• Pippi Strumpa

4 år och magont sedan flera år - som bara blir värre

Vi har en pojke, nyss 4 år fyllda. Han har haft ont i sin mage sedan han var hur liten som helst. När han var bebis fann vi att han inte tålde mjölkprotein och sedan ett år har vi återgått till mat utan mjölk. Vi är mycket noga med det. Men det räcker inte, utan han måste ha något annat problem också! Han vaknar på natten och gråter av magont. Efter maten har han alltid ont.

Jag har hela tiden velat tro att det har med maten att göra, men nu är jag 100% på att det är något annat, för den sköter vi EXTREMT bra. Kan det vara njurarna? En urinvägsinfektion som vandrat upp till dem? Kan det vara mask i magen? Han är behandlad mot det och det ser dock ut att vara borta. Crohns sjukdom? Annan tarmsjukdom? Magkatarr?

På sjukhuset har vi inte fått mycket hjälp. Jag har t o m testat att utesluta gluten, men inte heller det hjälper. Hans avföring är normal och vikten likaså. Men han gråter varje dag av magont, flera gånger om dagen.

Jag vore sååå glad för råd....

• Svar på tråden 4 år och magont sedan flera år - som bara blir värre
  • bonus88

Dricker han havre eller sojamjölk?

Sojaprotein är starkt..

Ägg och mjölkallergi kan höra ihop oxå!

• Ellikapellika

Äggallergi? Gluten? Soja? Vete?
    Det finns mycket man kan vara allergisk mot. Att han växer som han ska och har normal avföring är ju bra, men det betyder inte att allergi kan uteslutas.
    Kanske ni ska prova att föra matdagbok ett tag för att se om det är något speciellt ni ätit när det är som mest ont?

Jag tror inte på UVI som gått upp i njurarna, då skulle allmäntillståndet vara dåligt. Men det kan såklart vara UVI. Be att VC tar prov på hans kiss.
    Mask ger oftast inte symptom som magont.

Kan ni vända er till något annat sjukhus om ni inte har förtroende för det ni redan provat?
    Eller slå näven i bordet och kräv hjälp!
    Ont ska han ju inte behöva ha :(

• cosinus

Förstoppning? De behöver inte vara stenhårda i magen för att få magknip av det och det gör rejält ont.

Min 4-åring som helst inte bajsar på dagis är inte lika hårt drabbad som din men nog händer det iaf 3-5 ggr i veckan att han kryper ihop som en liten boll halvvägs in i middagen och lägger sig i soffan och säger att han har ont i magen.

Då brukar jag bära honom till toaletten och säga åt honom att bajsa och när han väl gjort det så brukar han bli hungrig igen och kunna äta. Men han har blivit hemskickad från dagis ibland för sitt magonda och sin ovilja att bajsa där och överlag är det lite väl tråkigt att sitta still och bajsa för hans smak.

Försök att tänka om några dagar är bättre än andra och om det hänger ihop med att han lyckats bajsa bättre de dagarna. Det är heller inte helt ovanligt med diaree när barnen är förstoppade för att det bara är det flytande som s a s tar sig förbi proppen och blir det så illa, ja då gör det ont.

• Pippi Strumpa

Tack SNÄLLA NI för svaren! Det var goda idéer och tankar.

Han brukar få dricka sojamjölk. Det kanske jag ska sluta med... Det skulle faktiskt kunna vara en förklaring, att han inte tål det. Jag börjar bli lurig på om han verkligen är mjölkallergisk över huvud taget. Ikväll testade jag att ge honom en vanlig kanelbulle med vanlig mjölk i, bara för att se vad som hände. Han fick inte ont i magen alls!! Kanske är det sojan som han reagerar mot... Jag kör ju mycket med sojaprodukter nu. Gluten har jag också funderat på, men kanelbullen tyder väl på att det inte är den.

Jag ska nappa på idén att föra matdagbok / magontdagbok.

Avföringen är inte fast, så han borde inte vara förstoppad. Men jag har märkt, liksom Cosinus skriver, att det magonda ibland försvinner när han har fått gå och bajsa.

Idag ringde jag till sjukhuset och försökte slå näven i bordet, men det gick inget vidare. Lyckades till sist utverka att en läkare skulle ringa oss i eftermiddag, men hon hörde aldrig av sig.  Tänker att jag nog måste komma på förklaringen själv, inklusive vilka prover som kanske behöver tas.

Nu känner jag mig i alla fall lite mer optimistisk, efter era råd. Sojaprodukterna får gå bort och dagbok införas. Ikväll hade han inte magont alls, det var så skönt.

Fler råd mottages förstås också tacksamt.

• Pippi Strumpa

Svaret var sojamjölken. Det visade sig att han var allergisk mot soja också - det var därför han hade ont.

Nu efter några år utan både mjölkprotein och soja ser det ut som att han kan återgå till att dricka vanliga mjölkprodukter. Han mår hur bra som helst!

• liol1973
    Pippi Strumpa skrev 2014-12-02 12:19:38 följande:

Svaret var sojamjölken. Det visade sig att han var allergisk mot soja också - det var därför han hade ont.

Nu efter några år utan både mjölkprotein och soja ser det ut som att han kan återgå till att dricka vanliga mjölkprodukter. Han mår hur bra som helst!

Vad bra! Tänkte precis säga det innan jag såg att det var en gammal tråd. Men om det är ngn mer i samma sits:

Soja och baljväxter är en väldigt vanlig korsallergi till mjölkprotein allergi. Man ska därför helst undvika soja helt då man har konstaterad allergi mot mjölkprotein. Det är ofta som korsallergierna inte växer bort trots att huvudallergin, mjölkallergin, växt bort.
Svar på tråden 4 år och magont sedan flera år - som bara blir värre