Lite drygt 10 månader på första barnet, andra är fyra månader och sitter inte än.
Första barnet 4 månader, andra barnet 5 månader.
Första var 6 månader. Andra var 6,5 månad.
Satt själv 5,5 mån.
Satt stabilt själv utan kuddar som säkerhet 6mån.
7 månader.
Att kunna sitta själv kan betyda
1) Att barnet sitter stadigt utan stöd när föräldern har satt ner barnet
2) Att barnet själv sätter sig upp från liggande och sitter stadigt utan stöd.
Nr 1 händer oftast före nr 2, så om det är meningen att man ska jämföra i den här tråden så måste man veta att alla syftar på samma sak. :)
Min son är 8½ månad, han har precis börjat kunna sitta ostadigt ett par sekunder när man sätter ner honom och släpper taget. :) D v s han kan inte sitta än.
Min definition av att kunna sitta är att barnet själv sätter sig upp. Jag kunde göra det när jag var 10 månader, så vi får se om det blir samma för honom! :)
Vår dotter var 3,5 månad.