• Bonanza

Vad lär sig era barn i första klass?

Min son går i ettan och jag tycker att det verkar skilja sig så himla mycket mellan skolor när det gäller vad de lär sig, hur många lektioner de har osv. Jag vet att det i teorin ska vara samma och att alla följer läroplaner och så vidare, men jag vill ändå se vad era barn gör. Om ni kan svara på några frågor jag  har skulle jag uppskatta det. Kom gärna med ytterligare information också, ifall jag har glömt något.

- När börjar och slutar lektionerna på dagen?
    - Vad har de för ämnen?
    - Vad gör de i svenska? Läsläxor? Vad har de för böcker? Vad har de för arbetsmaterial?
    - Vad gör de i matte? Matteläxor? Böcker och arbetsmaterial?
    - Har de möjlighet att jobba i förväg om de redan kan det klassen går igenom?
    - Hur ligger tempot och nivån upplever ni?
    - Har de genomgång av aktuella händelser etc., som nutidskunskap?

Ja, jag kommer inte på mer, men berätta gärna så mycket ni kan.

• Svar på tråden Vad lär sig era barn i första klass?
  • Nlie

Vill också veta då min son går i skola utomlands så buffar lite

• Dixie

Min son går i 1an och de går 8.30 - 13.15 varje dag, de har läsläxa en gång i veckan och matteläxa en gång i veckan, vad böckerna heter vet jag dock inte.

• aronnax

8.20-12.45-

De hade svenska och matematik och gymnastik samt någon NO, experimenterade och läste om lite natur och så.
    Ganska mycket musik. 
    Böcker: Prima matematik och¨Mini-land"-böckerna   i svenska.
    En läxa i veckan matte eller svenska,  på papper, eller någon bok att läsa hemma. Ibland matte på Gleerups hemsida.

• Mrs Green

Hehe, det har jag också undrat Om de lär sig något alltså....

Börjar 8.30, slutar mellan 13-14.

- Vad har de för ämnen?
    Svenska, matte, engelska, SO/NO, bild, musik, träslöjd/syslöjd och värdegrund

- Vad gör de i svenska? Läsläxor? Vad har de för böcker? Vad har de för arbetsmaterial?
    Jag vet bara att de har en läsebok (Den magiska kulan, finns i tre nivåer) där de har läxa en gång i veckan att läsa ett kapitel (fyra sidor) och svara på lite frågor i en övningsbok. Just nu håller de på att träna extra på att skriva meningar med stor bokstav och punkt. De som blir klara fort har fått välja en bänkbok att läsa i.

Inga generella matteläxor, jag tror bara det skulle komma om de inte hinner med vad de ska. De använder Mattedetektiverna, men jag vet inte vad de har för mer material än böckerna. Hittills har de mest jobbat med taluppfattning, tiokompisar, addition/subtraktion upp till 20, olika begrepp och geometri. 

Nej, jag tror inte de jobbar i förväg. Det är nog mer extraövningar med lite klurigare matteuppgifter eller att läsa i sin bänkbok.

Jag tycker det verkar långsamt. Men samtidigt tänker jag att åtminstone i matte är det ju så otroligt viktigt att verkligen förstå grunderna och inte bara räkna på, det brukar ju straffa sig senare. Så det är möjligt att det är helt rätt att jobba så här mycket med grunderna och att det kommer gå snabbare fram sen just för att alla då verkligen förstår (hoppas jag).

Nej, inget regelbundet i alla fall.

• Mrs Green

Idrott också förstås. I SO/NO har de haft lite biologi (om kroppen), religion (innan jul) och samhällskunskap (närområdet, samhällsfunktioner, att hitta i närområdet på en karta)

• cosinus

Här går barnen 8:20 till 13:30

- Vad har de för ämnen?
    Matte, Svenska, Idrott, Bad är vad jag sett som egna lektioner. Sen har de någon form av basic NO och SO

Svenska hade de läseböckerna Ola, Elsa och Leos beroende på läsknivå. Läsläxa varje vecka samt oftast skrivläxa.

Eldorados mattebok, matteläxa rätt sällan men den var som jag förstod det behovsstyrd och dottern var sämre på skriva än matte så hon fick väl mer skrivläxor då. En hel del egengjort material också av lärare. Otroligt mycket talkamrater upp till 10.

Ja det tror jag fast just det har inte varit något jätteproblem för min dotter. Hon låg rätt lagom i kunskap just i ettan.

Läs och skriv låg bra för min dotter. Det utmanade henne. Matten är löjligt enkel och borde i mitt tycke gått att få lite fart på. Nu i tvåan känns det dock lite bättre.

Ja där tycker ja de är jätteduktiga. Hon har lärt sig massor i skolan som jag inte visste hon kunde om allt möjligt relevant som händer i världen.

• Feline

8,20-12,40/14,10

- Vad har de för ämnen?
    Svenska, matte, NO/SO (roliga fysik-experiment respektive närområdet och en del samhällsfunktioner), idrott, musik, värdegrundsarbete, fritidslektion (pyssel och sån't) plus en halv lektion engelska.

Klassen läser en bok som jag tror heter Den magiska kulan, koncentrerar sig veckovis på en bokstav resp. ljud i taget och ett fåtal vanliga ord.
    Veckans bokstav övar de dessutom extra på att skriva så det blir en vana att skriva dem åt rätt håll och så.
    Varje vecka har de en läxa som inkluderar både läsning och veckans bokstav/ord.

Safariboken
    De har och använder den boken men det är bara en liten del av deras material. Mycket lösa papper ur andra böcker eller som deras lärare gjort själv.
    Varje vecka har de en läxa på något tema.

Det här fungerar faktiskt förvånansvärt bra *puh*

Dottern och några till ligger rejält före i matte. Dessa har då fått möjlighet att räkna vidare själva i en annan bok med mer problemlösning än ren talräkning. De har dessutom en mattelektion i veckan för sig själva avskiljt från resten av klassen med en egen lärare.

Vad gäller svenskan så får de som redan kan läsa och skriva ordentligt självklart läsa andra böcker. Hemma får de läsa vad de vill, och i skolan pushas de lite att välja faktaböcker emellanåt. De uppmuntras också att skriva redogörelser för vad böckerna handlat om presentera vad de skrivit muntligt inför klassen.
    Oh, jag är så glad att vi valde en skola med ett bra bibliotek!

Eftersom jag ser det som att de tar tillvara dottern och ger henne utmaningar på en bra nivå, trots att hon ligger före, tycker jag så klart att det är bra.
    Jag har ingen aning om hur det går för de som inte kan allt redan men dotterns vänner som inte ligger lika långt framme tycker ändå att det är väldigt roligt att lära sig i skolan, och det tror jag bara är bra för framtiden.

De pratar lite grann om aktuella händelser vartefter men det känns inte som om de lägger alltför mycket tid på det. Förhoppningsvis blir det mer sådant vartefter.

När dottern gick på dagis var det hon och 4 andra barn som var lika gamla. Dessa 5 barn splittrades tyvärr upp på 4 olika skolor (familjernas val) men ja, jag måste hålla med dig. Det är förvånansvärt stor skillnad från en skola till en annan. Redan i förskoleklass märkte vi föräldrar av det när vi pratades vid och det har bara fortsatt.
    Att välja skola gör verkligen stor skillnad!

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • strojes

8.20-13.30 förutom en dag då dagen slutar 13.50

- Vad har de för ämnen?
    Svenska, matte, engelska, idrott, musik, NO, bild, temaarbete (Bifrost)

Tror boken heter Läsdax. Skolan har extramateriell för de barn som jobbar snabbsare. De har läsläxa onsdag till onsdag.

Mattesafari heter boken. Inga matteläxor. Det finns extramateriel för de som hunnit färdigt med uppgifterna som ska göras i boken.

-Engelska
    Deras bok heter Rabit.

Som jag skrev ovan har skolan extra arbetshäften för eleverna att jobba i inom olika ämnen.

Tempot och nivån anpassas bra utifrån elevernas kunskapsnivå.

De brukar till exempel titta på Lilla Aktuellt varje vecka. Och prtatar ofta om aktuella händelser.

De jobbar med ett tema varje läsår (hela skolan jobbar med samma tema från minsta förksolebarn upp till de äldsta som går i 5:an). När temat avslöjats för eleverna har varje klass en "brainstorming" där eleverna får säga vad de vill undersöka/lära sig mer om i ämnet.
    På höstterminen är det verkstadsarbete som gäller och det skapas kring temat i alla möjliga olika materiell. Fakta letas efter i böcker, biblioteket, internet och på andra sätt beroende på vad för tema och hur barnen vill jobba.
    På vårterminen är det drama som gäller och förskoleklass upp till 5:an sätter upp en cabaré. Den spelas sedan upp för föräldrarna i slutet av året. Handlingen är givetvis kopplad till temat. Barnen själva har stor del i innehållet i cabarén.

Det jobbas också mycket kring kamratskap och hur man ska vara mot varandra.
    Skolan och förskolan jobbar mycket med ansvarspedagogik där barnen ska lära sig ta ansvar efter sin förmåga och uppmuntras att försöka själva istället för att direkt be om hjälp.

• Tygtiiger
    8.20 - 14

- Vad har de för ämnen?
    Svenska, Matte, praktiskt arbete, fria aktiviteter, NO, musik, idrott, SO

De har arbetat med skrivdans och liknande, (min unge kan redan läsa flytande så han har mest hängt på) men ju längre tiden går har de gjort mer vanligt läsande/skrivande. De övar på att skriva och skriva snyggt, får skriva berättelser och sagor (med mer fokus på berättandets struktur än på just stavning och skrivning), läsa, fröken läser högt, de gör filmer och sagor tillsammans två och två på iPad. Läsläxa varje vecka som är individuellt avpassad för varje barn.

Räknar plus och minus, jobbar med "tiokompisar" som är en basal form av ekvationslösning, de har en lärobok som ungen gillar för den är lite klurig säger han. Jag har inte kollat matten så mycket

Nej, jag tror att de snarare får alternativa uppgifter. Lärarna försöker att individanpassa undervisningen litegrann så att alla får öva på sina svaga sidor.

Mitt barn hade klarat högre tempo och högre nivå, men det är också skönt för honom att få ha det lätt så han kan fokusera lite mer på det sociala spelet.

Inte så mycket, lite grann i SO.

De har också ett aktivt fadderarbete där barnen får träffa sina äldre faddrar varje vecka och de har gott om vuxennärvaro i klasserna. 
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Vad lär sig era barn i första klass?