får man välja?
Jag är jätte rädd för att föda vaginalt.. vissa säger att man inte får "välja" hur man ska föda, stämmer det? Måste man föda vaginalt om de inte framkommer några speciella risker just när det är dags? Hjälp!!
Jag är jätte rädd för att föda vaginalt.. vissa säger att man inte får "välja" hur man ska föda, stämmer det? Måste man föda vaginalt om de inte framkommer några speciella risker just när det är dags? Hjälp!!
Prata med din barnmorska, hon kan hjälpa dig med dina frågor! Vissa sjukhus är generösare med snitt än andra, beror på vart du bor och med vem du pratar med.
Det finns jättebra hjälp för att komma över din rädsla. Prata med din bm.
Tyvärr beror det mycket på var i landet du bor och vilken läkare du möter om du får "välja" eller inte.. Och vilka anledningar du har. Ta upp din rädsla med barnmorskan till att börja med, ju tidigare desto bättre.
Jag är väldigt förlossningsrädd och har fått gå till en specialbarnmorska (så kallad aurorabarnmorska) och prata om min rädsla, fått information om förlossningen, besöka förlossningsavdelningen etc. I slutändan är det en läkare som fattar beslut om du har "skäl nog" för kejsarsnitt. Är man ärdd så kan man mycket väl beviljas, men som jag sa - det beror mycket på var man bor och framförallt att man står på sig!
Det finns en jättebra tråd som heter "vägen till Kejsarsnitt" som du borde hoppa in i, där finns mycket bra information.
tack så mkt för alla svar! de hjälper :)
Hej!
Enligt både min barnmorska och läkare på MVC kan man aldrig bli tvingad till vaginal förlossning (var man än bor) - men det är en förlossningsläkare som "bestämmer", så även om man önskar snitt är man tvungen att ha ett samtal med hen. Den läkaren jag träffade försökte verkligen påverka mig att gå med på vaginal förlossning, medan andra jag känner fick det enklare där läkaren bara kort konstaterade att man var säker på sin sak. Men tänk över vad du ska säga inför mötet, så de inte uppfattar att du känner dig osäker i beslutet. Stort lycka till! :)
[quote=69041700][quote-nick]3 barns mamma84 skrev 2013-03-05 10:20:51 följande:[/quote-nick]När jag hade fått in första vaginalt så ville nya bm att jag skulle föda vaginalt andra gången men sa till henne många ggr NEJ att jag var livrädd. När det var dags så blev det snitt iaf då var det inte bm som bestämmed utan överläkaren sa nu blir det planeradsnitt tack o lov pga stort barn. När jag väntade tredje (ny land ny bm)så frågade hon mig om jag ville men jag sa bara nej det bästa var snitt och så blev det.
Jag vill verkligen göra snitt! jag är lite orolig bara över vad andra ska säga till mig om de får reda på att jag väljer det. :/ men ja vill inte ligga där å vara på gång att föda sen få panik å allt blir fel å de blir akut snitt..bättre man får som man vill i början, de som det känns tryggast med! :/
Man ska bara skita i vad andra tycker och tänker det är du som bestämmer det är DIn kropp ingen annans .
Håller tummarna för dig.
Jag fick snitt pga stora barn om jag inte hade fått stora barn skulle jag inte få snitt.
Eller ja om jag inte skulle få min 2:a som var stor skulle jag inte få snitt med 3:an och inte med nästa nr 4:a när ajg väl blir gravid.
Era kommentarer stöder mig enormt mkt!! Tusen tack! :)