• Anonym (Bekymrad pappa)

mamman till mina barn nekar sätter upp regler för umgänge

Hej! När jag gör precis som mamman till mina barn vill när det gäller att göra henne "tjänster" typ som att skjutsa henne till ställen, hjälpa henne flytta och i stort sett hålla med henne i allt hon tycker så är hon väldigt tillmötesgående att jag ska få  hämta barnen på dagis mitt i veckan någon dag (har dem varannan helg nu på grund av att jag bor hos mina föräldrar). Men så fort jag inte håller med om allt hon säger så ignorerar hon mig när jag vill bestämma en dag i veckan när jag kan hämta barnen. Är precis som att hon använder barnen som ett vapen emot mig.

Har fått en lägenhet nu som det är inflyttning på 1 Mars och då tycker ju givetvis jag att barnen har rätt att vara hos mig varannan vecka ( vi har gemensam vårdnad )

Hon vill lägga upp regler för hu mycket umgänge barnen ska ha med mig i början. hon vill att barnen ska bo enbart hos henne första veckan då hon tycker de ska vänja sig vid hennes nya lägenhet först som hon ska flytta till. 

Hon vill inte spika några dagar som jag ska ha med barnen innan jag har fått min lägenhet. verkar som att hon vill kunna kontrollera och ändra på dagar om jag inte dansar efter hennes pipa.

Tänker gå till familjerätten och ta upp det med dem men mamman till barnen vägrar att följa med. Kan de tvinga henne dit?

Vore tacksam om någon som har haft samma bekymmer kunde komma med råd!

MVH

• Svar på tråden mamman till mina barn nekar sätter upp regler för umgänge
  • sextiotalist

Nu är ju inte ens rätt att ha vv bara för att man har gemensam vårdnad, men för de barn som det fungerar för är det nog det bästa.

Istället för att fara på med vv på det sättet, så gör du precis som du har gjort, ta detta via familerätten och be att få till ett bra umgängeschema där vv är det du önskar. Ditt ex förlorarar bara på att inte samarbeta, familjerätten kan inte tvinga henne dig, men drivs det så långt som till tingsrätten kan de besluta att ni skall träffas.

• slutatsnusa

grattis till lägenheten!
    jag har inte haft samma bekymmer som du utan vill bara hejja på dig i din strävan att få ta hand om dina barn!
    fortsätt att ställa upp för henne som du gör för det är ju inte bara henne du hjälper utan även era barn
    men det är också dags att börja sätta gränser och värna om ditt eget liv
    har ingen erfarenhet av att gå till familjerätten, men jag tänker att om du bokar tid och de underrättar henne och hon inte dyker upp så ser det ju inte så bra ut för henne eller hur
     kämpa på och lycka till

• alvias78

I min komun är det så att båda måste vilja gå till familjerätten för att få tid där. Annars får man gå till tingsrätten.

• Anonym (Mamma)

Du gör helt rätt som kontaktar familjerätten!  
    Det är tragiskt när mammor använder barnen som "vapen".
    Hoppas att ni kan komma överens om hur, vad och när barnen ska vara hos dig och mamman!
    Lycka till! Glad Håller på dig!Solig

Tacksam för svar! Förstår bara inte varför det ska vara så svårt för henne att vi bara bestämmer in att de här dagarna i veckan hämtar jag från dagis. Hon ger svepande svar som att det kan nog kanske gå och så vidare.. Det behövs rutin dels för barnens skull och dels för att jag ska kunna planera. För mig är det en självklarhet att barnen har samma rätt till mig.. Känns ju bara som det blir jobbigare sen om hon håller dem ifrån mig nu=/

där har vi kanske förklaringen till varför hon vägrar gå dit=/  hon får det ju nästan att framstå som att hon är en bättre förälder när det är så här=(  jag har dem varannan helg nu och jag tar med stora tjejen på aktivitet den fredagen när jag hämtar dem. hon frågar mig om jag även kan ta aktiviteten på måndagen för det blir krångligt för henne att ta bussen då det är en bit bort.. vilket jag givetvis vill för jag får tid med barnen. Men föreslår jag att ta barnen efter dagis så kan jag kanske leka lite på lekplasten efter för det älskar dem. då duger jag inte=/

I värsta fall får jag dansa efter hennes pipa tills barnen har kommit igång att bo hos mig men hon kan väll ändå inte komma och hämta dem hos mig om hon är på det humöret sen?

• Iida01
    slutatsnusa skrev 2013-01-19 10:10:20 följande:

grattis till lägenheten!
    jag har inte haft samma bekymmer som du utan vill bara hejja på dig i din strävan att få ta hand om dina barn!
    fortsätt att ställa upp för henne som du gör för det är ju inte bara henne du hjälper utan även era barn
    men det är också dags att börja sätta gränser och värna om ditt eget liv
    har ingen erfarenhet av att gå till familjerätten, men jag tänker att om du bokar tid och de underrättar henne och hon inte dyker upp så ser det ju inte så bra ut för henne eller hur
     kämpa på och lycka till

Finns ingen anledning för honom att ställa upp på allt det där heller, är hon en sån skit så ska han absolut inte göra det. Det behöver verkligen inte gå ut över barnen, det beror helt på hur man gör det!!!!
    Han har inga som helst skyldigheter gentemot henne när det gäller att skjutsa runt och att hjälpa henne flytta. 
    Ska hon flytta kan barnen vara hos honom så kan hon ta hjälp av någon annan så vips slipper det gå ut över barnen!! 
    Han ska INTE behöva göra sådana saker bara för att få träffa sina barn!  

Stå på dig TS och slava INTE under henne för att få träffa dina barn, det får du inte ut ett skit av! Det är en rättighet du har att träffa dina barn! 
  • Virvelvind84

Hej! Om du vill ha stöd och tips så kan du hojta till privat.. Är i liknande sits men vill inte skriva ut så mkt här..

• Anonym

Ja visst är det konstigt att vissa föräldrar tror att barnen är deras.

Nej du kan inte tvinga henne till familjerätten. Om någon månad när ni kommit på plats kan du dock skicka ett mail till henne där du föreslår växelvist boende. kortare perioder om barnen är små, veckovis om de är äldre. Sen föreslår du att ni går till familjerätten och skriver under ett avtal som reglerar umgänget. Men svarar hon inte eller nekar så är nästa instans tingsrätten. 

Lycka till! 

• FuckGoggleAskMe

Jag ar ju inte sa insatt i sadant har, men varfor funkar det inte om du bara hamtar barnen fran dagis nagon dag lite tidigare an vad mamman brukar hamta, sen ringer du mamman och sager att du hamtat barnen, och att du har dom till nasta dag da du lamnar dom till dagis.

Ni har ju gemensam vardnad och det ar dina barn - det ar ju inte kidnappning. 

• Anonym

Hur gamla är barnen?

Jag tycker inte man ska använda barnen som vapen, absolut inte. Men varannan vecka kanske inte är bästa lösningen heller om barnen är för unga. Är de under 4 så tycker jag ni ska hitta en annan lösning.

Lycka till!

• Anonym (Anna)

Som jag förstår det så har ni båda två lika rätt att hämta barnen på förskolan när som helst när ni har gemensam vårdnad.  Hon kan inte säga vad du skall göra och du kan inte säga vad hon skall göra. Ni behöver ett skrivtligt avtal om hur ni fördelar umgänget. Om hon inte vill gå till familjerätten kan ni väl skriva ett själva. Sen kanske det inte är giltigt om någon börjar tjafsa, men då finns iallafall bevis på något ni kommit överens om. Ta det via mail exempelvis. Diskutera även redan nu hur ni löser sommarsemester och juletid.

Apropå att direkt ha varannan vecka när du får lägenhet. det förstår jag att du vill. Men för att stryka mamman medhårs (som du ändå verkar vilja göra) så föreslår jag att ni bestämmer att från 1 april skall det vara varannan vecka, så barnen och mamman får tid att vänja sig vid tanken. Smidigt vore ju att direkt utöka till fredag - måndag varannan vecka. Blir då inte stort steg till onsdag - onsdag varannan vecka exempelvis. 

• Anonym (Anna)

Oj då. Lite äldre tråd visst!

• SupersurasunkSara

Läste bara TS nu så du kan ha fått dessa råd redan.

Ring famrätten/soc och be om samarbetssamtal. Inför samtalet tar du med dig ett umgängesschema som du anser är bra. 
    Är barnen över 3 kan ni ha varannan v, under tycker iaf jag att ni ska ha tätare byten. (Kanske behövs tätare byten ändå, det får ni ju se på barnens mående)
    Tex: Måndag till onsdag, hos pappa, pappahämtar på dagis måndag em och lämnar på dagis onsdag morgon. Onsdag till fredag, hos mamma, mamma hämtar på onsdag och lämnar på fredag. Fredag till måndag hos pappa, pappa lämnar på måndag på dagis. Mamma hämtar på dagis och så börjar ni om, fast ni byter dagar så att den andra också får helg med barnen. 

Se till att hämtning/lämning specifieras, vem hämtar och lämnar? När ska hämtning lämning ske? Vilken tid och var? Vem vabbar? Var och en under sin egen tid brukar vara smidigast.  

Se också till att kostnaderna för barnet fins med, hur ska de fördelas? Ska en betala dagisavgiften eller ska den delas (vissa kommuner säger nej till deling, smartast är då att den som tjänar minst betalar den men blir kompenserad på annat vis, tex att den andra betalar försäkringen eller att den som betalar dagis får hela barnbidraget.)
    Ju mer ni skriver avtal på, desto mindre tjafs.      

Mamman blir kallad till detta möte och vägrar hon gå är det illa, för henne. Beslut kan nämligen tas utan hennes medverkan.
    Du har dessutom större chans om det kommer till en tvist om du visat dig samarbetsvillig, men inte hon.

Ang barnbidraget, det går att dela, men då måste mamman godkänna det. underhåll utgår vanligen inte vid 50/50 boende, men man kan ansöka om underhåll vid växelvist boende hos FK, det påverkar inte den andra föräldern alls och båda kan söka.

• SupersurasunkSara
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-03-02 11:44:09 följande:
    Jag ar ju inte sa insatt i sadant har, men varfor funkar det inte om du bara hamtar barnen fran dagis nagon dag lite tidigare an vad mamman brukar hamta, sen ringer du mamman och sager att du hamtat barnen, och att du har dom till nasta dag da du lamnar dom till dagis.

Ni har ju gemensam vardnad och det ar dina barn - det ar ju inte kidnappning. 

Så får man göra, men gör man så kan det komma surt efter i en vårdnadstvist. Bäst är att göra allt 'rätt' och få till ett skriftligt underskrivet umgängesavtal som man sedan hålle rhårt på, om det inte visar sig att det går att kompromissa om vissa saker framöver.
  • Anonym

Är något av barnen under 3? Då rekomenderas inte varannan vecka istället bör man ha tätare byten kanske var 3:e dag.

• Enter Sandman

Hur har det gått ts?

Som nån annan sa, ta henne till familjerätten och gör ett ordentligt umgängesavtal som gäller.
    Hon kan vägra det, men det ser inte bra ut i en ev. vårdnadstvist och räknas som att vara samarbetsovillig, om man inte ens vill försöka hitta en lösning. 
    Funkar inte familjerätten så har du tingsrätten att gå till.
    Det är inget jag rekommenderar i första hand men ibland är det bättre än att gå och vara irriterad och bråka och tjafsa i flera år kanske.
    Framförallt för barnen.
    Det blir lugnare när alla har något att hålla sig till och vet vad som gäller.       

Svar på tråden mamman till mina barn nekar sätter upp regler för umgänge