Vem är ensamstående?
Det här kanske är en puckad fråga men jag tänkte att det är bättre att jag frågar än att jag förblir obildad. :)
Jo: vem räknas som ensamstående förälder? Är den som har sitt barn boende hos sig varannan vecka ensamstående eller krävs det att man är ensam om att ta hand om barnet så gott som hela tiden? Jag har inte sett mig själv som ensamstående förrens någon väckte idén genom att kalla mig för "a single mum". Min ettåring bor hos mig (alla nätter), jag har ensamt ansvar för att fixa med kläder, försäkring, hjälm, förskoleavgift etc, men barnet är hos sin pappa flera timmar varje dag (vi bor nära) och han hämtar/lämnar ofta på förskolan. Skulle ni kalla mig ensamstående? Nyfiken. :)
Försökte googla definition men gav upp, tänkte att det är lättare att fråga här. :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 23:02
Ser att jag varit otydlig, och det beror på att jag både är nyfiken på om det finns någon fast definition på begreppet OCH hur ni alla använder det i vardagligt tal...ja, mest intresserad av hur folk faktiskt använder det eftersom jag ju faktiskt är nyfiken på användningen i praktiken och inte i akademisk kontext ;)
Om det inte var tydligt nog av sammanhanget (dvs att tråden ligger under kategorin "förälder") så syftar alltså rubriken på "ensamstående FÖRÄLDER", så jag behöver inte bli upplyst igen om att "ensamstående" betyder "singel". Även jag har gått grundskolan, och om inte hade jag nog snappat upp det ändå. ;)