När ett barn inte vill gå på ett kalas
Ditt barn är bjuden på kalas hos en klasskompis, men vill av någon anledning inte gå. Ingen särskild anledning (enligt barnet), han/hon vill helt enkelt inte gå. Vad uppmuntrar du barnet att göra?
Ditt barn är bjuden på kalas hos en klasskompis, men vill av någon anledning inte gå. Ingen särskild anledning (enligt barnet), han/hon vill helt enkelt inte gå. Vad uppmuntrar du barnet att göra?
Alltså jag kan inte riktigt svara för jag ligger mellan alt 2 och 3.
Mitt barn får svara födelsedagsbarnet vad hon vill, JAG däremot kan meddela föräldrarna att min dotter inte har lust att gå.
Alt 3. Ett utmärkt tillfälle att lära barnet skillnaden mellan vita lögner ägnade åt att inte såra andra, och vanliga lögner.
Vill barnet inte gå så ska det inte behöva gå.
Jag röstade på det 3'e alternativet. Jag tycker absolut inte man ska behöva gå på kalas om man inte är bekväm med det. De kanske bara inte klickar? Är inte för att ljuga, uppmuntrar inte till det, men däremot så kan en vit lögn i sådana här fall vara på sin plats för att inte såra någon annan.
Lustigt för det kom upp en konstig situation där min son var bjuden till en klasskompis som han påstod sig inte veta vem det var. Han sa att det inte gick någon i hans klass eller ens årskurs med det namnet. Sedan visade det sig att han helt plötsligt bara glömt bort namnet och visst brukade leka med honom och visst ville gå. Jätteunderligt men hade han inte velat så hade jag iaf inte ringt och sagt att "x vet inte vem y är så han vill inte komma" tror klasskompisen hade blivit lite sårad då.
Jaha missade visst att de va en omröstning.. Satans telefon :/
Hur viktigt det än är att vara ärlig, så anser jag att det är viktigare att man är artig. En vit lögn skadar ju aldrig som en vanlig lögn gör.
behover väl inte uppge något skäl bara säga att han inte kommer. skulle inte tvinga min son att gå på kalas om han inte vill .
Tvingar inte iväg mitt barn. Men om det är så att man redan tackat ja och barnet ändrar sig samma dag så går vi ändå. Men om barnet redan vid inbjudan säger att hon inte vill gå, så varför tvinga?
Och jag skulle väl säga att vi var upptagna. För det gör man av ren artighet. Man säger inte "mitt barn vill inte gå" och det tycker inte jag man lär barnet säga. Man säger "vi kan tyvärr inte komma".
Beror pa barnets alder, tycker jag. Ett litet barn som inte vill ga andrar sig latt, da hade jag tackat ja anda. Ett storre barn skulle jag forklara att om man tackar nej for att man inte vill blir man nog inte bjuden igen till det barnet, sa konsekvenserna ar klara for barnet innan man svarar pa inbjudan. Skulle aldrig tacka nej med hanvisning till att barnet inte vill, utan att vi har nagot annat for oss, och forklara for mitt barn att saga sa istallet, sa att fodelsedagsbarnet inte ska bli ledset. Det sociala spelets regler ar aldrig for tidigt att introducera. Det ar knepigt att inte ge ett skal till att tacka nej, om det ar nagon barnet traffar ofta, sa att bara svara "nej tack" gar inte, tycker jag.
Skönt att höra att många resonerar likadant, då är jag inte helt ute och cyklar när jag tänker att det är viktigare att inte såra någon än att aldrig ljuga.
Den här frågan är alltså aktuell för oss just nu, jag blev så ställd när dottern inte ville gå på kalaset, det har aldrig hänt tidigare. Uppenbarligen är det något med den här klasskompisen som hon inte gillar, men hon vill inte prata om det, så jag tänker bara påminna henne om att om hon tackar nej nu så kan hon inte ändra sig innan kalaset, också meddelar jag föräldrarna att vi tyvärr är upptagna.