• bellan

Lovad ett vikariat, berätta att jag är gravid?

Hej!
    Chefen från en förskola ringde precis och frågade om jag var intresserad av en 50 % tjänst fram till sommaren. Alltså ett vikariat.
    Jag är gravid i vecka 7 eller 8. Ska skriva på papper och så nästa vecka. Ska jag berätta att jag är gravid eller inte? Har typ inte berättat för någon ännu!

• Svar på tråden Lovad ett vikariat, berätta att jag är gravid?
  • Snuttan 01

Nej du berättar inte att du är gravid. det kan du göra när du gått ca 15v.. För då har du passerat den "osäkra" tiden.

• bellan
    Snuttan 01 skrev 2013-01-17 16:18:27 följande:
    Nej du berättar inte att du är gravid. det kan du göra när du gått ca 15v.. För då har du passerat den "osäkra" tiden.

Ok tack!
    Det kanske är smartast! Är ju som sagt i vecka 7 eller 8 och då vet man kanske inte ens om det. Hehe.
    Eller ja möjligheten finns ju! :) 
  • Snuttan 01
    bellan skrev 2013-01-17 16:26:34 följande:
    Ok tack!
    Det kanske är smartast! Är ju som sagt i vecka 7 eller 8 och då vet man kanske inte ens om det. Hehe.
    Eller ja möjligheten finns ju! :) 
    Ja men du kan ju lossas som att du inte visst om det när du skrev papprerna. det är ju inget Chefen behöver veta..:)
  • pralinen86

Man har inte skyldighet att berätta förrän det är två månader innan man planerar att gå på föräldraledighet.
    Det är inte tillåtet för en arbetsgivare att göra skillnad för att du är gravid, men har du ännu inte skrivit på några papper så kan det alltid "dyka upp något" som gör att du plötsligt inte får tjänsten.

• bellan
    Mirali skrev 2013-01-17 16:44:02 följande:
    Det är ju inga problem om det bara är fram till sommaren kommer du ju kunna jobba hela tjänsten ut. Berätta inte förrän v15 eller så som någon sa. Varför tänker du att du borde berätta nu?
    Tänker väl mest för att vara en "ärlig" person, så jag kanske får komma tillbaka på en annan tjänst efter graviditeten? Hoppas verkligen jag orkar jobba fram till mitten av juni. Men det borde väl inte vara några problem! 
  • Tjohalia
    bellan skrev 2013-01-17 15:59:08 följande:
    Hej!
    Chefen från en förskola ringde precis och frågade om jag var intresserad av en 50 % tjänst fram till sommaren. Alltså ett vikariat.
    Jag är gravid i vecka 7 eller 8. Ska skriva på papper och så nästa vecka. Ska jag berätta att jag är gravid eller inte? Har typ inte berättat för någon ännu!

Inte ännu! Du har ingen skyldighet att berätta det nu, och dom har ingen rätt att neka dig pga graviditet så det finns ingen anledning tycker jag.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • HannaHYLK

Det spelar ingen roll hur du gör. Om du har viljan så orkar du jobba fram till sommaren, såvida du inte skulle få hemskt mycket besvär.

• SarkastiskRealist
    pralinen86 skrev 2013-01-17 16:47:20 följande:
    Man har inte skyldighet att berätta förrän det är två månader innan man planerar att gå på föräldraledighet.
    Det är inte tillåtet för en arbetsgivare att göra skillnad för att du är gravid, men har du ännu inte skrivit på några papper så kan det alltid "dyka upp något" som gör att du plötsligt inte får tjänsten.
    Tre månaders varsel måste man ge arbetsgivaren! Inte två.
  • Lian Kesko

Håll det för dig själv tills du fått vikariatet och så att det har gått ett par veckor.
    Många som säger att de är gravida ser ofta många chefer som ett problem, vilket är fel i det stora hela.

Lycka till! 

• Seven Costanza
    SarkastiskRealist skrev 2013-01-29 20:42:57 följande:
    Tre månaders varsel måste man ge arbetsgivaren! Inte två.

Nej, den utgångspunkt som finns i föräldraledighetslagen säger två månader, sedan är detta en sådan sak som kan skilja sig beroende på vad som står i kollektivavtalet för branschen, men grunden är bara två månader .
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldraledighetslag-1995584_sfs-1995-584/
  • SarkastiskRealist
    Seven Costanza skrev 2013-01-30 00:05:18 följande:

Nej, den utgångspunkt som finns i föräldraledighetslagen säger två månader, sedan är detta en sådan sak som kan skilja sig beroende på vad som står i kollektivavtalet för branschen, men grunden är bara två månader .
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Sven.../
    Intressant att veta! Jag är medlem i Vårdförbundet och jobbar alltså inom vården. Där är vår arbetsgivare stenhård med tre månader! Men tack för info! Ska undersöka detta vidare hur det blir för min sambo är gravid!
Svar på tråden Lovad ett vikariat, berätta att jag är gravid?