• Catox9

Resa till fjällen med två småbarn.. Vad ska vi packa?

Vi åker om en vecka till fjälls med småkottarna..
    Äldsta är 2 1/2 och lillen fyller 1 när vi är där..
    Jag ska själv bara bada i badhuset som finns där, stora kommer åka pulka och bada naturligtvis, lillen kommer nog mest bada tror jag..
    Min man ska åka skidor.

Vad behöver vi i packningen?
    Har aldrig varit i fjällen förut..

Har köpt hjälm till stora, men det finns ingen som passar lillen.
    Vi har en vinteroverall och ett tvådelat set till stora.
    Har oxå ett skalset men det lär väl inte vara nödvändigt att ta med? 
    Vinterstövlar och vintergummistövlar. Tänkte ta med båda.
    Lillen har en vinteroverall, behövs det en till?
    Han är inte sån att han bara vill sitta stilla, kryper/ålar men går inte.
    Han har nog inga skor som passar.. vad sätter jag på fötterna på honom?

Tipsa gärna om saker som är bra att ta med.
    Vi åker bil upp, tar ca 6h saker som roar barnen i bilen under den tiden???

• Svar på tråden Resa till fjällen med två småbarn.. Vad ska vi packa?
  • La Lola

Ts, var bor ni och vart ska ni?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Catox9
    La Lola skrev 2013-01-21 11:29:38 följande:
    Ts, var bor ni och vart ska ni?

Bor strax norr om Sthlm och ska till Lindvallen/Sälen :)
  • La Lola
    Catox9 skrev 2013-01-21 11:36:04 följande:

Bor strax norr om Sthlm och ska till Lindvallen/Sälen :)
    Ok!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus

Tossor på fötterna på lillen om det är kallt. Ta med tjocksockar och galonvantar om det skulle bli slask någon dag. Funkar jättebra att ha på fötterna på krypbebisar så är de lika smidiga som vanligt men blir inte blöta (tossorna brukar sällan stå emot vätan så bra).

Vi har sällan hjälm på våra barn när de åker pulka, det är bara om det är jätte, jätteisigt i backen eller de ska åka i jättestora backar men det har de inte velat i 1-årsåldern. Min nuvarande 2.5-åring är superfeg och enda gången hon använder hjälp är när hon går på isbanan vi har på baksidan huset för där halkar hon ibland. Men för att åka tefat så har hon aldrig hjälm för hon vägrar åka utan vuxen ens i vår lilla backe nära huset.

Men de äldre barnen har nog provat vara vildare så så och där har de nog provat ha hjälp i 1-årsåldern. Vi har nog löst det med tjock mössa under så att den suttit fast. Lekhjälmar är ju ställbara och går ganska bra att trycka ihop och har de inte puttesmå huvuden så fixar en rejält tjock mössa saken. Kan ju vara bra om de ska vara där det är mycket barn och går fort om ni skulle råka bli pååkta i backen (det tycker jag är största faran i större pulkabackar)

I övrigt behöver ni ju inte så mycket annat än det ni har hemma.

• Catox9
    cosinus skrev 2013-01-21 11:57:49 följande:
    Tossor på fötterna på lillen om det är kallt. Ta med tjocksockar och galonvantar om det skulle bli slask någon dag. Funkar jättebra att ha på fötterna på krypbebisar så är de lika smidiga som vanligt men blir inte blöta (tossorna brukar sällan stå emot vätan så bra).

Vi har sällan hjälm på våra barn när de åker pulka, det är bara om det är jätte, jätteisigt i backen eller de ska åka i jättestora backar men det har de inte velat i 1-årsåldern. Min nuvarande 2.5-åring är superfeg och enda gången hon använder hjälp är när hon går på isbanan vi har på baksidan huset för där halkar hon ibland. Men för att åka tefat så har hon aldrig hjälm för hon vägrar åka utan vuxen ens i vår lilla backe nära huset.

Men de äldre barnen har nog provat vara vildare så så och där har de nog provat ha hjälp i 1-årsåldern. Vi har nog löst det med tjock mössa under så att den suttit fast. Lekhjälmar är ju ställbara och går ganska bra att trycka ihop och har de inte puttesmå huvuden så fixar en rejält tjock mössa saken. Kan ju vara bra om de ska vara där det är mycket barn och går fort om ni skulle råka bli pååkta i backen (det tycker jag är största faran i större pulkabackar)

I övrigt behöver ni ju inte så mycket annat än det ni har hemma.
    Tack för tipset om galonvantarna! Toppen ju :D
    Ja hjälmen får nog sitta på när vi är i backen, det är ju som du säger med att bli pååkt :)
    Lillen får nog följa med mig till badet större delen av tiden tror jag :))

Har ju ingen erfarenhet alls av att vara på fjällsemester/skidsemester så vi har ingen koll egentligen på vad man gör där uppe haha
    Jag ska som sagt inte åka skidor eller vara i backen öht..
    Min man ska åka skidor är det tänkt men vi får se vad som händer.
    Skruttan kommer nog bara åka pulka och lite sånt, det måste väl finnas ställen att bara leka i snön med hinkar och spadar med?!

• Tandfe

Vid åkte till fjällen förra vintern då dottern var 9 mån i år kommer hon vara 1år äldre då vi åker även i år. Förra året åkte vi längd med henne i en sån speciell skidpulka efter oss,gick hur bra som helst. I vinter får hon med åka så men är inte lika road av att sitta still i pulkan. Vid klädde henne i vanlig overall hade lammskin i pulkan och åkpåse. Vid var och badade en dag fikade en dag osv. Det finns gott om ställen att roa små barn i närheten av barnskidområden grillplats så ta med termos och korv till lunch osv. Kommer bli en mysig vecka för er.

• mia maria

Kolla vädret innan ni åker men jag har svårt att tro att ni behöver vare sig gummistövlar eller flera ombyten vad gäller ytterkläder med er!
    Vi var uppe en vecka över jul, o även fast tempen låg runt noll nå'n dag så ordnar det sig med torkskåpet.

Det finns saker att roa sig med även om man inte åker skidor; det finns lekplats vid Lindvallen om inte annat, samt en fäbod där de åtminstone sommartid har en del djur - vet dock inte hur det är med djuren på vintern, men kanske någon annan här inne vet...?

Så små barn som era har ju inte så jättehöga krav, så ni håller er nog sysselsatta under tiden ni är där
    Ta med korv o grilla som någon skrev ovan, det finns massor med trevliga grillplatser!

Tossor eller raggsockor på fötterna åt den lille, men om han/hon är utanför pulkan o leker i snön så hade jag satt på honom/henne skor!

Gör det inte svårare än vad det är, det är mitt tips!  

• Catox9

Köpte tossor från Reima igår när jag var på babyproffsen, de var lite längre så jag hoppas att de ska gå även om skrutten ålar och kryper haha
    Skor har jag fortfarande inga, han vägrar skor överhuvudtaget lillen.
    Har börjat packa och tackar så mycket för alla tips som tråden har givit mig :D
    Köpte oxå armpuffar till båda kottarna.
    Kommer som sagt vara i badet mest med barnen..
    Har ni flera bra tips så släng gärna in dem här :D

• mia maria
    Catox9 skrev 2013-01-22 12:12:15 följande:
    Köpte tossor från Reima igår när jag var på babyproffsen, de var lite längre så jag hoppas att de ska gå även om skrutten ålar och kryper haha
    Skor har jag fortfarande inga, han vägrar skor överhuvudtaget lillen.
    Har börjat packa och tackar så mycket för alla tips som tråden har givit mig :D
    Köpte oxå armpuffar till båda kottarna.
    Kommer som sagt vara i badet mest med barnen..
    Har ni flera bra tips så släng gärna in dem här :D

Hoppas ni får en trevlig resa!

Jag antar att du vet att det är rätt dyrt med badet på Experium, men du kanske inte betalar för barnen å andra sidan?
    Vi var där för ett par år sedan o de tar ganska så hutlöst betalt - tänkte bara eftersom ni räknar med att bada rätt mycket...  
  • Catox9
    mia maria skrev 2013-01-22 12:59:57 följande:
    Hoppas ni får en trevlig resa!

Jag antar att du vet att det är rätt dyrt med badet på Experium, men du kanske inte betalar för barnen å andra sidan?
    Vi var där för ett par år sedan o de tar ganska så hutlöst betalt - tänkte bara eftersom ni räknar med att bada rätt mycket...  
    Tack så mycket :)
    Jo jag vet.
    Det är svindyrt!  
    Men å andra sidan så ska jag inte hyra skidor/köpa liftkort osv :P
    Småkidsen kostar inte så mycket :)  
  • Elsis

Vi åkte hundsläde med vår äldsta när hon var sex månader och vi var i Sälen. Det var roligt för oss vuxna, och jag kan tänka mig att er äldsta skulle kunna uppskatta det nu. Vi hade dottern nedbäddad under renskinn mellan mina ben, så hon höll sig varm.

Svar på tråden Resa till fjällen med två småbarn.. Vad ska vi packa?