• Gumsegumsan

Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?

Min lille är snart sju månader och jag har börjat med välling lite smått. Trodde inte det skulle vara några problem då han är matintresserad men välling går inget vidare. Jag har bara testat i en vecka, men tänkte ändå be om tips.

Hur har ni gått tillväga för att få era barn att dricka välling?
    Har ni märkt någon särskild välling som barnet upplevt som extra god? (funderar tex på att testa majsvälling)  

• Svar på tråden Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?
  • SIN74

Min minsting ratade vällingen tills jag skakade den i kallt vatten - då åt han. :)

• Ishari

Hej!

jag förstår inte heller varför du måste ge välling så tidigt! Och vissa barn gillar inte välling! Jag ammade min dotter till hon var 10månader och sen har hon fått ersättning istället! Först nu vid 13,5mån så har jag börjat introducera majs välling, men hon föredrar ersättningen!

om jag hade kunnat amma längre hade jag fortfarande gjort det (var tvungen att sluta få hon bet sönder mig)!

Lycka till!

• hannis

Testa att blanda vällingen med ersättning tills barnet vänjer sig vid smaken. Vår son tyckte det var mer ok än bara välling. Nu blev välling aldrig någon stor favorit ändå hos oss och vi gav det bara i några månader men det fick utmärkt ändå. Sonen har inte ätit gröt heller får jag väl tillägga så barn klarar sig faktiskt utan både välling och gröt.

• Dohgon

Min fråga var absaolut inte för att anmärka några föräldrar eller att jag anser att man gör fel. var bara en fråga av nyfikenhet varför man aktivt väljer att fortsätta försöka få ett barn att äta något som på intet sätt är viktigt för överlevnad liksom när barnet bestämmt inte vill ha det.
    jag försökte också några gåner med välling men upptäckte snabbt att det inte gick så då sket vi i den helt enkelt för den fyller ingen direkt funktion, mer än att det kanske blir mindre kladd av välling än av gröt då såklart =)
    sen kan jag absolut förstå de kvinnor som bara ammar annars vill kunna ge flaska med någonting i utbyte mot bröstet för det är påfrestande att ha ett barn där hela tiden också =)

• Levendel
    Dohgon skrev 2013-01-18 22:55:01 följande:
    Min fråga var absaolut inte för att anmärka några föräldrar eller att jag anser att man gör fel. var bara en fråga av nyfikenhet varför man aktivt väljer att fortsätta försöka få ett barn att äta något som på intet sätt är viktigt för överlevnad liksom när barnet bestämmt inte vill ha det.
    jag försökte också några gåner med välling men upptäckte snabbt att det inte gick så då sket vi i den helt enkelt för den fyller ingen direkt funktion, mer än att det kanske blir mindre kladd av välling än av gröt då såklart =)
    sen kan jag absolut förstå de kvinnor som bara ammar annars vill kunna ge flaska med någonting i utbyte mot bröstet för det är påfrestande att ha ett barn där hela tiden också =)
    Dar varken du eller någon annan med att göra, allt ni vet är ATT inte varför. Att det är så beror på den inställning som finns att den som ger tillägg är djävulen själv. Jag tycker att det är mer intressant att du ställer den här frågan som till syvende handlar om skuldbeläggning och vem som är den bästa mamman.

Så länge som det är diskussioner och det skuldbeläggs har ingen med att göra varför någon ger tillägg.
  • Dohgon
    Levendel skrev 2013-01-18 23:24:35 följande:
    Dar varken du eller någon annan med att göra, allt ni vet är ATT inte varför. Att det är så beror på den inställning som finns att den som ger tillägg är djävulen själv. Jag tycker att det är mer intressant att du ställer den här frågan som till syvende handlar om skuldbeläggning och vem som är den bästa mamman.

Så länge som det är diskussioner och det skuldbeläggs har ingen med att göra varför någon ger tillägg.
    men snälla nån, jag skriver ju att jag inte vill skuldbelägga någon alls. Jag ger själv ersättning till mina barn men skulle de vägra äta den nu så skulle jag inte trycka i dem mer av den.
    om jag omformulerar min fråga då.
    försöker man så länge att få ett barn att dricka välling för att BVC har sagt det, det är snarare det jag vill ha fram om det är pga bvc eller liknande.

jag ser bara inte meningen med att ge barnet välling när de inte vill ha den. sen har jag självklart ingenting med varje enskilld individ att göra, men tänkte att någon här kanske kunde förklara för mig varför man absolut vill ge den.
    Jag ser absolut inget fel på tillägg på något vis, det är bra att det finns och för de barnen som gillar den så är det ju suveränt =)
    Jag ställer absolut inte frågan för skuldbellägning eller vem som är den bästa mamman. jag frågar av helt vanlig nyfikenhet.
    På samma sätt som jag skulle frågat en människa som försöker tvinga ett barn att äta piggelin (glassen) om barnet bestämt inte vill ha den.
  • mikroE

TS, jag vet inte hur många sätt det finns men de jag hört om har nämnts i tråden:

1. Blanda med ersättning om det är vad barnet äter redan. Det hade du provat så det behöver du ju inte prova igen.
    2. Blanda i något som är godare än välling, i denna tråd nämns vaniljpulver, socker, saft och messmör vad jag kan se.
    3. Byt sort.
    4. Skit i välling och ge något annat istället. Jag röstar på denna men jag är lite kritisk till välling i allmänhet.

Lycka till! 

• partouze

Min ditter gillar inte heller välling, vi kör gröt sedan ersättning precis innan sova och sedan tandborstning. Funkar perfekt.

• Meickan

Vet inte om du fått ngt svar ännu, orkar inte läsa hela tråden! Men vi blandade välling och ersättning. Typ 50/50! Efter nån vecka drack hon vällingen, som hon vägrat innan!

• mammassnosa

Jag har bara läst första 3 sidorna så någon kanske redan kommit med förslaget. Men Nestlé har en nattersättning som heter NAN2 Good Night som det är risflingor i och som är vällingliknande. Men med mer näring. Men eftersom den blir tjockare konsistensen mättar den bättre. Funkar bra för oss som sista mål på kvällen. Jag vill inte ge välling så då hittade jag denna.

• Katarina2011

Vi ger lite välling till våran 7 mån. Köpte Majsvälling men de totalvägrade han (förstår honom dock, inte god!) trotts att han varit van vid flaska, provade blanda i ers. Gick mkt bättre. Provade sen havrevälling och den äter han hur bra som hellst :)

• MissGadget

Ge honom något annat då. Enkelt.

• Apopan

Min son har vägrat gröt, välling, ersättning och puréer/moser. Plockmat har det varit sedan dag ett med fast föda. Kolla in blw!

Svar på tråden Min bebis vill inte ha välling, tips på hur jag ska göra ?