• Aria

Äggplockning under narkos???

Hejsan jag undrar om det finns någon här som gjort äggplockning sövd/under narkos och i så fall vart ni gjorde det?
    vore jätte tacksam för alla svar

• Svar på tråden Äggplockning under narkos???
  • Aria
    CML skrev 2013-01-23 20:55:25 följande:
    De finns där med mediciner, medicinerna kommer även göra dig lugn. Tycker det är dumt gjort av din läkare att skrämma upp dig! Vilken klinik går du på?
    akademiska rpc, men om man får så starka medel hur kommer det sig att så många har haft ont? och legat och vridit sig i plågor
  • Bengalen

Jag har gjort äggplock både under narkos men även helt utan bedövning. Visserligen har jag bara haft en eller två äggblåsor de gånger jag har varit utan bedövning men det har knappt inte känts. Ett litet stick per blåsa och sen var det över.
    Jag har även gjort äggplock med bara lokalbedövning och då märkte jag inte ens av att det redan var klart. 

• CML
    Aria skrev 2013-01-24 02:03:44 följande:
    akademiska rpc, men om man får så starka medel hur kommer det sig att så många har haft ont? och legat och vridit sig i plågor

Helt ärligt tror jag att mycket har med hjärnan att göra och förmågan att slappna av, men visst.det gör nog olika ont och man har olika smärtgräns men i de trådar jag varit med i så tycker majoriteten att det går bra även om det inte är smärtfritt för alla.

Nu har inte jag fött mitt barn än men det räknar jag göra väldigt ont, men om andra klarar det varför skulle inte jag?
  • Mamma till viljestark dotter

Jag har alltid haft måånga äggblåsor, typ minst 20. Tyvärr har de varit tomma, de allra flesta.... Har verkligen inte velat göra det utan Morfin, men tyckte det gick bra utan narkos (hade inte varit nåt alternativ för jag är för nyfiken för att sova )

• Aria
    Mamma till viljestark dotter skrev 2013-01-24 17:18:02 följande:
    Jag har alltid haft måånga äggblåsor, typ minst 20. Tyvärr har de varit tomma, de allra flesta.... Har verkligen inte velat göra det utan Morfin, men tyckte det gick bra utan narkos (hade inte varit nåt alternativ för jag är för nyfiken för att sova )
    har dina 20 äggblåsor varit tomma? dvs utan ägg? har du pco vad beror det på att de varit tomma?
  • Fiffig

Men himmel vilken oproffsig läkare du har träffat. Att man säger så till en skräckslagen patient! Jag har ju skrivit till dig förut, men i ett annat forum, och vill poängtera att det är många (däribland mig själv) som inte känner så mycket av vare sig äggledarspolning eller ägguttag. Ibland ska man nog ta alla skräckhistorier på nätet med en nypa salt. Det finns bra smärtlindring att få, och faktiskt var det lite häftigt, tyckte jag, att få vara vaken och titta på skärmen hur det hela gick till.  

Jag hoppas du kan hitta en duktig läkare som stöttar dig i din rädsla, så du kan ta dig igenom det här. Med eller utan narkos. Lycka till!

• izzibizz

Bor nu i Skåne så nära till Danmark. Har gjort äggledarspolning med narkos samt äggplock 3 ggr på cura i Malmö under narkos. Det är väldigt lätt narkos för tydligen har jag pratat vid något tillfälle. Cura är ju en privatklinik men spolningen gjorde jag hos landstinget. Tycker läkaren inte riktigt vet vad han pratar om.

• Aria
    izzibizz skrev 2013-01-24 18:58:58 följande:
    Bor nu i Skåne så nära till Danmark. Har gjort äggledarspolning med narkos samt äggplock 3 ggr på cura i Malmö under narkos. Det är väldigt lätt narkos för tydligen har jag pratat vid något tillfälle. Cura är ju en privatklinik men spolningen gjorde jag hos landstinget. Tycker läkaren inte riktigt vet vad han pratar om.
    så de gjorde äggledarspolning under narkos i malmö? Inom landstinget? då borde de ju även göra äggplockning under narkos :)
  • izzibizz

Nu var det i Kristianstad de gjorde det men det var under landstinget. Äggplocket var i Malmö på privata cura

• Aria
    izzibizz skrev 2013-01-24 21:01:53 följande:
    Nu var det i Kristianstad de gjorde det men det var under landstinget. Äggplocket var i Malmö på privata cura
    kristianstad är det de som uttalas krichansta och där de egh istället för r?
  • Babyheart
    Aria skrev 2013-01-23 20:09:50 följande:
    ja jag är jätte orolig och har läst om alla möjliga som "höll på dö av smärta" och har själv så låg smärttröskel
    Jag kände precis som du inför vårt första ÄP. Jag var rejält uppskrämd pga allt hemskt jag läst om hur ont det skulle göra. Läste världens skräckhistorier, så jag trodde att min sista dag var kommen. Dessutom har jag fobi för allt vad sprutor och nålar heter.

Jag var på Sahlgrenska och innan vi skulle dit frågade jag om man kunde få bli sövd, men jag nekades det. Däremot fick jag en lugnande tablett som gav en skön avslappnad känsla inom tio minuter. Det kan du fråga din läkare om. Säg som det är att du är nervös och behöver något för att kunna slappna av.

När ingreppet gjordes fick jag morfin och kan med glädje säga att det knappt kändes. Jag var hög som ett hus o flummade runt i min egen lilla värld. ;))

Enda gången jag kände smärta var efter ingreppet, men fick då smärtstillande tabletter. Det kändes som en kraftig mensvärk, men det gick över under kvällen. Du behöver inte oroa dig i onödan som jag gjorde. 
    Jag blev positivt överraskad och är inte längre rädd för ingreppet. 

Lycka till! :))

• Malin 009

Vad är det för lugnande tablett man kan få, vet någon det? Det ska jag propsa på nästa gång. Narkos tror jag är out of the question på min privata klinik i Gbg.

De gav mig lokalbedövning och morfin men jag tror alldeles för låga doser för det fick lägga ytterligare lokalbedövning och spruta in flera doser morfin i blodet, typ 4 gånger. Det tar de allra lägsta till att börja med. Jag hade i och för sig 30 blåsor att tömma (18 med ägg) så inte så konstigt att det gjorde ont... Inget vidare. Jag vill inte skrämma någon men jag vill inte heller ljuga. Jag grät av smärta, men det går snabbt över när det är över. Mensvärken efteråt försvinner med starka smärtstillande tabletter.

• Babyheart
    Malin 009 skrev 2013-01-27 22:02:09 följande:
    Vad är det för lugnande tablett man kan få, vet någon det? Det ska jag propsa på nästa gång. Narkos tror jag är out of the question på min privata klinik i Gbg.

De gav mig lokalbedövning och morfin men jag tror alldeles för låga doser för det fick lägga ytterligare lokalbedövning och spruta in flera doser morfin i blodet, typ 4 gånger. Det tar de allra lägsta till att börja med. Jag hade i och för sig 30 blåsor att tömma (18 med ägg) så inte så konstigt att det gjorde ont... Inget vidare. Jag vill inte skrämma någon men jag vill inte heller ljuga. Jag grät av smärta, men det går snabbt över när det är över. Mensvärken efteråt försvinner med starka smärtstillande tabletter.
    Jag minns inte vad tabletten heter som jag fick. Kan det vara Stesolid kanske?
    Det enda jag frågade var om det fanns något att få så jag kunde känna mig mer avslappnad.
    Jag sa som det var att jag var livrädd och det var aldrig några problem. Du kan ju alltid kontakta dem innan och förvarna om att du vill ha lugnande före ingreppet. 
  • Amie77

Onödigt att söva sig om det inte behövs! Jag har gjort tre äggplock och aldrig haft ont någon gång. Alltså NOLL smärta alla gånger, Lägsta dosen morfin och inget lugnande före heller någon av gångerna. Jag vet att det inte är så för alla, men jag tycker att de flesta verkar ha ingen till hanterlig smärta och ett antal har jätteont. Känns som att det finns en stor chans att det ska gå jättebra även utan narkos.

En sak om det finns en anledning till att man kan få extra ont som endometrios eller så, men annars tycker jag att man i alla fall kan försöka första gången utan narkos. Det finns väl risker med att söva sig antar jag...

OBS! Jag förstår oron inför eventuell smärta!!

• semlorna

Jag är väldigt rädd och orolig inför både sprutor och äggplocket men jag tänker som så att det bara är en kort period jag får ta mig igenom. Jag ska få lugnande och be om så mycket morfin jag kan få, om inte annat kommer jag vara så jobbig att dom vill droga ner mig ;) 

Spolning tyckte jag var obehagligt men absolut inte smärtsamt. Det enda som kändes (spände) var när dom spolade in kontrastvätskan. Efteråt var jag lite om men det var bara som lätt mensvärk. 

• Fiffig

Vi är patienter på fertilitetscentrum i Göteborg (carlanderska) och av en slump såg jag nyss när jag kollade på deras prislista på hemsidan att narkos under ägguttag fanns med som en post. Det kostar 3000 kronor. Men då är det i alla fall möjligt att få! Nu vet jag i och för sig inte var du bor, men fertilitetscentrum finns ju även i Stockholm. Och de samarbetar gärna med hemortsläkare. Lycka till!

• kattmamma

Jag var också rädd inför äggledarspolningen och ÄP. Hade gjort det STORA misstaget att sitta här och läsa alla länkar om hur ont det gjorde och hur hemskt det var. Glad Men personalen är van vid det och vet ju också om att vi är lite extra stressade för att det är så laddat och de kommer att ta hand om dig. Jag hade inte överdrivet ont vid varken äggledarspolningen eller ÄP,  Visst kändes det lite grann men inget som jag inte klarade av och om det gjorde mer ont vid något tillfälle gav de mig mer morfin.

Om du känner att du tror att du klarar det tycker jag ändå att du ska försöka göra ÄP i vaket tillstånd. Det är så mycket som sker utanför kroppen i alla fall vid IVF eller ICSI och det här är faktiskt en del i att göra ert barn och kommer att bli ett minne som du och din partner delar på om hur just ditt ert barn blev till. Min man blev så entusiastisk  på vårt första ÄP att han fotograferade rummet för att om några år kunna berätta för vårt barn att "här inne tog doktorn ut mammas ägg som sedan blev till dig" .Glad Och han var så rädd för att jag skulle ha ont under ÄP att jag mer eller mindre fick tvinga in honom i rummet. Men väl är så blev det en stor upplevelse för honom också.

Svar på tråden Äggplockning under narkos???