Är det någon av er som lyckats bli av med/förbättra sin fobi?
De säger ju att det ska vara relativt enkelt att bli av med en fobi. Har ni lyckats? Hur gjorde ni?
De säger ju att det ska vara relativt enkelt att bli av med en fobi. Har ni lyckats? Hur gjorde ni?
Jag har spyfobi och har inte blivit av med den, verkar inte vara så lätt heller.
Jag hade tidigare ormfobi. Kunde inte se dom varken på bild eller tv utan att känna stort obehag. Det hände även att jag kunde börja gråta av obehag/rädsla när jag såg en.
Men så gick jag i KBT-terapi för utbrändhet och när behandlingen var slut upptäckte jag att min inställning mot ormar även hade ändrats (fastän vi inte ens hade berört ämnet). I somras gick jag till och med in i reptilhuset på ett zoo vi besökte bara för att testa och jag kände inget obehag alls. Visst, jag är väl inte på humör att hålla i en orm men jag blir inte yr och matt bara av att se en genom en glasruta.
Hade jätteförbi för paddor i 16 år. Blev less på att knappt våga gå ut när det regnat så jag gick i KBT. Fick börja med att titta på bilder hemma (ångest!). Andra gången hos terapeuten höll jag i en padda, så det gick snabbt! Tycker fortfarande att dom är äckliga men kan hantera det. :)