• scrapparlotta

Vad ska man äta??

Jag försöker så med att gå ner i vikt. Har kommit igång med träning, men svårast är maten. Vad ska man äta?? Man ska inte äta pasta, ris och potatis.....inte bröd....Tyvärr tycker jag inte om grönsaker så mycket. Morötter och palsternacka går bra....men broccoli, blomkål och sånt går bort. Kan inte äta det bara.....Jag får bara sån panik varje gång jag ska äta, för jag vet inte vad jag ska hitta på. Allt känns bara onyttigt. Och sallad, visst kan jag äta det ibland...det kan vara gott. Men inte varje dag, jag vill gärna ha varm mat på dagen....i alla fall nu på vintern. 

Snälla, vad ska jag hitta på?? 

• Svar på tråden Vad ska man äta??
  • scrapparlotta

Blir galen......varför kan jag inte gilla sånt som är nyttigt??? Köpte keso igår, hoppades jag skulle kunna äta det. Blandade med lite mango och melon......men usch, fy och bläääää.....går inte!!!

• Pavel

Tror att du får försöka slappna av lite det måste ju kännas naturligt annars blir det inte långvarigt, jag äter ris två portioner om dagen a200 gram det blir 400 gram ca 500 kcal samt 300gram kyckling fördelat på två serveringar ca 400 kcal, det är totalt 900 kcal. frukost havregrynsgröt utan mjölk och två ägg ca 300 kcal. det är bara att börja räkna efter, kan tyvärr bli lite tjatigt men vill du nå dina mål får du kämpa lite. räkna ut ditt kaloribehov finns aidor på nätet och ligg dig på underskott hur mycket får du bestämma själv men ett tips är stt inte gå för lågt då det kan bli rätt jobbigt i längden, lite hungrig får man ju räkna med att vara. Välkomna hungern och se den som ett tecken på att du gör rätt, det är inte farligt att ha lite kurr i magen tvärtom det håller en på alerten. Vill bara klargöra att jag inte uppmanar mågon att svälta sig men vi måste ju inte vara proppmätta hela tiden, ät lagom mycket av naturlig oprocessad mat utan socker och skit, fisk, magert kött, potatis och ris.

• scrapparlotta
    Pavel skrev 2013-01-21 21:51:01 följande:
    Tror att du får försöka slappna av lite det måste ju kännas naturligt annars blir det inte långvarigt, jag äter ris två portioner om dagen a200 gram det blir 400 gram ca 500 kcal samt 300gram kyckling fördelat på två serveringar ca 400 kcal, det är totalt 900 kcal. frukost havregrynsgröt utan mjölk och två ägg ca 300 kcal. det är bara att börja räkna efter, kan tyvärr bli lite tjatigt men vill du nå dina mål får du kämpa lite. räkna ut ditt kaloribehov finns aidor på nätet och ligg dig på underskott hur mycket får du bestämma själv men ett tips är stt inte gå för lågt då det kan bli rätt jobbigt i längden, lite hungrig får man ju räkna med att vara. Välkomna hungern och se den som ett tecken på att du gör rätt, det är inte farligt att ha lite kurr i magen tvärtom det håller en på alerten. Vill bara klargöra att jag inte uppmanar mågon att svälta sig men vi måste ju inte vara proppmätta hela tiden, ät lagom mycket av naturlig oprocessad mat utan socker och skit, fisk, magert kött, potatis och ris.
    Ja, det är säkert det jag gör felet....jag går och tänker på detta hela tiden. Det är väl därför det skiter sig varje gång. Får panik och tycker helt plötsligt att allt är onyttigt. Denna gång bara måste jag fixa det, vi ska spara ihop pengar så vi kan åka utomlands till hösten. Och jag VÄGRAR ligga på poolkanten eller på nån strand och se ut som om en valross har strandat. 

Men jag blev väldigt glatt överraskad på lunchen idag. Jag fixade till en chili con carne igår, med nötfärs, lök, finkrossade tomater, kryddor, tabasco och vita bönor. Det var VÄLDIGT gott....åt en sallad till. Det måste väl ändå varit helt ok? Och så gott, ser fram emot lunchen imorgon nu då jag har en portion till :) 
  • Coxia

Ät mat, inte skräp. Om du bara äter mat och skippar allt som inte är just mat går du ner i vikt. 

• cina78

Jag tror på små förändringar som man klarar att leva med, som att dra ner på onyttigheter som fika, läsk, godis. Inte överdriva portionsstorlekarna och dryga ut maten med mer grönsaker. För stora steg och för mycket "missunna" sig tror jag slår tillbaka. 
    Jag har mått som bäst när jag gjort små förändringar och rört mig mer, men när jag räknade kalorier hela tiden blev jag stressad och resultatet blev att jag knappt gick ner alls istället. 

• SexyLittleTeacher

Jag har gått ner 24 kg sen augusti. Jag har ätit allt, men dragit ner på kolhydrater (äter det dock varje dag, bara mindre mängd) och sötsaker. Sen har jag tagit promenader och joggat. Thats it! Tror på att göra av med mer kalorier än du får i dig är det ändå som funkar. Lycka till :)

• Biffus
    scrapparlotta skrev 2013-01-21 21:34:45 följande:
    Blir galen......varför kan jag inte gilla sånt som är nyttigt??? Köpte keso igår, hoppades jag skulle kunna äta det. Blandade med lite mango och melon......men usch, fy och bläääää.....går inte!!!

Skippa mejerier, det innehåller IGF-1. Med tanke på att du inte växer på längden, kommer IGF-1 göra att du växer åt 'andra håll' istället...
  • scrapparlotta
    Biffus skrev 2013-01-22 17:57:38 följande:
    Skippa mejerier, det innehåller IGF-1. Med tanke på att du inte växer på längden, kommer IGF-1 göra att du växer åt 'andra håll' istället...
    Jisses vad mycket man ska tänka på!! IGF-1, har inte ens hört talas om det....vad är det? Tänk så lätt alla som inte behöver tänka på sånt här har det.....bara kan äta det dom tycker är gott....hmm. 

Men faktiskt ännu en positiv upplevelse nu ikväll. Jag köpte palsternackor och morötter....så gjorde jag ungsrostade rotfrukter av det. Hade i potatis med. Smakade på en liten bit palsternacka, shit....var ju shitgott!! Mums  
  • Coxia
    scrapparlotta skrev 2013-01-22 20:26:46 följande:
    Jisses vad mycket man ska tänka på!! IGF-1, har inte ens hört talas om det....vad är det? Tänk så lätt alla som inte behöver tänka på sånt här har det.....bara kan äta det dom tycker är gott....hmm. 

Men faktiskt ännu en positiv upplevelse nu ikväll. Jag köpte palsternackor och morötter....så gjorde jag ungsrostade rotfrukter av det. Hade i potatis med. Smakade på en liten bit palsternacka, shit....var ju shitgott!! Mums  
    smula på lite fetaost och färsk mynta nästa gång när du tar det ur ugnen har du en kalasgod vegetarisk middag. 
  • Pavel
    Biffus skrev 2013-01-22 17:57:38 följande:

IGF-1 främjar muskeltillväxt, du kan nog lugnt äta dina mejeriprodukter
  • lovely89

Kvarg +.1% fett, med varma bär ex hallon eller blåbär eller blandat, sen någon tsk fin lught eller saft med stevia i, super gott.. 

fisk/kyckling med grönsaker, går att göra sås på kvarg och sweet hot chilisås jätttte gott, blir det inte tort heller.

Eller abbas egna färdiga såser innehåller inte mycket kcal per portion med grönsaker.

Köttfärsås med tomatsås eller med bara massa goda grönsaker i..

wook och kyckling.. 

soppor. Finns färdiga viktväktarsoppor som är jätte goda och innehåller få kcal. Mätt blir man för det är mycket soppa man får :) 

Och ha en en unnar dag i veckan.. Viktigt viktigt :) 

• scrapparlotta
    lovely89 skrev 2013-01-22 21:18:29 följande:
    Kvarg +.1% fett, med varma bär ex hallon eller blåbär eller blandat, sen någon tsk fin lught eller saft med stevia i, super gott.. 

fisk/kyckling med grönsaker, går att göra sås på kvarg och sweet hot chilisås jätttte gott, blir det inte tort heller.

Eller abbas egna färdiga såser innehåller inte mycket kcal per portion med grönsaker.

Köttfärsås med tomatsås eller med bara massa goda grönsaker i..

wook och kyckling.. 

soppor. Finns färdiga viktväktarsoppor som är jätte goda och innehåller få kcal. Mätt blir man för det är mycket soppa man får :) 

Och ha en en unnar dag i veckan.. Viktigt viktigt :) 

Japp, den där unnardagen ska jag ha. Det får bli antingen fredag eller lördagskvällen.....beror på vad vi ska göra på helgen. Men då ska jag unna mig lite godare med (fast vara stenhård på att bara ta en normalstor portion) och till det ska jag dricka lite vin. Sen lite popcorn.....För min del är det jätteviktigt att få ha en sån dag. Annars hade jag blivit tokig :) Och tack för tipsen
  • Biffus
    Pavel skrev 2013-01-22 21:10:56 följande:

IGF-1 främjar muskeltillväxt, du kan nog lugnt äta dina mejeriprodukter
    och ökar cancerrisken. HGH (när kroppen producerar det själv, inte extra tillskott) är mycket bättre och ökar inte risken att få cancer.
Svar på tråden Vad ska man äta??