• golvet1

Under 25. Gjorde ni KUB-test?

Hej! Jag är 18 år och äntligen gravid igen efter missfallet i somras. Dock så är de så att allt dåligt verkligen händer mig och jag funderar på att göra KUB-test för att kunna förbereda mig om de visar att de är något "fel". MEN de kostar ju 1500 och då får man bara reda på risken och visar de sig att jag är i riskzonen och måste gå vidare så kommer jag nog inte vilja de eftersom de ökar missfallsrisken med typ 0,5-1% och eftersom jag redan haft ett missfall så känns de inte som om jag vill utsätta mig för kanske ett ytligare missfall. Men vi säger att jag väljer att gå igenom de iaf och de visar sig att de är något "fel" kommer jag nog inte kunna göra abort även fast jag vet att de kommer bli otroligt tufft att ensam behöva ta hand om ett barn som behöver extra mkt hjälp. Ja jag kommer få vara själv för pappan har lämnat mig efter att vi tillsammans har planerat detta barn! Han säger att han ska vara delaktig men jag kan inte lita på honom. Eftersom barnet är planerat känns de inte rätt på något sätt att göra abort. Men ni unga! Hur tänkte ni ?

• Svar på tråden Under 25. Gjorde ni KUB-test?
  • Emy88
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 08:29:44 följande:
    Det kan RUL också upptäcka. Jag anser att KUB kan vara så missvisande att jag inte är villig att utsätta mig eller sambon för det. Det tog lång tid för oss att bli gravida. Jag vill inte riskera att något händer i "onödan".
    Kromosomavvikelser är faktiskt lättare att upptäcka på kub-testet än på RUL. I vecka 18 har man inte heller något direkt val vad gäller att fortsätta en graviditet eller inte. Det tog lång tid för oss också, vi hade precis fått tid för utredning när vi fick ett plus. Kub-testet i sig innebär ju inga ökade risker för att något ska hända. Det är ju fostervatten- och moderkaksprov som innebär risker. 
  • Ruggugglan
    Emy88 skrev 2013-02-07 09:37:29 följande:
    Kromosomavvikelser är faktiskt lättare att upptäcka på kub-testet än på RUL. I vecka 18 har man inte heller något direkt val vad gäller att fortsätta en graviditet eller inte. Det tog lång tid för oss också, vi hade precis fått tid för utredning när vi fick ett plus. Kub-testet i sig innebär ju inga ökade risker för att något ska hända. Det är ju fostervatten- och moderkaksprov som innebär risker. 
    Det finns risk att KUB visar att något är fel när det i själva verket inte är det. För att ta reda på om det är fel så krävs ett fostervattensprov. Som i sin tur innebär risker.

Om det skulle vara så pass mkt fel på barnet att det inte skulle räknas som livsdugligt så går det ansöka om "lov" hos Socialstyrelsen för att göra abort.

Hur andra gör er deras ensak. Vi har valt att inte göra KUB, och det har till och med barnmorskan tyckt är förnuftigt. Att du inte kan tänka dig lägga tid på ett sjukt barn är din ensak, jag är av en annan åsikt.
  • Emy88
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 09:45:34 följande:
    Det finns risk att KUB visar att något är fel när det i själva verket inte är det. För att ta reda på om det är fel så krävs ett fostervattensprov. Som i sin tur innebär risker.

Om det skulle vara så pass mkt fel på barnet att det inte skulle räknas som livsdugligt så går det ansöka om "lov" hos Socialstyrelsen för att göra abort.

Hur andra gör er deras ensak. Vi har valt att inte göra KUB, och det har till och med barnmorskan tyckt är förnuftigt. Att du inte kan tänka dig lägga tid på ett sjukt barn är din ensak, jag är av en annan åsikt.
    Jag kan tänka mig att lägga tid på ett sjukt barn. Jag säger inte att ni gör fel jag tycker bara att det är intressant att höra hur andra tänker och tycker om olika frågor. Jag är absolut inte ute efter att säga att det ena eller andra är rätt. 

Kub-testet räknar ju ut en sannolikhet. Om du får t.ex. risken 1:10 så säger ju inte kub-testet att något är fel utan bara att risken är ca 10 % att det är det. Kub-testet i sig innebär ingen risk utan det är om man väljer att gå vidare och göra andra tester. Alltså hävdar jag att kub-testet i sig är ofarligt. 

Sen tänker jag som så att om det är något allvarligt fel så gör jag hellre än abort strax efter v.12 än strax efter 18.  
  • XcsM
    . Att du inte kan tänka dig lägga tid på ett sjukt barn är din ensak, jag är av en annan åsikt.
    Nu är det ju inte så att alla som gör KUB gör det för att de tänker göra abort om de får förhöjd risk för kromosomavvikelse.
  • Ruggugglan
    XcsM skrev 2013-02-07 11:34:39 följande:
    Nu är det ju inte så att alla som gör KUB gör det för att de tänker göra abort om de får förhöjd risk för kromosomavvikelse.
    Det vet jag. Har aldrig sagt något annat.
  • XcsM
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 11:50:59 följande:
    Det vet jag. Har aldrig sagt något annat.
     Att du inte kan tänka dig lägga tid på ett sjukt barn är din ensak, jag är av en annan åsikt.

Vad menade du med det här då?
  • Kampan
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 08:29:44 följande:
    Det kan RUL också upptäcka. Jag anser att KUB kan vara så missvisande att jag inte är villig att utsätta mig eller sambon för det. Det tog lång tid för oss att bli gravida. Jag vill inte riskera att något händer i "onödan".

Rul missar missbildningar också. Min son föddes med tarmar och halva levern i bröstkorgen och det missade/syntes inte på RUL. Det heter kongenitalt diafragmabråck. Man upptäcker ungefär hälften av dessa bråck på UL. Ska tillägga att min son är en pigg och glad och frisk 2-åring idag =) (förutom att han är fökyld som typ alla är nu ;) )
  • Ruggugglan
    XcsM skrev 2013-02-07 12:08:59 följande:

Vad menade du med det här då?
    HUR lyckas du få den meningen till att jag tror att alla gör abort efter ett negativt svar på ett KUB?

Emy88 skrev att hon (ev) gör abort om det visar vara ett allvarligt fel på barnet. Mitt svar var menat till henne och ingen annan. Jag är mkt väl medveten om att det finns de som gör KUB enbart för att ta reda på hur det står till, och inte för att göra abort vid ev. fel.

Jag skulle däremot inte kunna göra ett KUB och leva med ovetskapen i flera månader. Jag är tillräckligt orolig som jag är. Ett fvp är inte aktuellt för oss. Vi är inte villiga att riskera något.
  • Ruggugglan
    Kampan skrev 2013-02-07 16:40:54 följande:

Rul missar missbildningar också. Min son föddes med tarmar och halva levern i bröstkorgen och det missade/syntes inte på RUL. Det heter kongenitalt diafragmabråck. Man upptäcker ungefär hälften av dessa bråck på UL. Ska tillägga att min son är en pigg och glad och frisk 2-åring idag =) (förutom att han är fökyld som typ alla är nu ;) )
    Ja, det vet jag. Tyvärr finns det ju inget som är 100% säkert. Men skönt att han är pigg kille idag
  • Emy88
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 19:05:23 följande:
    HUR lyckas du få den meningen till att jag tror att alla gör abort efter ett negativt svar på ett KUB?

Emy88 skrev att hon (ev) gör abort om det visar vara ett allvarligt fel på barnet. Mitt svar var menat till henne och ingen annan. Jag är mkt väl medveten om att det finns de som gör KUB enbart för att ta reda på hur det står till, och inte för att göra abort vid ev. fel.

Jag skulle däremot inte kunna göra ett KUB och leva med ovetskapen i flera månader. Jag är tillräckligt orolig som jag är. Ett fvp är inte aktuellt för oss. Vi är inte villiga att riskera något.
    Du skrev följande till mig "Att du inte kan tänka dig lägga tid på på ett sjukt barn är din åsikt...". 
    Vart fick du det ifrån? Jag kan absolut tänka mig att föda ett sjukt barn men jag skulle överväga abort om det visade sig vara ett barn som har så allvarligt fel att det inte kan få ett värdigt liv eller att det kommer att plågas. Jag tycker att du uttalar dig om saker som du egentligen inte har någon aning om. 
  • Elmiina

Oavsett vad man väljer att göra med resultatet så har ingen annan rätt att kritisera en. Jag och min man kommer att göra abort om barnet visar sig vara sjukt. Det är VÅRAT val och vi ska inte behöva förklara oss för varför VI väljer att göra det för det har inte med någon annan att göra. Andra kan tänka sig att föda ett sjukt barn men det gör inte vi just nu. Och jag skulle aldrig få för mig att klanka ner på någon som väljer att behålla sitt sjuka barn. Så, ville bara få det sagt! Och jag hoppas att ingen hoppar på mig angående vårat beslut!!

• Ruggugglan
    Emy88 skrev 2013-02-07 20:52:43 följande:
    Du skrev följande till mig "Att du inte kan tänka dig lägga tid på på ett sjukt barn är din åsikt...". 
    Vart fick du det ifrån? Jag kan absolut tänka mig att föda ett sjukt barn men jag skulle överväga abort om det visade sig vara ett barn som har så allvarligt fel att det inte kan få ett värdigt liv eller att det kommer att plågas. Jag tycker att du uttalar dig om saker som du egentligen inte har någon aning om. 
    Men snälla... Det var du som från första början började predika om att du inte tycker att det är rättvist för ett barn att födas med svår DS för barnets skull eller ev syskon. Då antog jag att du hellre skulle göra abort än att ta hand om ett barn med svår DS (och du nämner det ju igen.)

Jag tänker inte göra KUB och det är mitt och min sambos val. Jag tänker inte fortsätta diskutera med dig för det leder inte någon vart.
    Elmiina skrev 2013-02-07 21:13:40 följande:
    Oavsett vad man väljer att göra med resultatet så har ingen annan rätt att kritisera en. Jag och min man kommer att göra abort om barnet visar sig vara sjukt. Det är VÅRAT val och vi ska inte behöva förklara oss för varför VI väljer att göra det för det har inte med någon annan att göra. Andra kan tänka sig att föda ett sjukt barn men det gör inte vi just nu. Och jag skulle aldrig få för mig att klanka ner på någon som väljer att behålla sitt sjuka barn. Så, ville bara få det sagt! Och jag hoppas att ingen hoppar på mig angående vårat beslut!!
    Håller med dig. Vi har gjort vårt beslut att inte göra KUB och har inte gjort under någon av våra graviditeter. Jag anser att vad andra gör är deras ensak. Det är jättebra att KUB finns för de som vill använda sig av det.

• Kampan
    Ruggugglan skrev 2013-02-07 19:06:21 följande:
    Ja, det vet jag. Tyvärr finns det ju inget som är 100% säkert. Men skönt att han är pigg kille idag

Ja. Underbart! =)
  • Zayco

Jag gjorde kub, och det var kul att se bebisen på ultraljud och veta hur stor risken är att barnet inte är friskt. 

Hade man haft hög risk och gjort FVP och det visat sig vara trisomi el liknande, så hade jag nog inte velat föda ett sjukt barn som måste leva ett annorlunda och jobbigare liv. Därför tycker jag det är viktigt, att veta om sitt barn är sjukt eller inte. 

• JaneMikaela

Men dottern gjorde jag inte kub test, hon är född 09, med sonen gjorde jag det han är född 11. Och idag skall jag göra det med nr 3 :) Som sagt roligt att se bebisen en extra gång och så att allt är bra .

Svar på tråden Under 25. Gjorde ni KUB-test?