• Kråkes mamma

"time-out" - Skamvrå

Jag är mamma till en grabb på 1½ år och lillen bor 50/50 hos mig och sin pappa.
    Problemet är att vi föräldrar har olika syn på uppfostran och har hamnat i en mindre konflikt gällande detta.
    Vår son är motoriskt utvecklad (ganska tidig med det mesta) men pratar inte alls. Han förstår enklare uppmaningar/frågor utan problem och kan själv visa vad han vill genom att peka och göra läten.

Vårt största problem är att grabben bits. Han biter varken barn eller personal på förskolan men han biter mig, pappan samt mor- och farföräldrar. Mig och mina föräldrar biter han sällan numera efter det att jag har satt mig på hans nivå, hållit honom om armarna och sagt med mörk röst - Aja dig, vi bits inte. Jag har gjort det så ofta vissa dagar att jag känt mig som en robot. Sonens pappa tror dock inte på den här metoden utan han vill att grabben ska sitta/stå i en skamvrå i ca 5 min för att förstå att bita är fel. Jag gillar inte alls tanken på en skamvrå då jag tycker att det känns kränkande mot barnet.

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få pappan att förstå att mitt sätt fungerar. Eller tips på hur vi kan göra något helt annat än det jag gör nu och det han vill göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 09:41
    Kanske ska tillägga att jag och pappan själva är uppfostrade väldigt olika. Mina föräldrar är för att prata och resonera och inte att straffa. Exets föräldrar är av den hårda typen med hot/straff/mutor och har bett exet att be sonen att leka tystare, inte låta honom äta själv då det kladdar osv.

• Svar på tråden "time-out" - Skamvrå
  • Kråkes mamma
    skogsvitter skrev 2013-01-16 14:17:26 följande:
    Missade faktiskt helt att barnet bor 50/50, betyder det varannan vecka?
    Det är ju inte alls särskilt bra för en liten 1-åring, det trodde jag var självklart för alla??

Jag tror det man menar ovan är att bitande orsakas av frustration och att veckovis boende i allra högsta grad skapar stark frustration hos barnet eftersom det ständigt utsätts för långvariga separationer, ständigt nya miljöer utan någon fast och stabil anknytningsperson som alltid finnas där.
    Kråkes mamma
  • Lilia

Ditt sätt fungerar ju uppenbarligen inte eftersom pojken fortfarande bits. Jag tycker att time-out är en jättebra uppfostringsmetod. Min erfarenhet är att även mindre barn kan förstå och ta till sig av den här metoden. Det är dock viktigt att time outen sker direkt efter att han har bitit.

• Kråkes mamma

Kom när enter (inklägg 21) och fick citatet postat utan min text så här kommer den.

50/50 innebär inte VV då vi tycker att grabben är för liten för det. Han bor 3+2+2 och det fungerar bra för honom vad det verkar som även om det är lite slitsamt för oss föräldrar. Han har en fin anknytning till både sin pappa och mig. Vet inte om det beror på att han flaskmatades av oss båda från det att han bara var 1 månad gammal och att vi båda varit väldigt delaktiga i skötseln av honom från start.  Hans pappa bor kvar i huset och jag bor på samma ställe som jag flyttade till efter separationen. Han har samma dagis med samma personal. Vi vuxna lever inte med några nya partners och våra vänner som han träffar gillar han jättemycket. Jag upplever det som att han har en trygg miljö med många fasta rutiner och personer runt omkring sig.

• 3bairns

Jag skulle säga att det är en frustrerad perion sonen går igenom eftersom han förstår mycket men kan inte uttrycka sig så tydligt att ni alltid förstår vad han menar.

Om jag har fattat det rätt så säger de som förespråkar time-out (vilket jag INTE gör) att man ska sitta sin ålders tid. Dvs för din son på 1,5 år så blir det 1,5 minuter. Din ex verkar inte så påläst ens på sin egen metod.

• skogsvitter
    Lilia skrev 2013-01-17 09:16:44 följande:
    Ditt sätt fungerar ju uppenbarligen inte eftersom pojken fortfarande bits. Jag tycker att time-out är en jättebra uppfostringsmetod. Min erfarenhet är att även mindre barn kan förstå och ta till sig av den här metoden. Det är dock viktigt att time outen sker direkt efter att han har bitit.
    Fast du kan inte banka in impulskontroll i en liten 1-åring, hur gärna man än skulle vilja. Så tillvida du inte skadar barnet såklart, men du kanske tycker det är ok att göra det? Skam-metoder fungerar precis lika bra som aga, med andra ord så visst funkar det men barnet tar ju samtidigt också skada! Är det verkligen värt att tvinga barnet till lydnad när man vet hur mycket det påverkar barnets övriga utveckling?! Både aga och skam-metoder i form av time-out och isolering är olagligt i Sverige, tyvärr är det mer socialt accepterat att skada sina barn psykiskt än fysiskt i Sverige och det kan man bara beklaga... jag hoppas fler inser att det finns andra sätt att fostra sina barn än att skada dem!
  • Kråkes mamma
    skogsvitter skrev 2013-01-17 16:51:59 följande:
    Fast du kan inte banka in impulskontroll i en liten 1-åring, hur gärna man än skulle vilja. Så tillvida du inte skadar barnet såklart, men du kanske tycker det är ok att göra det? Skam-metoder fungerar precis lika bra som aga, med andra ord så visst funkar det men barnet tar ju samtidigt också skada! Är det verkligen värt att tvinga barnet till lydnad när man vet hur mycket det påverkar barnets övriga utveckling?! Både aga och skam-metoder i form av time-out och isolering är olagligt i Sverige, tyvärr är det mer socialt accepterat att skada sina barn psykiskt än fysiskt i Sverige och det kan man bara beklaga... jag hoppas fler inser att det finns andra sätt att fostra sina barn än att skada dem!
    Jag håller med. Är helt införstådd med att han är för liten för att kunna styra sina impulser och oftast så bits han när han är uppspelt och busig eller när vi pussas och kramas. Jag vill inte använda time-out alls och speciellt inte eftersom min metod har gett mig resultat när det kommer till bitandet av mig och lillens mormor/morfar/morbror.
  • sunni

Känns som det är jag som skrivit trådstarten här. Är i exakt samma situation förutom att jag och pappan fortfarande lever i hop. Min son är snart 2 och fick en lillasyster för 8 veckor sen. Hatar hur han beter sig mot sonen. Funderarpå att flytta... blä. Ska bli spännande att läsa alla dina svar du fått.

Kråkes mamma skrev 2013-01-15 11:21:12 följande:
    Jag är mamma till en grabb på 1½ år och lillen bor 50/50 hos mig och sin pappa. Problemet är att vi föräldrar har olika syn på uppfostran och har hamnat i en mindre konflikt gällande detta. Vår son är motoriskt utvecklad (ganska tidig med det mesta) men pratar inte alls. Han förstår enklare uppmaningar/frågor utan problem och kan själv visa vad han vill genom att peka och göra läten. Vårt största problem är att grabben bits. Han biter varken barn eller personal på förskolan men han biter mig, pappan samt mor- och farföräldrar. Mig och mina föräldrar biter han sällan numera efter det att jag har satt mig på hans nivå, hållit honom om armarna och sagt med mörk röst - Aja dig, vi bits inte. Jag har gjort det så ofta vissa dagar att jag känt mig som en robot. Sonens pappa tror dock inte på den här metoden utan han vill att grabben ska sitta/stå i en skamvrå i ca 5 min för att förstå att bita är fel. Jag gillar inte alls tanken på en skamvrå då jag tycker att det känns kränkande mot barnet. Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få pappan att förstå att mitt sätt fungerar. Eller tips på hur vi kan göra något helt annat än det jag gör nu och det han vill göra. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 09:41 Kanske ska tillägga att jag och pappan själva är uppfostrade väldigt olika. Mina föräldrar är för att prata och resonera och inte att straffa. Exets föräldrar är av den hårda typen med hot/straff/mutor och har bett exet att be sonen att leka tystare, inte låta honom äta själv då det kladdar osv.

• Kråkes mamma
    sunni skrev 2013-05-13 12:41:39 följande:
    Känns som det är jag som skrivit trådstarten här. Är i exakt samma situation förutom att jag och pappan fortfarande lever i hop. Min son är snart 2 och fick en lillasyster för 8 veckor sen. Hatar hur han beter sig mot sonen. Funderarpå att flytta... blä. Ska bli spännande att läsa alla dina svar du fått.
    Är det din sambos sätt mot er son som du tycker illa om?

Här är sonens bitande nu nere på ett minimum och pappan har själv insett att skamvrå/timeout inte är rätt sätt att använda sig utav.
  • skogsvitter
    Kråkes mamma skrev 2013-05-13 16:01:40 följande:
    Är det din sambos sätt mot er son som du tycker illa om?

Här är sonens bitande nu nere på ett minimum och pappan har själv insett att skamvrå/timeout inte är rätt sätt att använda sig utav.
    Vad kul att läsa!
  • Kråkes mamma
    skogsvitter skrev 2013-05-13 17:34:52 följande:
    Vad kul att läsa!
    Det känns underbart! Både att bitandet i stort sett är borta men framförallt att pappan lyssnade på mig och att vi nu har en gemensam plan för hur vi vill uppfostra vår son. Vi tror att det är viktigt att han har samma regler hos oss båda så att ingen förvirring uppstår.
  • TCB

Vi kombinerade time out med reward charts och det funkade utmärkt. Vår son slutade bitas efter ett par veckor bara.

• MalinEddie
    TCB skrev 2013-06-23 22:44:58 följande:
    Vi kombinerade time out med reward charts och det funkade utmärkt. Vår son slutade bitas efter ett par veckor bara.
    Hur gick ni tillägga? Ålder på barnet? Fortsätter i denna metod?
    Jag är givetvis emot avskiljande time-out men nyfiken.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Annaïck

Han är för liten för time out. Jag tror pa din metod och pa att sedan försöka avleda barnet. Det är viktigt att barnet förstar att det inte är ok och att det hörs pa mamma och pappa.

Svar på tråden "time-out" - Skamvrå