Hjälp i skolan
Hej!
Min son på 10 år har en utv. försening / störning som gör att han inte klarar av skolan som alla andra.
Vi har bestämt att han ska gå integrerad i sin klass men läsa efter särskolans läroplan. Han kommer att
få annat material som passar honom bättre. Men frågan är vad man kan kräva av skolan? Vet någon något om detta. För jag tycker det är svårt att veta vilken hjälp han ändå har rätt att få i sin skola.
Mötet där de bestämmer om han har rätt till särskola ska hållas nästa vecka. Men pratade med rektorn nu på måndag för jag hörde att det kommer vara mindre resurs i klassen nu. Vilket verkar konstigt med tanke på att min son och även andra barn såklart behöver mer hjälp än andra. Rektorn sa att han kommer att få hjälp och att de jobbar mycket med honom. Vet också att lärarna i klassen gjort mycket för min son , de bryr sig om honom. Men jag vet också att blir det mindre resurs i klassen kommer han inte hinnas med lika mycket. Så ska det inte vara.
Känns nästan som att rektorn bara väntar på att pojken ska börja läsa efter särskolans läroplan för det verkar som att han tycker att de inte har lika stort ansvar då. Kan det verkligen stämma?? Om man har möjlighet till integrering så måste man väl ha rätt till den hjälp och extra stöd man behöver? Ska prata med särskolans rektor om detta och även kontakta spec. ped. verksamheten (särskolan) och kolla upp detta. Men tänkte kolla om någon här kanske vet mer om detta och kanske är i samma situation?? Ibland känner man sig så ensam med detta.