• Jomjom

Kommer vi klara det här?

Skulle vilja ha lite råd & hjälp utifrån. Jag & min sambo har byggt hus & i samband med detta fick vi ett barn vi visste att det va dålig tajming men vi valde att kämpa på. Vi har bara varit tillsammans i 3 år. Och mitt bland husbygge & barn har jag tappat min självkänsla helt, känner mig ful & värdelös. Känner att min sambo flyr från mig i stället för att försöka hjälpa mig att bli lite uppåt & se framåt. Jag äter sen 3 mån tillbaka antidepressiva för att jag ska orka vara mamma på dagarna. Jag gråter mig till söms & har svårt att somna. Vi går i familjerådgivning men känner att vi har förlorat respekten för varandra efter alla bråk & besvikelse då jag inte känner mig älskad. Vill att vi ska reda ut detta så vårat barn kan ha båda sina föräldrar. Vad tror ni? Nåt tips?

• Svar på tråden Kommer vi klara det här?
  • ninaflower

Vi har också haft lite liknande.....
    Precis när vi hade fött vår första sålde vi vårt radhus inne i stan, för att sedan köpa ett hus med renoveringsbehov.
    Samma höst som vi flyttade in väntade vi vårt andra barn och började med renovering.
    Nu har vi lite saker kvar att fixa och det har tagit över 2 år att få till det.
    Mitt upp i detta blev jag deprimerad och ångest, kan ha legat latent ett bra tag.
    Som tur har jag haft mina föräldrar som hjälp både med barnpassning och att renovera huset.
    Så ett tips kan vara att göra tid för enbart dig och mannen, försök att få barnvakt .  
    Hitta tid för dig själv...gå promenader, gå med en klubb.. 

• Jomjom

Tack snälla för ditt svar!Det låter sunt. Vi får försöka få till det. Man ville ju absolut inte tappa varandra i allt detta...

• Vinterankan

Om du känner dig ful och värdelös så tycker jag du ska jobba på att känna dig bättre. Kanske skaffa gymkort, ny frisyr, nya kläder. Helt enkelt ta hand om dig själv. Är du hemma med barn nu? Delar ni lika på ledigheten? Blir lätt att man kommer in i en negativ spiral där man bara ser sitt eget slit (ditt hemma och pappan sitt på jobbet om det är så ni har de nu) och vägrar se den andres insatser.

• Jomjom

Tack för ännu ett bra tips! Jag är hemma & pappan ska va hemma sen. Vi delar typ 70/30 på ledigheten. Tränar gör jag regelbundet, ny frisyr har jag men inte rensat i garderoben...:)

Svar på tråden Kommer vi klara det här?