• noth

Gabriel, Rebecca och lille ...?

Jag behöver desperat förslag på namn till vårt senaste lille tillskott, en liten kille med en äldre syster (Rebecca) och bror (Gabriel). Här är mina önskemål: - Ska passa ihop med de äldre syskonens namn - Ska inte vara för kort och absolut inte vara enstavigt - Inga å, ä, ö och ska funka på både svenska, engelska och franska - Ska vara lite klassiskt med tyngd, helst vara baserat på ett hebreiskt namn (som de andra) Jag funderar på David, Joachim, Daniel, Michael eller ev Emanuel (gillar namn med "el"). Mannen gillar Andreas, Alexander, Balthazar, Hector och Richard. Av någon anledning ser han ut som en Johannes, Joel, Jonathan eller dylikt, men kan inte påstå att jag gillar namnen något vidare. :) Kort och gott, hjääälp!

• Svar på tråden Gabriel, Rebecca och lille ...?
  • Litet My

Rikard...Tycker att eftersom ni inte kört med utlänska eller märkliga stavningar innan så blir det Rikard och inte Richard.

• noth
    Litet My skrev 2013-01-19 21:07:37 följande:
    Rikard...Tycker att eftersom ni inte kört med utlänska eller märkliga stavningar innan så blir det Rikard och inte Richard.

Rickard är väl den vanligaste stavningen i Sverige? Och Rebecca har fransk/engelsk stavning, i stället för det svenska Rebecka. Dessutom har barnen ytterst franska efternamn, så stavningen "får" inte vara "för" svensk... :)
  • Anne Lisa

När jag läste namnen tänkte jag Gabriel, Rebecca och lille Theodor.Men det stämmer ju inte in på dina övriga önskemål...Gillar annars Emanuel!

• Seven Costanza

Raphael! På franska är det bland de vackraste namnen som finns men det är inte lika fint på svenska tyvärr eftersom folk envisas med att säga Raaaphael. Men om ni har franskt efternamn kan ni ju bara säga att såhär uttalas namnet och så lär sig folk. Annars gillar jag Samuel och Mathéo/ Mathieu som ju alla funkar på svenska och har hebreisk anknytning. Gillar också Théodore.

• Yas

Lysander, tycker det är ett vackert namn. Betyder befriare.

• MaaxMaax

Rebecca, Gabriel och..

Andreas
    Lucas
    Ruben
    Natanael
    Simon
    Jeremiel
    Caleb
    Efraim
    Israel
    Joseph
    Zacharias 

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • Aurelia01

Jag tycker att du tänker helt rätt: att det tredje namnet också bör vara bibliskt. Emanuel är vackert och passar väldigt bra - det skulle jag nog ta. Men om du vill tona ner det "ärkekristna" intrycket av er familj så kan du ta Michael. Det är ju ett namn som många inte tänker på är bibliskt, för att det är så vanligt i alla grupper.

Richard passar hur som helst inte in alls - det finns inte i Bibeln, och kommer inte från någon av medelhavskulturerna heller. 

• noth

Tusen tack för alla genomtänkta förslag och synpunkter, det känns som att jag har tänkt rätt. Jag ska visa mannen detta och så lovar jag att återkomma med vilket namn det blir... fast när vi väl har bestämt oss får ni lova att vara snälla. ;)

• Höghus

Benjamin hade passat jättefint med storasyskonens namn.

• spöke

Jag tycker inte om när namn har för lika ändelser... skulle därför helst stryka alla namn som slutar på -el eftersom det är upptaget av Gabriel.

Röstar på David bland era förslag.

Över huvud taget passar bibliska namn bra tillsammans med Gabriel och Rebecca, till exempel:
    Simon Elias Jakob

Svar på tråden Gabriel, Rebecca och lille ...?