Nyblivet familjehem, men funderingar inför framtiden...
För ca 3 månader sedan blev i familjehem. En liten tös kom till oss, då 2 veckor gammal. Vi har så klart knytit an till henne totalt. Vi har tagit henne till oss helt och hållet, som om hon vore vår egen. Det är ju det dom behöver de små liven, så det är ju bra. Men samtidigt slår det mig ibland, vilken känslomässig smäll vi kommer åka på när/om hon återförenas med sina biologiska föräldrar. Det är ju en sak som vi alltid kommer veta om att det kommer kunna ske, men vi kommer aldrig att kunna förbereda oss känslomässigt. Det gäller att leva i nuet, och ta tillvara på den tid vi får.
Tösen har umgänge med biosarna en gång i veckan och var gång är det under en timma. Så tösen kommer att veta hur läget är så fort hon blilr medveten.
Nu är jag ju lite nyfiken på "prognosen" för så små LVU:ade barn, hur stor är chansen att hon får flytta hem till sina biosar? Hur vanligt är det att dessa små återplaceras?
Hur ska man som fosterförälder ställa sig känslomässigt? Detta är svårt. Nu har ju vi tagit till oss henne totalt, som sagt, och jag tror att hade jag varit i hennes sits så hade nog jag velat samma sak. Hon har också varit en liten som har velat bli buren och vyssjad och varit nära med massor av kroppskontakt de här första 3 månaderna av hennes liv. Hon har tankat kärlek helt enkelt. Då går det inte att göra på annat sätt än att ge 100%.
Hur ställer sig rätten till, vid nästa omprövning, att föräldrar uteblivit från några umgängen? Anledningen har varit förkylning nån gång, halsont nån gång, och sen har det varit några gånger då de blivit sena till umgänget av andra anledningar.
Jag ställer dessa frågor här, då jag vill ha svar från dom som har levt med detta och har erfarenhet.
Hur det än kommer att bli, så är vår strävan att denna lilla tös ska få en trygg, fin och minnesvärd tid hos oss och vi vill att den skall minnas av barnet som en tid med mycket kärlek, för det har vi att ge. :)
Under tidens gång kommer jag nog att komma på mer saker att fråga. Men är det nån som vill dela med sig av sina erfarenheter här så skriv!! Jag kommer läsa alla svar, men kanske inte svara på alla.
Tackar för svar på förhand.