• pontus1992

ska en pre transexuell berätta för en dejt att de har gjort en könskorrigering?

vad anser ni ska en transsexuell som gjort en könskorrigering hur skulle ni reagera om ni dejtade en könskorrigerad utan att veta det och skulle ni dejta persinen om ni vusste att det var en transsexuell?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska en pre transexuell berätta för en dejt att de har gjort en könskorrigering?
  • Anonym (H)

Jag tycker inte att det finns någon anledning att berätta för en dejt. Men när det börjar bli seriöst kan det vara läge att berätta, framförallt om man är i en ålder då många vill bilda familj och sådär.

Precis som andra som på naturlig väg inte kan få barn bör berätta för sina partners innan det blir för seriöst.  

• pontus1992
    Anonym (H) skrev 2013-01-11 13:58:22 följande:
    Jag tycker inte att det finns någon anledning att berätta för en dejt. Men när det börjar bli seriöst kan det vara läge att berätta, framförallt om man är i en ålder då många vill bilda familj och sådär.

Precis som andra som på naturlig väg inte kan få barn bör berätta för sina partners innan det blir för seriöst.  

• pontus1992

[quote=68317977][quote-nick]pontus1992 skrev 2013-01-11 13:59:24 följande:[/quote-nick][/quote]

oj tummen upp skulle det va

• Lufsan
    Anonym (H) skrev 2013-01-11 13:58:22 följande:

Håller med dig. 
    En dag i sänder.
  • pontus1992
    MickeN1973 skrev 2013-01-11 16:00:48 följande:
    I allafall innan man börjar utredningen för barnlöshet.... 

jo men annars lär det ju upptäckas då utredningen startar
  • lykantrophona

Alltså, jag vill ha en partner som är ärlig om sig själv. Kanske inget som behövs ta upp på första dejten, men innan det blir seriöst. Jag berättar en massa personliga saker om mig själv i början av förhållanden, just för att jag skulle avsky om förhållandet sprack senare pga något jag ändå inte kan ändra, så som min bakgrund. Hellre stöka undan det så fort som möjligt. Då vill jag att min partner är lika ärlig tillbaka. Jag menar, jag tycker om att höra om min partners uppväxt, och det vore ju jättemärkligt om hen då dolde barnfoton osv för mig.

• pontus1992

jag tror att väldigt få faktiskt har barnfoton själv och isåfall är det deras föräldrar som har dem.

• Thaleya1

Jag tänker så att när det är en första dejt eller ett tillfälle där de först träffas och det inte sker några sexuella förbindelser så behöver man inte berätta, men om det leder till fler dejter så bör man berätta och helst tidigt så att man inte missleder någon. Ärlighet är viktigt för mig, och jaf förstår att det kan vara svårt att hitta  någon om man dejtar normalt i sverige och har bytt kön eller är transsexuell, men i längden är det bättre att man hittar någon som känner sig bekväm och tillfreds med hela den personen och inte bara idén utav hur personen ser ut på ytan just nu.

Jag har en kompis som varit man tidigare, hon har fortfarande penis men ska operera bort den så snart hon kan. Hon är väldigt vacker och många killar stöter på henne på krogen, tycker inte att det är fel sålänge hon inte går hem med någon och ger dem en oväntad chock. Jag skulle aldrig tro att hon har penis om jag såg henne med kläderna på.

• Anonym (tjej)

Ja, det tycker jag, jag skulle vilja göra det. Både för att som transsexuell sålla bort dem som tycker att sånt inte känns okej men också inför ev sex. Personligen bryr jag mig inte om vad personen har för könsorgan eller så, men om jag "ställt in mig" på ett visst könsorgan och fantiserat om det och sånt så kan det kännas trist, snopet och avtändande att upptäcka att det är på det andra sättet. Oavsett vilket personen har alltså. Är jag förberedd så är det lugnt vilket som.

På samma sätt skulle jag berätta om jag haft någon avvikande kroppsdel som man inte förväntar sig att jag ska ha.

• Thaleya1

Kan ju tycka att det är lite fult av en transsexuell att undanhålla den informationen om det börjar gå hett till. Jag tyckte synd om en ung kille när han stötte på min kompis och hon inte sa nått utan bara gav ut sitt nummer för att han skulle ringa henne och de skulle gå på dejt senare i veckan. Hon hade liksom inte en tanke på att berätta att hon inte är någon petite asiatisk tjej utan faktiskt är en kille med långt hår smink och med varken bröst eller vagina.

• pontus1992
    Thaleya1 skrev 2013-01-13 14:48:19 följande:
    Jag tänker så att när det är en första dejt eller ett tillfälle där de först träffas och det inte sker några sexuella förbindelser så behöver man inte berätta, men om det leder till fler dejter så bör man berätta och helst tidigt så att man inte missleder någon. Ärlighet är viktigt för mig, och jaf förstår att det kan vara svårt att hitta  någon om man dejtar normalt i sverige och har bytt kön eller är transsexuell, men i längden är det bättre att man hittar någon som känner sig bekväm och tillfreds med hela den personen och inte bara idén utav hur personen ser ut på ytan just nu.

Jag har en kompis som varit man tidigare, hon har fortfarande penis men ska operera bort den så snart hon kan. Hon är väldigt vacker och många killar stöter på henne på krogen, tycker inte att det är fel sålänge hon inte går hem med någon och ger dem en oväntad chock. Jag skulle aldrig tro att hon har penis om jag såg henne med kläderna på.

Anonym (tjej) skrev 2013-01-13 19:56:36 följande:
    Ja, det tycker jag, jag skulle vilja göra det. Både för att som transsexuell sålla bort dem som tycker att sånt inte känns okej men också inför ev sex. Personligen bryr jag mig inte om vad personen har för könsorgan eller så, men om jag "ställt in mig" på ett visst könsorgan och fantiserat om det och sånt så kan det kännas trist, snopet och avtändande att upptäcka att det är på det andra sättet. Oavsett vilket personen har alltså. Är jag förberedd så är det lugnt vilket som.

På samma sätt skulle jag berätta om jag haft någon avvikande kroppsdel som man inte förväntar sig att jag ska ha.

Nu handlade det om proop alltså en som faktiskt är opererad. är man inte opererad så är det väl en självklarhet att från början berätta.
  • Thaleya1
    pontus1992 skrev 2013-01-14 07:31:23 följande:

Nu handlade det om proop alltså en som faktiskt är opererad. är man inte opererad så är det väl en självklarhet att från början berätta.
    Jaha sorry, jag tycker fortfarande att man bör berätta så snart som möjligt, Kanske andra dejten, och absolut inte kyssas eller ha sex mellan dejterna.
  • Anonym (tjej)
    pontus1992 skrev 2013-01-14 07:31:23 följande:

Fast det är ju inte som att man ser ut exakt som det nya könet även om man är opererad. En M->F transsexuell tex kan inte lubricera normalt och därför måste man vara försiktigare och använda glidmedel vid sex, det kan ju vara bra att veta som kille. Sedan en F->M transsexuell fungerar ju inte alls vid sex som en vanlig man och det kan ju verkligen vara bra att veta. Man lär ju se att ngt är konstigt hur som helst och då kanske det är bättre att veta att personen är op och inte missbildad.
  • varmodig
    pontus1992 skrev 2013-01-11 13:04:16 följande:
    vad anser ni ska en transsexuell som gjort en könskorrigering hur skulle ni reagera om ni dejtade en könskorrigerad utan att veta det och skulle ni dejta persinen om ni vusste att det var en transsexuell?

Jag skulle råda dig att berätta detta inför en dejt, annars riskerar dejten bli det värsta du varit med om. Den som du skall dejta har ju en föreställning i förväg om hur dejten kommer att se ut och blir det en för stor förändring så kan den blivande dejten ta väldigt illa vid sig. Om dejten inte träffar dig när du berättat för denne så är det inte rätt dejt för dig.
  • Chava

Kanske man skall känna den man går på date med lite innan. Brukar det inte vara så? Man träffas - genom kompisar, eller på jobb eller - ja varsomhelst. Man pratar, umgås fattar tycke för varandra och sedan bjuder man ut på date. Då kanske man redan smidigt har "tagit tempen" på den potentiella partnern vad gäller inställning till könsbyte och kanske har tillfälle att "outa" sig själv redan innan första seriösa daten. Det tror jag är det bästa, naturligaste och smidigaste sättet att berätta och det blir inga mardröms-scenarion. Mitt råd skulle helt enkelt att vara lite klipsk och hantera det hela smidigt lite på förhand. Rekommenderar därför inga blind-dates eller datingsajter till könskorrigerade - tyvärr kan vissa reagera väldigt negativt och det kan till och med vara förenat med risker.  

• radwanska

pre-op: innan operation
    post-op: efter operation
    eller?? 

Svar på tråden ska en pre transexuell berätta för en dejt att de har gjort en könskorrigering?