• Mrs Green

När ett barn inte vill gå på ett kalas

Ditt barn är bjuden på kalas hos en klasskompis, men vill av någon anledning inte gå. Ingen särskild anledning (enligt barnet), han/hon vill helt enkelt inte gå. Vad uppmuntrar du barnet att göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ett barn inte vill gå på ett kalas
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2013-01-12 21:04:44 följande:
    Alt 3. Ett utmärkt tillfälle att lära barnet skillnaden mellan vita lögner ägnade åt att inte såra andra, och vanliga lögner.
  • Themis

Enligt etiketten/Ribbing:

En inbjudan är en möjlighet, inget tvingande. Man har alltid rätt att tacka nej utan att uppge skäl, och det är riktigt oartigt av den som bjudit att begära att få veta skälet till att man tackar nej.

(eftersom det kan bero på allt från ekonomiska probklem till sjukdom hos en själv familj bla bla etc.)

Självklart gäller detta inte bara vuxna, utan även barn har rätt att säga nej. Man kan vara trött efter veckan, inte orka med stimmiga kalasbarn om det är stort kalas, tycker kanske inte om tårta- vad vet jag?

Men jag hade förstås även lyssnat av barnet om det var osams med någon på kalaset eller på annat sätt kände sig obekvämt, om det var så att vi kanske borde göra något annat åt det hela.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Thaleya1

Jag hade sagt att hon tyvärr inte kan komma för andra planer eller sjukdom. Man kan ju inte skicka iväg barnet på en fritids aktivitet som barnet inte vill gå på . Då är det ju bättre i vuxet liv att komma med undanflykter för att inte såra personen. Såvida man inte har en tillräckligt bra relation för att säga, nej jag vill inte orkar inte, vi hörs nån annan dag istället. men så kan man ju inte säga till vem som helst.

Jag sa att jag hade magsjuka när jag var 12 år och alla mina kompisar skulle iväg och supa, men jag tyckte jag var för ung för det. kändes skönt att slippa det obehaget. vore jobbigt att tvingas gå.

• 3bairns

Röstade 3 men skulle nog inte säga att vi är upptagna om vi inte är det. Jag skulle svara artigt men undvikande, man måste ju faktiskt inte uppge anledning till varför man inte kommer.

• Sweno

Jag hade sagt lite löst att det inte passar den dagen så tyvärr kan vi inte komma. 

Man måste väl inte förklara varför man inte kommer 

• nozpa

Jag hade svarat 3:an. Men hade nog sagt åt dottern att säga att hon helt enkelt inte kommer. Behöver ej uppge anledningen.

• Trulis78

Detta hände med min yngsta dotter precis nyligen. Hon fick en kalasinbjudan men var mycket bestämd om att hon inte ville gå. Jag svarade på inbjudan typ med "Tyvärr kan vi XX inte komma på kalaset men vi önskar YY en jätte trevlig födelsedag". Jag tvingar inte dottern på kalas men är samtidigt trevlig mot födelsedagsbarnet.

• anyXX
    lövet2 skrev 2013-01-12 21:04:44 följande:
    Alt 3. Ett utmärkt tillfälle att lära barnet skillnaden mellan vita lögner ägnade åt att inte såra andra, och vanliga lögner.

flicka 2008 & pojke 2010
  • mikroE

Av alternativen så är tre bäst tycker jag. Vaddå vit lögn, man är ju upptagen med det man hellre vill göra istället för kalaset även om det är att pilla navelludd... Men själv hade jag nog bara tackat nej utan förklaring.

• Lindsey Egot the only one

Vill barnet inte gå så ringer man och tackar för inbjudan men meddelar att barnet inte kan komma. Man måste inte ange orsak.

• korfu08

Ringer och tackar nej till inbjudan och meddelar att barnet inte kan komma man måste inte säga varför

Svar på tråden När ett barn inte vill gå på ett kalas