• Dreamscape

Vem är ensamstående?

Det här kanske är en puckad fråga men jag tänkte att det är bättre att jag frågar än att jag förblir obildad. :)

Jo: vem räknas som ensamstående förälder? Är den som har sitt barn boende hos sig varannan vecka ensamstående eller krävs det att man är ensam om att ta hand om barnet så gott som hela tiden? Jag har inte sett mig själv som ensamstående förrens någon väckte idén genom att kalla mig för "a single mum". Min ettåring bor hos mig (alla nätter), jag har ensamt ansvar för att fixa med kläder, försäkring, hjälm, förskoleavgift etc, men barnet är hos sin pappa flera timmar varje dag (vi bor nära) och han hämtar/lämnar ofta på förskolan. Skulle ni kalla mig ensamstående? Nyfiken. :)

Försökte googla definition men gav upp, tänkte att det är lättare att fråga här. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 23:02
    Ser att jag varit otydlig, och det beror på att jag både är nyfiken på om det finns någon fast definition på begreppet OCH hur ni alla använder det i vardagligt tal...ja, mest intresserad av hur folk faktiskt använder det eftersom jag ju faktiskt är nyfiken på användningen i praktiken och inte i akademisk kontext ;)

Om det inte var tydligt nog av sammanhanget (dvs att tråden ligger under kategorin "förälder") så syftar alltså rubriken på "ensamstående FÖRÄLDER", så jag behöver inte bli upplyst igen om att "ensamstående" betyder "singel". Även jag har gått grundskolan, och om inte hade jag nog snappat upp det ändå. ;)

• Svar på tråden Vem är ensamstående?
  • mia maria
    Mirali skrev 2013-01-11 20:36:50 följande:
    Man är ju definitivt inte ensamstående om man har varannan vecka. Då har man delad vårdnad, vilket är en annan sak. Detsamma om t ex den ena föräldern har barnet de flesta helger och vartannat lov.

Ensamstående för mig betyder att man har ensam vårdnad om barnet/barnen och om det finns någon annan förälder med i bilden alls så har denne på sin höjd umgängesrätt och kanske träffar barnen ibland, men inte att barnen bor hos den andre en viss del av tiden.

Jag kan ha fel, men jag har alltid trott att det är det som "ensamstående" innebär. Ensam vårdnad.
    Fast du har ju fel, för att vara ensamstående o ha delad vårdnad är ju två helt olika saker!

Skillnad på att vara ensamstående o ensam, som sagt!
    Ensamstående kan man ju även vara om man inte har barn, dvs man är singel (=ensamstående!)  
  • mia maria

"Ensamstående" är ju ett civilstånd som anger om du är singel eller sammanlever med någon.
    Sen om du är förälder eller ej, det har ju inte med saken att göra! 

• mia maria
    Mirali skrev 2013-01-14 10:41:43 följande:
    Jag vet att din definition är rätt rent tekniskt, det har du förklarat med all önskvärd tydlighet. Men i dagligt tal menar man med "ensamstående förälder" att man är ensam med sina barn.
    Vad otrevlig du låter

Jag håller inte alls med dig, för för mig så pratar man i "dagligt tal" om ensamstående föräldrar vare sig man har barnet mycket, lite eller mitt emellan.
    Ensamstående förälder är du om du i någon utsträckning lever ensam med barn.
    Jag har vänner, både mammor o pappor, som lever ensamma med sina barn på halvtid o heltid, o den ena är ju inte mer ensamstående förälder än den andre.

Sen finns det dem som är ensamma på heltid med sina barn, men det ändrar ju inte deras civilstånd, dvs att de är ensamstående. 
  • 130214

Jag har hört flera här, som trots att de lever i nya relationer, påstår sig vara ensamstående förälder till sitt/sina barn. Just för att den nya sambon inte är pappan. Hur fungerar resonemanget med singel vs icke singel då, för det håller ju inte.

• mia maria
    Mirali skrev 2013-01-14 10:59:27 följande:
    Jag? Jag tyckte du var väldigt otrevlig som insisterade på att din åsikt var den "rätta"

Jag upplevde att du inte riktigt svarade på det TS frågade efter utan mer på vad du anser är den korrekta definitionen på begreppet ensamstående förälder. Och när andra hade en annan definition insisterar du på att de har fel. Inte särskilt trevligt enligt min åsikt...
    Då missuppfattade jag TS; jag fattade det som att hon ville veta det korrekta svaret o jag kan inte se hur mitt svar skulle vara otrevligt för att jag svarade!?

Det var diskussioner ang huruvida man var ensamstående eller ej, o vissa trodde att det berodde på hur mkt man hade barnet hos sig.

Men om TS ej var intresserad av det korrekta svaret så är hon ju fri att kalla sig själv o sitt barns far för vad som helst; man/kvinna, singel, singelpappa/-mamma, ensamstående mamma/pappa, ensamstående med barn, ensamstående - eller jort o gott bara mamma/pappa.
    Det finns ju lika många alternativ som det finns situationer, o olika benämningar kan ju användas i olika situationer.

Sorry att jag trampade dig på din ömma tå. 
  • 130214
    mia maria skrev 2013-01-14 18:21:23 följande:
    Då missuppfattade jag TS; jag fattade det som att hon ville veta det korrekta svaret o jag kan inte se hur mitt svar skulle vara otrevligt för att jag svarade!?

Det var diskussioner ang huruvida man var ensamstående eller ej, o vissa trodde att det berodde på hur mkt man hade barnet hos sig.

Men om TS ej var intresserad av det korrekta svaret så är hon ju fri att kalla sig själv o sitt barns far för vad som helst; man/kvinna, singel, singelpappa/-mamma, ensamstående mamma/pappa, ensamstående med barn, ensamstående - eller jort o gott bara mamma/pappa.

Det finns ju lika många alternativ som det finns situationer, o olika benämningar kan ju användas i olika situationer.

Sorry att jag trampade dig på din ömma tå. 

Men är ditt svar så enkelt?

Se min fråga en bit upp och förklara hur man ska tillämpa ditt "korrekta svar".

Man kan ju vara en ensamstående förälder i ett förhållande också!

Den nya partnern blir ju inte förälder till barnet per automatik och om den andra föräldern är frånvarande är man ju fortfarande ensamstående förälder?
  • mia maria
    130214 skrev 2013-01-14 18:51:08 följande:

Men är ditt svar så enkelt?
    Se min fråga en bit upp och förklara hur man ska tillämpa ditt "korrekta svar".
    Man kan ju vara en ensamstående förälder i ett förhållande också!
    Den nya partnern blir ju inte förälder till barnet per automatik och om den andra föräldern är frånvarande är man ju fortfarande ensamstående förälder?
    Ja det är ju klurigt det där, men som jag fattade diskussionerna tidigare så ifrågasatte man ordet "ensamstående" o menade att det berodde på hur ofta man träffade sina barn.

För mig är ensamstående ett civilstånd, men visst vet jag att en del använder det i det sammanhang du nämner.
    Då får man ju såklart tillägga att man lever i ett nytt förhållande, men är separerad från det tidigare barnets förälder.

Eller vad man nu tycker passar i situationen  
  • 130214
    mia maria skrev 2013-01-14 19:00:43 följande:
    Ja det är ju klurigt det där, men som jag fattade diskussionerna tidigare så ifrågasatte man ordet "ensamstående" o menade att det berodde på hur ofta man träffade sina barn.

För mig är ensamstående ett civilstånd, men visst vet jag att en del använder det i det sammanhang du nämner.

Då får man ju såklart tillägga att man lever i ett nytt förhållande, men är separerad från det tidigare barnets förälder.

Eller vad man nu tycker passar i situationen  

Ja men hur kan du påstå att ditt sätt är korrekt när det inte går att tillämpa i praktiken?

Och varför måste man tillägga att man lever i ett nytt förhållande - det förändrar ju inte att man fortfarande är just ensamstående förälder gentemot barnet.
  • 130214
    Mirali skrev 2013-01-14 19:18:29 följande:
    Nu är det du som missuppfattat mia marias definition. Hon sa att ensamstående betyder singel punkt. sedan kan man vara förälder eller inte. Är man inte singel är man alltså inte ensamstående förälder utan förälder i ny parrelation

Eh nej - man är ju fortfarande ensamstående i konstellationen mot sitt barn och med barnet mot omvärlden!
  • Clear1

Eftersom ensamstående betyder singel, och om man är ensamstående förälder är man alltså singel, och bor ensam, utan partner, så är väl ensam förälder det mer korrekta sättet att säga, om man tex är i ett samboförhållande med någon som inte är barnets biologiska eller adoptivförälder.

Hela den här diskussionen blev väldigt laddad, och TS frågade väl vad vi andra tycker, för att inte folk, ska tycka att hon uttrycker sig "fel". 

Barn till ensamma mammor, har tex kravet att man är ENSAMSTÅENDE dvs att man INTE bor med någon, partner eller sambo, då det enbart är för ensamstående.

• Planta

Jag som har en hemma på heltid och 2 vv, är jag superensamstående? :D

• Dreamscape
    mia maria skrev 2013-01-14 10:36:44 följande:
    Vad menar ni att pappan kallas då??

Jag förstår inte TS problem, varför kan hon inte kalla sig ensamstående förälder om hon nu lever ensam samt är mamma???

haha, jag visste inte ens att jag hade ett problem. :) Eller är det FL-kultur? Jag är inte van att debattera här men har ju märkt att det verkar vara en regel att utgå från att alla har problem med allt och är illvilligt inställda, att detta helst ska bemötas med, säg, tre frågetecken. Var nyfiken på vad folk ansåg att begreppet "ensamstående förälder", inte vad definitionen på "ensamstående", betyder.

När jag googlade definition kom ju rent tekniska förklaringar upp, men jag uttryckte mig väl otydligt i TS för det jag alltså undrar är vad ni, alla, tycker. I vardagliga sammanhang har jag fått intrycket av att "folk" använder begreppet som "=den som är skiljd från sitt barns andra förälder och har den huvudsakliga vårdnaden/ansvaret om barnet" och det är så jag även uppfattat att det används i media. När en läser rapporter från Socialstyrelsen om att ensamstående mödrar är en av de mest ekonomiskt utsatta grupperna i samhället, tänker vi då på en mamma som är singel och träffar sitt barn varannan helg? I så fall vorde ju det faktum att hon är förälder inte avgörande för ekonomin. Etc...men så har jag träffat på någon enstaka som använder begreppet som "singel+förälder=ensamstående förälder". Alltså ville jag höra hur ni alla, vem som helst, använder det och än så länge verkar ju alla singlar som någonsin avlat barn kvalificera :) (visst ska en väl inte kalla sig förälder om en aldrig någonsin har kontakt med barnet men nog finns det gott om kärleksfulla föräldrar som bara träffar sina barn några dagar i månaden, av olika anledningar. Diskussionen om vem som är en "bra förälder" är ju dessutom en annan)
  • Dreamscape
    Planta skrev 2013-01-14 20:47:23 följande:
    Jag som har en hemma på heltid och 2 vv, är jag superensamstående? :D
    Det kanske finns en skala av hur ensamstående en förälder kan vara ;)
  • mamma 86
    130214 skrev 2013-01-14 10:46:52 följande:
    Jag har hört flera här, som trots att de lever i nya relationer, påstår sig vara ensamstående förälder till sitt/sina barn. Just för att den nya sambon inte är pappan. Hur fungerar resonemanget med singel vs icke singel då, för det håller ju inte.
    Vad jag har fått höra så räknas man fortfarande som ensamstående förälder även om man lever ihop med en ny partner. Många gånger är det ju dessutom så att den nya partnern inte alls har någon föräldraroll 
  • Dreamscape
    mamma 86 skrev 2013-01-14 23:07:05 följande:
    Vad jag har fått höra så räknas man fortfarande som ensamstående förälder även om man lever ihop med en ny partner. Många gånger är det ju dessutom så att den nya partnern inte alls har någon föräldraroll 
    Ja så har jag också hört folk använda "ensamstående förälder"...förstår förresten inte riktigt logiken med att översätta "ensamstående" till singel i detta sammanhang och säga att den som är singel och förälder är ensamstående förälder, för inte sjutton blir föräldrarollen (vad det gäller att dela ansvar, ekonomi etc) automatiskt annorlunda om en skaffar sig en ny partner (som kanske är särbo).
  • mamma 86
    Dreamscape skrev 2013-01-14 23:14:34 följande:
    Ja så har jag också hört folk använda "ensamstående förälder"...förstår förresten inte riktigt logiken med att översätta "ensamstående" till singel i detta sammanhang och säga att den som är singel och förälder är ensamstående förälder, för inte sjutton blir föräldrarollen (vad det gäller att dela ansvar, ekonomi etc) automatiskt annorlunda om en skaffar sig en ny partner (som kanske är särbo).
    Enligt sbc (heter det så?) så är man ensamstående förälder så länge man inte lever med barnets andre förälder vad jag har förstått. Så är det för mig iaf, jag är ensamstående mamma trots att jag är omgift (biopappan finns inte alls med)

Krångligt det där :) 
  • 130214
    mamma 86 skrev 2013-01-14 23:17:37 följande:
    Enligt sbc (heter det så?) så är man ensamstående förälder så länge man inte lever med barnets andre förälder vad jag har förstått. Så är det för mig iaf, jag är ensamstående mamma trots att jag är omgift (biopappan finns inte alls med)

Krångligt det där :) 

SCB heter det och jag har precis samma uppfattning/erfarenhet att man fortfarande är ensamstående oavsett ny status som sambo/gift med ny partner.
  • Evilina

TS: Vilket begrepp är det du är ute efter egentligen? Är det "ensamstående förälder" som du skrivit eller är det "ensam förälder" som är underrubriken för det här forumet?

En ensamstående person (förälder eller ej) är en person som lever utan partner. (Enligt mig iaf.)
    En ensam förälder däremot är för mig en mamma/pappa som har det fulla ansvaret för sitt/sina barn och inte har hjälp av den andra föräldern.

Det känns som att dessa båda begrepp blivit ett och samma i den här tråden, men det kanske bara är jag som är lite känslig. Glad 

• Dreamscape
    Evilina skrev 2013-01-23 20:35:45 följande:
    TS: Vilket begrepp är det du är ute efter egentligen? Är det "ensamstående förälder" som du skrivit eller är det "ensam förälder" som är underrubriken för det här forumet?

En ensamstående person (förälder eller ej) är en person som lever utan partner. (Enligt mig iaf.)
    En ensam förälder däremot är för mig en mamma/pappa som har det fulla ansvaret för sitt/sina barn och inte har hjälp av den andra föräldern.

Det känns som att dessa båda begrepp blivit ett och samma i den här tråden, men det kanske bara är jag som är lite känslig. Glad 
    Jag är ute efter "ensamstående FÖRÄLDER", ett begrepp som förekommer ofta i vardagligt tal och jag kan bara inte tro att majoriteten av "vanligt folk" anser att det är så simpelt som ensamstående (dvs singel) + förälder (person som avlat barn som denne har någon grad av kontakt med). Senast i Uppdrag granskning om barnfattigdom hänvisades det till att "ensamstående föräldrar" är en ekonomiskt utsatt grupp, och inte menade de då den förälder som är singel och har sitt barn boende varannan helg hos sig...lade tråden i denna kategori eftersom jag tyckte den passade bäst här.

...men jag är förvirrad (ännu mer nu efter den här tråden, trodde inte det fanns så skilda åsikter om begreppet) över hur ni, alla, använder ordet. Jag har alltid tänkt mig en "ensamstående förälder" som någon som är skiljd från barnets andra förälder (spelar alltså ingen roll om man har en ny partner, en KK eller whatever) och som får bära huvudansvaret för barnet (t.ex. har det boende hos sig 80% av tiden, vilket skulle förklara varför det kan drabba ekonomin), och inte någon som bara är singel+förälder. Vet inte hur jag ska förklara vad jag är ute efter bättre, jag ser ju själv hur rörigt jag skriver. Skyller på att jag är en trött (eventuellt)  ensamstående förlder ;)
  • BSBS

Haha va frustrerande att läsa allt i tråden. Jag fattar precis vad du menar TS och jag tänker och kopplar "ensamstående förälder" precis så som du beskrivit ovan.

Dvs den förälder som har huvudansvaret för barnet eller också kanske hela ansvaret - utan hjälp ifrån den andre föräldern eller ev något umgänge men inte mer än så. Annars så säger man väll bara att man är ensamstående men med varannan vecka tex. Så har det iaf alltid pratats om det i de kretsar som jag rört mig i och jag trodde att allmänheten delade den uppfattningen (iaf innan jag läste denna tråden ) :P

Kanske har det med ålder att göra?

Gammal tråd jag vet men kunde inte låta bli att kommentera.

Svar på tråden Vem är ensamstående?